Kannanotto maanteiden pääväylän Vt 6 jatkamisesta Kajaanista Ouluun

Maakunnat, kunnat, kauppakamarit ja Tervan tie yhdistys vaativat kannanotossaan maanteiden pääväylän Vt 6 jatkamista Kajaanista Ouluun

Kainuun liitto on valmistellut yhteistyössä Pohjois-Karjalan maakuntaliiton, Pohjois-Pohjanmaan liiton sekä Oulun kaupungin, Joensuun kaupungin, Kajaanin kaupungin, Paltamon kunnan, Vaalan kunnan, Utajärven kunnan, Muhoksen kunnan, Oulun kauppakamarin, Pohjois-Karjalan kauppakamarin ja Oulu-Kainuu Tervan tie ry:n kanssa kannanoton valtatien 6 jatkamisesta osana maanteiden runkoverkkoa Kajaanista Ouluun saakka. Esitetty muutos tarkoittaa valtatien 22 Oulu – Kajaani tienumeroinnin muuttamista ja yhteysvälin lisäämistä LVM:n pääväyläasetukseen.

Yhteinen kannanotto on osoitettu liikenne- ja viestintäministeriölle ja Väylävirastolle sekä liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteelle ja pääjohtaja Kari Wihlmanille.

Pohjois-Suomella on merkittävä rooli Suomen turvallisuudessa, vihreässä siirtymässä, huoltovarmuudessa ja elinkeinoelämän investointimahdollisuuksissa. Suomen turvallisuuden näkökulmasta ainoa maayhteys Eurooppaan on Pohjois-Suomen kautta, ja yli puolet Suomen ja Venäjän välisestä pitkästä itärajasta sijaitsee alueella.

Pohjois-Suomesta puuttuu poikittainen pitkänmatkaisen liikenteen runkoverkkoon kuuluva tieyhteys maakuntakeskusten Oulu ja Kajaani väliltä. Oulu-Kajaani on Pohjois-Suomen tärkein itä-länsi-suuntainen liikenneväylä muun muassa länsirannikon satamien ja itäisen Suomen välillä. Muuttunut geopoliittinen tilanne sekä huoltovarmuuden, liikennejärjestelmän toimintavarmuuden ja yritysten kilpailukyvyn korostuminen ovat lisänneet poikittaisyhteyksien merkittävyyttä ja tärkeyttä osana maan liikennejärjestelmää.

Kannanoton esittämä muutos tarkoittaisi valtakunnallisesti merkittävän valtatieyhteyden (runkoverkko) muodostumista yhteysvälille Helsinki – Joensuu – Kajaani – Oulu. Esitetty muutos tarkoittaisi myös itäisimmän Suomen liittämistä strategiselta merkitykseltään tärkeisiin Pohjois-Suomen ja Pohjois-Norjan kautta kulkeviin maa- ja valtameriyhteyksiin.

Kannanottoon on mahdollista tutustua tämän linkin takaa (pdf).