Euroopan komissio on hyväksynyt vuoteen 2030 ulottuvan kuluttaja-asioiden toimintaohjelman, joka on EU:n kuluttajapolitiikan strateginen suunnitelma seuraaviksi viideksi vuodeksi.
Kuluttajien rooli on merkittävä, sillä sisämarkkinoilla on 450 miljoonaa kuluttajaa, joiden osuus EU:n BKT:stä on yli 51 prosenttia. Kuluttajien luottamuksen lisääminen, oikeudellisen selkeyden varmistaminen, täytäntöönpanon valvonnan tehostaminen ja yritysten hallinnollisten prosessien helpottaminen ovat keskeisiä tavoitteita toimintaohjelman toimissa, joiden tarkoituksena on edistää kuluttajansuojaa ja kilpailukykyä, sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja kestävää kasvua kaikkialla Euroopan unionissa.
Vaikka eurooppalaiset kuluttajat nauttivat maailman korkeimmasta suojelun tasosta, on mukauduttava nopeasti muuttuvaan toimintaympäristöön, jolle ovat ominaisia elinkustannusten nousu, kehittyvät markkinakäytännöt erityisesti verkossa, ja sähköisen kaupankäynnin äkillinen kasvu. Vahvassa kuluttajapolitiikassa ei ole kyse pelkästään kuluttajien suojelemisesta vaan myös EU:n sääntöjä noudattavien yritysten suojelemisesta.
Vuoteen 2030 ulottuvassa kuluttaja-asioiden toimintaohjelmassa esitetään joukko uusia aloitteita, joilla näihin haasteisiin voidaan vastata tehokkaasti ja joissa keskitytään neljään keskeiseen painopistealaan:
- Sisämarkkinoiden toteuttaminen kuluttajien hyväksi:
Kuluttajia sisämarkkinoilla koskeva toimintasuunnitelma kuluttajien rajatylittävien esteiden poistamiseksi ja yritysten mahdollisuuksien lisäämiseksi. Toimintasuunnitelmaan sisältyy maarajoituksia koskevan asetuksen arviointi Suunnitelma kannustaa myös liikkuvuuteen erilaisilla toimenpiteillä, joilla autetaan kuluttajia vertailemaan hintoja, löytämään parhaat matkavaihtoehdot tai varaamaan matkansa. Komissio pyrkii myös parantamaan rajatylittävien rahoituspalvelujen saatavuutta, mukaan lukien mahdollisuus avata säästö- ja sijoitustili toisessa jäsenvaltiossa. - Digitaalinen oikeudenmukaisuus ja kuluttajansuoja verkossa:
Komissio ehdottaa vuonna 2026 digitaalista oikeudenmukaisuutta koskevaa säädöstä, jolla vahvistetaan kuluttajien suojelua digitaalisessa ympäristössä. Digitaalista oikeudenmukaisuutta koskevassa säädöksessä kiinnitetään erityistä huomiota lasten suojeluun verkossa, jotta voidaan vähentää alaikäisten altistumista digitaalisten tuotteiden haitallisille käytännöille ja ominaisuuksille. Komissio aikoo myös yksinkertaistaa sääntöjä yrityksiä varten ja tutkia, miten digitaalisilla ratkaisuilla voidaan vähentää yritysten hallinnollista rasitetta ja parantaa kuluttajien tiedonsaantia. Tärkeää on myös vahvistaa kuluttajien suojaa verkkopetoksilta. - Kestävän kulutuksen edistäminen:
Komissio tukee jäsenvaltioita niiden pannessa täytäntöön EU:n tuote- ja kuluttajalainsäädäntöä, jolla suojellaan kuluttajia viherpesulta, edistetään kestävien tuotteiden laajempaa tarjontaa ja helpotetaan tuotteiden kestävyyttä ja korjattavuutta. Komissio tukee kiertotaloutta myös tekemällä yhteistyötä sidosryhmien kanssa edistääkseen sellaisten tavaroiden palauttamista, joita ei enää käytetä, käytettyjen tavaroiden markkinoita tai innovatiivisia kiertotalouteen perustuvia startup-yrityksiä. - Tehokas täytäntöönpano ja oikeussuojakeinot:
Sähköisen kaupankäynnin eksponentiaalinen kasvu on johtanut pääasiassa kolmansista maista peräisin olevien vaarallisten tai vaatimustenvastaisten tuotteiden lisääntyvään liikkuvuuteen. Komissio asettaa vuonna 2026 etusijalle kuluttajansuojaa koskevasta yhteistyöstä annetun asetuksen uudelleentarkastelun, jotta voidaan vahvistaa täytäntöönpanoa, suojella kuluttajia sellaisilta markkinatoimijoilta, jotka eivät noudata sääntöjä, ja suojella sääntöjä noudattavia yrityksiä epäreilulta kilpailulta.
Toimintaohjelman täytäntöönpanosta keskustellaan säännöllisesti vuotuisessa kuluttajahuippukokouksessa. Komissio kutsuu myös säännöllisesti koolle kuluttajansuojaa käsitteleviä ministerifoorumeita antamaan korkean tason poliittista ohjausta toimintaohjelman täytäntöönpanoa varten.
Taustaa
Vuoden 2030 kuluttaja-asioiden toimintaohjelma perustuu vuonna 2020 hyväksytyn uuden kuluttaja-asioiden toimintaohjelmansaavutuksiin, ja se on tulosta intensiivisistä valmisteluista ja keskusteluista sidosryhmien kanssa. Komissio käynnisti toukokuussa 2025 EU:n laajuisen avoimen julkisen kuulemisen, joka on osoittanut yleistä tukea sen tärkeimmille painopisteille. Tämänpäiväiset ehdotukset täydentävät muita komission aloitteita, kuten sisämarkkinastrategiaa, kilpailukykykompassia ja tulevaa sisämarkkinoiden etenemissuunnitelmaa.
Komissio julkaisee tänään yhdessä toimintaohjelman kanssa tuoteturvallisuusasetusta ja Safety Business Gateway -portaalia koskevat suuntaviivat, joilla tuetaan paremmin yrityksiä niiden tuotteiden turvallisuuden varmistamisessa.
Lisätietoa
Kuluttaja-asioiden toimintaohjelma 2030
Avoin julkinen kuuleminen – tiivistelmäraportti
Yleistä tuoteturvallisuusasetusta ja Safety Business Gateway -strategiaa koskevat ohje
Lähde
Euroopan komission verkkosivut