Kotimaan matkoja suunnitellaan nyt enemmän kuin vuosiin – Kainuu näkyy valtakunnallisessa kesäkampanjassa

Suomalaisilta löytyy intoa matkailla kotimaassa edellisvuosia enemmän, ja jopa yli puolet suomalaisista aikoo lomailla pääasiassa vain Suomessa, selviää tuoreesta Suoman kyselytutkimuksesta. Syynä korostuu kotimaanmatkailun helppous ja turvallisuus. Turvallisuuden merkitys korostuu edellisvuosia enemmän.  Erityisesti nuoremmat arvostavat kotimaanmatkailun edullisuutta ja pitävät kohteita kiinnostavina.

Kainuu on mukana Suoma ry:n ”100 syytä matkailla Suomessa” -kampanjassa useilla reissuvinkeillä. Tänä vuonna Kainuusta näkyvät mm. Suomussalmen Hossa, Kajaanin vilkas tapahtumakesä, Raatteentie, Kuhmon kamarimusiikki, Oulujärven ristelyt, Lentiiran tervakohteet, Juminkeko, Hiljainen kansa ja junamatkustaminen Kainuuseen.

Suoma ry:n teettämän kyselytutkimuksen* mukaan jopa 75 % suomalaisista aikoo lomailla tulevana kesänä kotimaassa. Vastaajista jopa 68 prosenttia kertoo matkailevansa pääasiassa vain Suomessa. Joka neljäs (25 %) suosii kotimaassa lähimatkailua. Kaikkein innokkaimpia matkailemaan kotimaassa ovat 25–44-vuotiaat – heistä jopa yli 80 prosenttia kertoo suuntaavansa kotimaan kohteisiin tänä kesänä.

Suomalaisten matkailuhalukkuus kotimaassa ylittää tänä vuonna vuoden 2023 (69 %)** tai matkailun normaalivuoden luvut 2019 (74 %)***, joka oli kotimaisilla yöpymismäärillä mitattuna yksi kotimaanmatkailun huippuvuosista. Tilastopalvelu Rudolfin luvuista selviää, että kotimaiset yöpymiset kasvoivat yli miljoonalla yöpymisellä vuonna 2023 verrattuna vuoteen 2019. Tuoreen kyselytutkimuksen luvut ennustavat tulevalle kesälle kasvun jatkoa, mutta kasvu edellyttää myös Kainuun kohteiden näkyvyyden lisäämistä markkinoinnilla.

“Kainuun luonto on ykkösasia monelle kotimaan matkailijalle saapua maakuntaan, mutta  Kainuun kulttuuria ja kulttuuriperintökohteita kysytään myös paljon kuntien matkailuinfoista”, kertoo Minna Komulainen Kainuun liitosta.

”Tämän kesän matkailumarkkinoinnissa nostetaan Kajaanin osalta esille vilkas tapahtumakesä. Erilaisia tapahtumia on paljon toukokuun lopusta elokuun loppuun asti, ja niistä löytyy koettavaa kaiken ikäisille”, kertoo Milja Korhonen Kajaanin kaupungilta.

”Suomussalmella Hiljainen kansa Viitostien varrella juhlistaa tänä vuonna kolmattakymmentä vuotta, ja se puetaan kesään erityisen juhlavasti”, kertoo Joonas Boren Suomussalmen kunnasta.

Kainuun kohteet löytyvät 100 syytä matkailla Suomessa – kampanjan sivuilta https://100syyta.fi/alue/kainuu . Jo kahdeksannen kerran järjestettävä Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n toteuttama kampanja kokoaa matkailuhelmiä ympäri Suomea eli konkreettisia matkailuvinkkejä niin ruokaan, kaupunkikohteisiin, luontoon, aktiviteetteihin kuin perhekohteisiinkin liittyen. Kampanja löytyy niin yhteisilta nettisivuilta kuin eri somakanavista toukokuusta syyskuuhun. Sieltä on hyvä hakea reissuvinkkejä kotimaan matkailuun tai suunnitella kiertomatkaa Suomeen.

Kotimaata suositaan matkakohteena helppouden, turvallisuuden ja kiinnostavimpien kohteiden takia

Enemmistö Suoman kotimaan matkailukyselyn vastaajista (48 %) kertoo lomailevansa tänä kesänä suomalaisissa kaupunkikohteissa. Niiden lisäksi lomasuunnitelmiin kuuluvat päivämatkat lähiseuduille (47 %) sekä ruoka ja ravintolat (42 %), luontokohteet (37 %) ja mökkiloma omalla mökillä (31 %).

Tärkeimmät syyt lomailla tulevana kesänä Suomessa ovat helppous (58 % ), turvallisuus (44 %), kiinnostavimmat kohteet (35 %) ja edullisuus (31 %). Turvallisuuden merkitys korostuu selvästi edellisvuosia enemmän. Esimerkiksi vuonna 2022 vain 17 prosenttia kertoi suosivansa kotimaanmatkailua turvallisuuden takia.

Erityisesti nuoremmilla 25–34-vuotiailla vastaajilla nousee esille se, että kotimaasta löytyvät kaikkein kiinnostavimmat kohteet (41 %). Muihin ikäryhmiin verrattuna alle 34-vuotiaat myös pitävät kotimaanmatkailua edullisempana.

Kyselystä selviää, että suomalaisten näkemys kotimaanmatkailun hintatasosta on osittain jakautunutta. Joka kolmas (31 %) sanoo matkailevansa kotimaassa sen edullisuuden takia. Toisaalta puolet (52 %) niistä vastaajista, jotka eivät aio matkailla kotimaassa ollenkaan, sanovat syyksi hintojen nousun ja elinkustannusten kallistumisen.

Lähde: https://100syyta.fi/alue/kainuu

Lisätietoja:

Minna Komulainen, aluekehitysasiantuntija, Kainuun liitto, puh. 044 410 0726, minna.komulainen@kainuunliitto.fi

Milja Korhonen, viestintä- ja markkinointipäällikkö, Kajaanin kaupunki, milja.korhonen@kajaani.fi, p. +358 40 624 2251

Joonas Borén, matkailuasiantuntija, Suomussalmen kunta, joonas.boren@suomussalmi.fi, p.0447773170

Kampanja sosiaalisessa mediassa:

Instagram @100syytamatkaillasuomessa
Facebook @100syytamatkaillasuomessa

Mikä on 100 syytä matkailla Suomessa?

* Suoma ry:n teettämä kyselytutkimus kotimaanmatkailusta. Omnibus-kyselyn tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n toimesta 18–22.04.2024. Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–75-vuotiaat ja kyselyyn vastasi 1000 suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

** Vapaa-aika ja kotimaan matkailu – Sanoma 2023. Online-kysely toteutettiin Sanoman Suomitutka-paneelissa 24.1.–26.1.2023. 18–69-vuotiaat suomalaiset kuluttajat väestöä edustavasti, jossa otos N=835.

*** Suoma ry:n teettämä kyselytutkimus kotimaanmatkailusta. Omnibus-kyselyn tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n toimesta 16–23.04.2019. Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–75-vuotiaat ja kyselyyn vastasi 1000 suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.