NSPA-verkoston kuulumisia

Yhteistyöverkostot ovat olennainen työkalu, joiden kautta alueet pystyvät tehostamaan edunvalvontansa vaikuttavuutta ja edistämään alueen toimijoiden kansainvälistä yhteistyötä. NSPA-verkosto (Northern Sparsely Populated Areas) on Ruotsin neljän pohjoisimman läänin, Suomen seitsemän pohjoisimman ja itäisimmän alueen sekä kahden Pohjois-Norjan alueen välinen yhteistyöverkosto.

NSPA-verkostoon kuuluvilla 13 alueella kolmesta maasta on jaettuja tavoitteita sekä yhteisiä olosuhteita, kuten harvaan asuva väestö, ankara ilmasto ja pitkät välimatkat. Tähän osaan Eurooppaa vaikuttavat myös erityisesti globalisaatio, energiahuolto, ilmastonmuutos ja väestörakenteen muutos. Alueen asukastiheys on vain 4,9 asukasta neliökilometrillä, mitä ei löydy mistään muusta Euroopan unionin osasta.

Yhdessä NSPA-alueet pyrkivät lisäämään EU:n instituutioiden ja muiden sidosryhmien tietoisuutta NSPA-alueesta, sen erityisolosuhteista ja mahdollisuuksista ja vaikuttamaan EU:n politiikkaan. Lisäksi verkosto toimii alustana rajat ylittävälle yhteistyölle ja hyvien käytäntöjen vaihdolle.

NSPA-ohjausryhmä DG Region palaverissa

Maaliskuussa verkosto vieraili Brysselissä

Hallinnollisesti NSPA-verkosto käsittää ohjausryhmän, joka koostuu jäsenalueiden poliittisista päättäjistä, ja koordinaatioryhmän, jonka muodostavat jäsenalueiden EU-toimistot. Molempien näistä ryhmistä vetovastuu on kiertävä. Vuosina 2023–2025 vetovastuu on Itä- ja Pohjois-Suomella. Päivi Ekdahl Lapin liitosta vetää ohjausryhmää ja Jouni Ponnikas Kainuun liitosta koordinaatioryhmää.

NSPA-ohjausryhmä vieraili Brysselissä 12.-13.3.2024. Ohjelmaan sisältyi Itä- ja Pohjois-Suomen EU-toimiston, Pohjois-Ruotsin EU-toimiston ja Pohjois-Norjan Eurooppa-toimiston isännöimiä kokouksia sekä vierailuja Euroopan komission eri osastoille (DG Regio, DG Grow, DG Environment) ja Natoon.

Lue lisää vierailusta verkoston sivuilta

NSPA Forum 12.-13.9.2024 Bodøssa

NSPA-verkoston päätapahtuma on NSPA Forum. Tapahtuma järjestetään seuraavan kerran 12.-13.9.2024 Norjan Bodøssa, joka viettää parhaillaan vuottaan Euroopan kulttuuripääkaupunkina – ensimmäisenä kaupunkina napapiirin pohjoispuolella.

Tapahtuman ohjelmasta tiedotetaan pian lisää, mutta varaa jo kalenteriisi tilaa, mikäli pohjoisten harvaan asuttujen alueiden kehittämiseen liittyvät teemat ovat sydäntäsi lähellä!

Lue lisää NSPA-verkoston sivuilta