Interreg Europe -rahoitteisessa CHERRY-hankkeessa on kesäkaudella 2025 toteutettu useita pieniä kulttuurikokeiluja. Syyskuun alussa pääsimme jo kertomaan Kainuun museon ja Riihipiha-museon Museobussi-nimisen kokeilun tuloksista. Tässä artikkelissa jaamme kokemuksia kahdesta kokeilusta, jotka toivat paikallista kulttuuria esille eri näkökulmasta, pakopelien muodossa.
Riihipihan mysteerit – paikallista kulttuuriperintöä nuorten silmin
Riihipiha-museon säätiö ja Oulujärvi LEADER ry (NuorisoLeader Oulujärvi) kehittivät kulttuurikokeilussaan yhteistyössä paikallisten nuorten kanssa Riihipihan museoalueella pelattavan pakopelin. Pakopelejä on olemassa erilaisia, mutta käytännössä kyseessä ovat aina elämykselliset pelit, jossa pelaajat ratkaisevat pulmia, arvoituksia ja tehtäviä päästäkseen pelin seuraavaan vaiheeseen ja edetäkseen tarinan juonessa. Pelit sijoittuvat usein tiettyyn aiheeseen tai teemaan, ja pelaaminen vaatii yleensä tiimityötä, loogista päättelyä ja tarkkaavaisuutta. Pakopelit voivat olla fyysisiä huoneita, joissa lavastus ja esineet luovat immersiivisen kokemuksen, tai digitaalisia versioita, joita pelataan verkossa.
Riihipihan mysteerissä oli yhdistelty molempia elementtejä. Pelipaikkana oli museoalue, johon tarina sijoittui. Vuolijoen kirkonkylässä sijaitsevan yksityisen Riihipiha-museon tarkoitus on kerätä, säilyttää ja esitellä kainuulaisen maaseudun pihapiiriä ja paikallishistoriaa, sellaisena kuin se oli ennen sähkön käytön yleistymistä. Pelin juoni vei pelaajan museoalueen eri kohteisiin, joihin pääsi tutustumaan pelin yhteydessä. Peli eteni kuitenkin mobiililaitteen avulla, josta tarinaa luettiin. Tarvittavat tarinakatkelmat ja tehtävät saatiin näkyville skannaamalla laitteen kameralla QR-koodeja, joita löytyi ympäri museoaluetta vihjeiden avulla.
Paikalliset nuoret olivat merkittävässä roolissa pakopelin suunnittelussa. Nuorilta nuorille toteutetun pakopelin ajatuksena olikin myös houkutella nuorempaa sukupolvea museovierailijoiksi. Tarinan teemaa ja kulkua ideoitiin yhdessä nuorisoryhmän kanssa, joka keksi sukupolvia yhdistäväksi teemaksi paikallisen mopokulttuurin. Pelin tarinan kirjoittamisessa osallistettiin myös paikallisia, 1960-luvulla nuoruuttaan viettäneitä vuolijokelaisia, mikä mahdollisti autenttisten kainuulaisten mopomuistojen sisällyttämisen tarinaan. Tarinan juoni alkaa pappatunturi-mopon hajoamisesta, minkä jälkeen pelaajien on ratkaistava erilaisia pulmia päästäkseen jatkamaan matkaansa.
Pakopeli oli maksutta pelattavissa Riihipihassa kesällä 25.7.–10.8.2025. Tämän kokeilun aikana peliä ehti pelaamaan jopa noin 200 pelaajaa ympäri Suomen. Pakopeli elävöitti museokokemusta hauskalla tavalla ja sai pelaajien huomion kiinnittymään museoalueen eri yksityiskohtiin. Kokeilulle on suunnitteilla jo jatkoa, sillä pelimahdollisuutta suunnitellaan jatkettavan myös kesällä 2026. Lisäksi pelistä on mahdollista kehittää eri ikäryhmille räätälöityjä versioita.
Lisätietoja: https://riihipiha.fi ja https://www.oulujarvileader.fi

Metsänpeitto metsäpakopeli tuo luonnon ja kansanperinteen lähelle
Kuhmolaisten Juminkeko-säätiön ja Rimminkylän Perinneyhdistys ry:n yhteistyössä suunniteltiin ja toteutettiin myös nuorille suunnattu, luonnonperintöön pohjautuva metsäpakopeli ”Metsänpeitto”. Juminkeko-säätiö vaalii ja tekee tunnetuksi Kalevalaan liittyvää kulttuuriperinnettä. Rimminkylän Perinneyhdistys ry kerää, tallentaa ja esittelee kylän historiaa. Juminkeon ja Rimminkylän Perinneyhdistyksen kehittämässä pakopelissä teemaa on ammennettu suomalaisesta kansanperinteestä.
Metsänpeitto on suomalaisen kansanperinteen käsite. Sillä kuvataan tilannetta, jossa esimerkiksi ihminen “joutuu metsänpeittoon” eli katoaa metsässä niin, ettei häntä löydy tai hän ei itse löydä takaisin. Tuttu metsä näyttää yhtäkkiä tuntemattomalta ja vieraalta. Ihmisten kerrottiin voivan istua aivan tutun polun vieressä, mutta silti he eivät löytäneet itse takaisin, tai etsijät eivät nähneet häntä. Metsä verhoutui, ja sen piilottava voima kätki eksyneet näkymättömiin.
Metsänpeitosta pelastumiseen on erilaisia konsteja, ja tässä kulttuurikokeilussa kehitetyssä pakopelissä edetäänkin ratkaisemalla erilaisia kinkkisiä tehtäviä.
Peliä on mahdollista pelata Juminkeon kulttuurikeskuksessa Kuhmossa. Peliä päästiin pelaamaan ensimäistä kertaa Kuhmon taiteiden yön aikana 5.9.
Metsänpeitto metsäpakopeli voidaan ottaa käyttöön myös muualla Kainuussa, sillä se voidaan mukauttaa helposti eri ympäristöihin. Se sopii hyvin koululaisille ryhmäyttäväksi kokemukseksi tai jopa työyhteisön virkistyspäiville yhteistyötä kehittäväksi tehtäväksi. Lisätietoja voi pyytää ottamalla yhteyttä Juminkeon kulttuurikeskukseen.
Lisätietoja: https://www.juminkeko.fi
Lisätietoja CHERRY-hankkeesta
CHERRY-hanke Kainuun liiton verkkosivustolla