ZCI-hankkeen seuraava Masterclass järjestetään toukokuun puolivälissä Kajaanissa teemalla ”Sähköautoilun yleinen hyväksyttävyys”. Muihin hankekumppanialueisiin verrattuna Kainuu on hieman erilainen. Siksi on hyvä avata tätä aihetta hieman etukäteen. Mitä sähköautojen yleinen hyväksyntä käytännössä tarkoittaa pohjoisella harvaan asutulla alueella?
Muutos parempaan
Kainuu on siis pohjoinen ja harvaan asuttu alue, jossa on niin pitkät etäisyydet kotien ja aluekeskusten välillä, että se saattaa jopa pelottaa tiheästi asutuilta eurooppalaisilta alueilta tulevia ihmisiä. Joskus saattaa ajaa pitkiä matkoja metsän ympäröimänä ja näkemättä ketään muuta. Tämä erikoinen tunne voi yllättää myös Kainuussa syntyneet ja kasvaneet, kun he palaavat ulkomaanmatkalta ja suuntaavat kotiin joltakin läheiseltä lentokentältä yöllä. Missä ihmeessä kaikki ovat? Mutta samaan aikaan, oi sitä suloista rauhaa ja hiljaisuutta, kun palaa kotiin.
Kainuussa on talvisin ankarat pohjoismaiset sääolosuhteet. Kylmä, pimeä ja lumi voi olla kovaa niin autolle kuin kuljettajallekin.
Alueemme sijaitsee kaukana pääkaupunkiseudulta, Venäjän rajan tuntumassa. Usein tällaisilla alueilla on taipumus jäädä jotenkin jälkeen kehityksestä. Kainuu on aiemmin kärsinyt korkeasta työttömyydestä, maastamuutosta ja negatiivisesta rakennemuutoksesta. Nykyään se tunnetaan monista nykyajan avainteollisuudenaloistaan, kuten pelialasta, ja aluetalouden kasvun myötä Kainuussa tarvitaan nyt lisää ammattitaitoista työvoimaa ulkomailta asti.
Autokannan uudistuminen
Ajoneuvokannan osalta harvan asutuksen, pitkien etäisyyksien ja osittain riittämättömän julkisen liikenteen vuoksi ajoneuvojen määrä kotitaloutta kohden on maakunnassa melko suuri. Toisaalta Kainuun autokanta on yleisesti katsoen vanhempaa, ja valtakunnallisessa sähköautojen osuuden vertailussa maakunta on jäänyt jälkeen. Tilanne on kuitenkin alkanut muuttua viime vuosina.
Muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna myös Kainuun sähköautojen latausinfrastruktuuri on ottanut valtavan harppauksen eteenpäin. Erityisesti isommat kauppaketjut (S-ryhmä, K-ryhmä) ja S-ryhmän liikennemyymäläketju ovat tehneet mittavia investointeja ympäri maakuntaa. Latauspisteitä löytyy nyt useimpien supermarkettien parkkipaikoilta. Parhaiten niitä voi selata esimerkiksi jatkuvasti päivittyvällä sivustolla Latauskartta.fi , jossa on myös käyttäjien kuvia ja kommentteja.
Kotona lataaminen on tyypillistä
Maakunnan liiton henkilökunnan keskuudessa pidetyn haastattelun perusteella auton lataaminen kotona yöaikaan oli tyypillinen ratkaisu, koska se on helppoa ja monesti myös edullinen ratkaisu asunnonomistajalle. Lopullinen hinta riippuu tietenkin sähkösopimuksestasi. Viime aikoina hinnoissa on tapahtunut melko suuria muutoksia, jotka saattavat yllättää kotitaloudet ilman kiinteää hintaa. Toisaalta joinakin öinä oli ollut jopa tilanne, jossa hinta oli todellakin lähellä nollaa ja jopa negatiivista.
Muutama haastateltavista kertoi myös investoineensa sähköautonsa lisäksi aurinkopaneeleihin, jolloin erityisesti kesäaikaan nämä kaksi investointia tukevat toisiaan.
Mikäli harkitset sähköauton ostamista ja suunnittelet yhdessä naapureiden kanssa latauspisteiden hankkimista taloyhtiöön, kannattaa perehtyä asiaan esim. lukemalla tämä: OPAS: Sähköauton latauspiste taloyhtiöön – kaikki mitä tulee tietää, kun suunnittelet latauspisteiden hankkimista – Latausasemaopas. Latausinfran rakentamista varten voi hakea ARA-tukea tietyin ehdoin.
Ladattava hybridiauto
Aika ja raha – kaksi tärkeintä tekijää
Taloudellisimman latausvaihtoehdon löytäminen vaatii jonkin verran suunnittelua, mutta sillä ei näyttänyt olevan selvästi negatiivista vaikutusta haastateltavien mielipiteisiin. Palveluntarjoajien laskutushinnat asetetaan muutamaksi kuukaudeksi eteenpäin. Vuoden 2024 alkukuukausina joidenkin palveluntarjoajien lataushinnat ovat nousseet, mikä on aiheuttanut merkittävää eroa eri vaihtoehtojen välillä ja vaikuttanut kuluttajien valintoihin erityisesti pidemmillä matkoilla.
Eri laturien nopeuksissa on tietysti eroja, mutta haastateltavat olivat löytäneen hyvän ratkaisun tietyllä hetkellä ilmeneviin erityistarpeisiin. Pidemmillä automatkoilla yleinen kokemus oli, että auto oli yleensä ollut hyvissä ajoin valmiina ennen kuin kuljettaja lähti jatkamaan matkaansa tyypillisen lounas- tai kahvitauon jälkeen. Eikä kenenkään pitäisi ajaa tuntikausia pysähtymättä, ja tavallinen 15-30 minuutin lataustauko on paikallaan 2-3 tuntia kestäneen ajon jälkeen.
Auton lataamisesta maksamiseen julkisilla paikoilla on tullut myös parannusta, mikä varmasti helpottaa automatkailijoita. Huhtikuussa Suomessa tuli voimaan AFIR-asetus, jonka mukaan uusissa käyttöönotettavissa yli 50 kilowatin tehoisissa pikalatausasemissa on oltava mahdollisuus auton lataamiseen maksukortilla, samaan tapaan kuin polttomoottoriautoa tankatessa.: Latausasemat kokevat kohta mullistuksen: korttimaksu tekee sähköautojen lataamisesta vaivatonta | Talous | Yle
Kannattiko sähköauton hankinta?
Useimmille meistä uuden auton ostaminen voi olla iso juttu ja prosessi voi viedä aikaa ja vaivaa. Sinun on tiedettävä toiveesi ja tarpeesi, löydettävä rahoitus ja vertailtava käytettävissä olevia useita vaihtoehtoja tosiasioiden valossa päätöksen tekemiseksi. Mutta jos tarvitset uuden auton, sinun on tehtävä se, eikö? Täysin uudella tekniikalla varustetun auton ostaminen on vielä kuluttavampi prosessi. Onko investointi sen arvoinen? Mitkä ovat todelliset ajokustannukset? Mitkä ovat uuden tekniikan aiheuttamat mahdolliset vaaratilanteet?
Jos olet kuitenkin kiinnostunut siirtymään sähköiseen liikkuvuuteen, saatavilla on yhä enemmän faktapohjaista tietoa sähköautoista ja rehellisiä kuluttajakokemuksia päätöksesi tueksi. Mediassa törmäät kuitenkin edelleen usein klikkiotsikoihin tai muihin harhaanjohtaviin uutisiin sähköautoista. Kuinka helppoa onkaan lukea otsikko ja jakaa vääriä johtopäätöksiä sosiaalisessa mediassa nykyään! Siksi olisi harjoitettava tervettä mediakritiikkiä.
Sähköajoneuvot eivät ehkä ole ainoa ratkaisu ympäristöhaasteisiin, ja jotkut uudet ja parannetut tekniikat ovat jonain päivänä jälleen kuluttajien saatavilla. Sähköautojen akkutuotannolla on myös hintansa ja haittapuolensa. Sähköautoilla on kuitenkin suuri rooli lähitulevaisuuden markkinoilla, ja hyvästä syystä. Niitä ei tarvitse pelätä.
Yhden negatiivisen asian nimeämiseksi sähköautojen hintakupla näyttää puhjenneen ja autojen jälleenmyyntiarvo laskee melkoisesti. Jos olisit niiden joukossa, jotka ostivat sähköautosi ensimmäisen nousukauden aikana suuremmalla hinnalla ja joutuisit sitten kärsivällisesti odottamaan sen saapumista toimitusvaikeuksien iskiessä, tämä saattaa turhauttaa sinua. Jos ihmisellä on kuitenkin uudehko auto, johon hän on tyytyväinen, ei ole kiirettä mennä vaihtamaan sitä. Ja nyt kun kupla on jo puhjennut, tilanne on toinen.
Sähköauton ostaneille työntekijöillemme valinta näyttää kannattaneen. Heillä on uusi ajoneuvo, jossa on uusia ominaisuuksia, joista he pitävät. Vastoin mahdollisia pelkoja ajoneuvojen toimintasäde on ollut riittävän suuri ja paranee uusissa malleissa. Toisaalta käyttökustannukset ovat olleet vaatimattomia. Pohjoissuomalaisessa pikkukaupungissa asuvan uuden tekniikan sertifioidut korjaamot saattavat olla vielä hieman kauempana kuin perinteisten polttomoottoriautojen korjaamot, mutta koska autot ovat uusia, korjauspalveluille ei ole vielä ollut paljon tarvetta. Toisaalta sähköautojen tekniikka on aivan erilainen kuin perinteisissä autoissa, ja tämä näyttää vaikuttavan positiivisesti myös tarvittavien korjausten määrään ja laatuun. Joissakin tapauksissa voit myös tilata mekaanikon mobiilisovelluksesi kautta omalle kotipihalle tekemään pieniä töitä. Helppoa, eikö?
Lue lisää ZCI-hankkeen tavoitteista ja toimenpiteistä sivuillamme: ZCI – Kainuun liitto