Uunituore Kainuun matkailustrategia 2024-2028 julkaistu

Kansainvälisen matkailun kasvattaminen, osaavat matkailuyritykset, digitaalinen löydettävyys ja vastuullisuus ovat kasvun avaimia Kainuun uudessa matkailustrategiassa.

Matkailu on yksi Kainuun merkittävimmistä kärkitoimialoista, ja sen vaikutus alueen talouteen ja työllisyyteen on huomattava. Vuonna 2022 matkailun kokonaiskysyntä oli 246 miljoonaa euroa, ja ala työllistää yli 1800 kainuulaista. Kainuun matkailun kivijalka pohjautuu kotimaisiin matkailijoihin, monipuolisiin matkailualueisiin sekä osaaviin matkailuyrityksiin.

Kainuun matkailustrategia näkee maakunnan matkailualan kasvun mahdollisuudet etenkin kansainvälisten matkailijavirtojen houkuttelusta Kainuuseen. Matkailustrategia nostaa tulevan kasvun avaimiksi saavutettavuuden, osaavat matkailuyritykset, Arctic Lakeland -tuotekokonaisuudet sekä tiedolla johtamisen. Alueen tulisi panostaa etenkin digitaaliseen löydettävyyteen, erinomaiseen asiakaskokemukseen sekä vastuullisuuteen.

Matkailustrategian visiona on Kainuu on kestävästi kasvava ja kansainvälistyvä, vastuullinen ja ympärivuotinen matkailumaakunta. Matkailustrategian tavoitteena on kasvattaa matkailun liikevaihtoa 4 prosentilla sekä nostaa kansainvälisen matkailun markkinaosuus 3 prosenttiin.

”Kainuun matkailulla on vahva pohja, josta on innostavaa tehdä kehittämistyötä eteenpäin. Seuraavan askeleen ottaminen vaatii entistä lujempaa yhteistä sitoutumista ja erikokoisten toimijoiden yhteistyötä, painottaa Kainuun maakuntajohtaja Riikka Pirkkalainen. ”Jokainen toimija, joka pienelläkin panoksella laajentaa matkailutuotteiden sisältöä ja valikoimaa kotimaisille ja kansainvälisille matkailijoille, tekee korvaamattoman tärkeää työtä koko kainuulaisen aluetalouden ja menestyksen puolesta. Lisäksi me kaikki kainuulaiset voimme tehdä täysin ilmaista markkinointityötä maakunnasta löytyvistä upeista kohteista, haastan tähän kaikki mukaan nyt, kun matkailustrategian toimeenpano polkaistaan käyntiin.”

Matkailustrategia tulee Kainuun liiton sivuille julkistamistilaisuuden aikana ke 28.8.2024. Voit tutustua Kainuun matkailustrategiaan alla olevasta linkistä ja tästä: //kainuunliitto.fi/assets/uploads/2024/08/Kainuun-matkailustrategia-web-rc3-240820_web_Final.pdf

Tutustu Kainuun matkailustrategiaan!

Lisätietoja:

Riikka Pirkkalainen, maakuntajohtaja, p. 040 5395090, riikka.pirkkalainen@kainuunliitto.fi

Jouni Ponnikas, aluekehitysjohtaja, p. 040 5740804, jouni.ponnikas@kainuunliitto.fi

Minna Komulainen, aluekehitysasiantuntija, Matkailu & kulttuuri, puh. 044 410 0726, minna.komulainen@kainuunliitto.fi