Kannettava tietokeone ja luottokrtti henkilön kädessä. Toinen käsi näppäimistöllä.

Verkko-ostamisesta EU:n ulkopuolelta turvallisempaa ja kestävämpää

Komissio aikoo puuttua riskeihin, joita liittyy EU:n ulkopuolisista verkkokaupoista ja EU:n ulkopuolisten myyjien tuotteita välittäviltä markkinapaikoilta hankittaviin arvoltaan vähäisiin ostoksiin. Kaavailtuja toimenpiteitä on käsitelty komission 5.2.-25 esittelemässä verkkokauppatiedonannossa.  

”Kattava EU:n keinovalikoima turvallista ja kestävää verkkokauppaa varten” -tiedonanto kannustaa toimiin muun muassa tullialalla ja kansainvälisessä kaupassa. Suositeltavat toimet liittyvät esimerkiksi tullitarkastuksiin, kuluttajansuojaan sekä EU:n digipalvelu- ja digimarkkinasäädöksiin.

Viime vuonna EU:hun saapui noin 4,6 miljardia arvoltaan vähäistä, eli enintään 150 euron lähetystä. Tämä vastaa 12 miljoonaa pakettia päivässä. Määrä on kaksinkertainen vuoteen 2023 verrattuna ja kolme kertaa enemmän kuin vuonna 2022. Monet ostetuista tuotteista ovat kuitenkin osoittautuneet EU:n lainsäädännön vastaisiksi. Tämä eksponentiaalinen kasvu herättää monia huolenaiheita. EU:hun tulee yhä enemmän haitallisia tuotteita. Riskinä on myös se, että EU:n ulkopuolisten myyjien hyvän kauppatavan vastaiset käytännöt ja tuoteväärennösten myynti verkon kauppapaikoilla aiheuttaa haittaa eurooppalaisille myyjille, jotka noudattavat EU:n tiukkoja tuotestandardeja. Lisäksi postipakettien valtavalla määrällä on merkittävä haitallinen ympäristö- ja ilmastojalanjälki.

Kuluttajien olisi Euroopassa voitava saada verkkokaupasta täysi hyöty. Verkko-ostamisen olisi oltava sujuvaa ja tuotteiden kohtuuhintaisia, turvallisia ja laadukkaita. Yhtä tärkeää on, että eurooppalaisilla yrityksillä on EU:n sisämarkkinoilla tasapuoliset toimintaedellytykset.

Tiedonannossa komissio kuvailee kaikki EU:lla jo olevat keinot puuttua tilanteeseen, sekä nostaa esiin aloitteita, joista parhaillaan keskustellaan neuvoston ja Euroopan parlamentin kanssa. Lisäksi siinä ehdotetaan uusia yhteisiä toimia, joilla puututaan markkinoille tulevien vaarallisten, väärennettyjen ja muutoin vaatimustenvastaisten tai laittomien tuotteiden vyöryyn:

  • Tulliuudistus. Tähän liittyen neuvostoa ja Euroopan parlamenttia kehotetaan viipymättä hyväksymään ehdotettu tulliliiton uudistuspaketti, jotta uudet säännöt saadaan nopeasti voimaan ja tasaamaan toimintaedellytyksiä sähköisen kaupankäynnin alalla. Tähän kuuluu esimerkiksi tullittomuuden poistaminen alle 150 euron pakettilähetyksiltä sekä valvonnan tehostaminen muun muassa parantamalla tiedonvaihtoa ja kehittämällä riskinarviointia. Komissio kehottaa neuvostoa ja Euroopan parlamenttia myös harkitsemaan lisätoimenpiteitä, kuten syrjimätöntä käsittelymaksua, joka perittäisiin EU:hun suoraan kuluttajille tuotavista verkkokauppatuotteista. Tällä kompensoitaisiin kustannuksia, joita aiheuttuu miljardien tällaisten lähetysten valvonnasta EU-sääntöjen noudattamisen varmistamiseksi.
  • Tuontitavaroita koskevat kohdennetut toimenpiteet. Tähän kuuluvat muun muassa tulli- ja markkinavalvontaviranomaisten koordinoitujen tarkastusten aloittaminen sekä tuoteturvallisuutta koskevat koordinoidut toimet, kuten kaikkien aikojen ensimmäinen tuoteturvallisuutta koskeva tehotarkastus. Tällä on tarkoitus poistaa vaatimustenvastaisia tuotteita markkinoilta ja osaltaan kerätä näyttöä riskianalyysien ja lisätoimien tueksi. Jatkossa tiettyjen toimijoiden, tuotteiden tai kauppavirtojen tarkastuksia tehostetaan juoksevan riskianalyysin pohjalta. Mitä enemmän sääntöjenvastaisuuksia ilmenee, sitä tarkempaa valvonnan olisi oltava myöhemmissä vaiheissa, ja seuraamukset olisi kohdistettava järjestelmällisiin sääntöjenvastaisuuksiin.
  • Kuluttajansuoja verkkomarkkinapaikoilla. Tässä yhteydessä verkkokaupan käytänteet ovat selkeä painopiste, kun valvotaan digipalvelusäädöksen noudattamista. Keskeisiä ovat tässä mielessä myös digimarkkinasäädös sekä kaikenlaista myyntiä koskeva yleinen tuoteturvallisuusasetus, asetus kuluttajansuojaa koskevasta yhteistyöstä sekä kuluttajansuojan yhteistyöverkosto (CPC).
  • Digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen. Digityökaluilla voidaan helpottaa verkkokauppaympäristön valvontaa esimerkiksi ns. digitaalisten tuotepassien kautta ja käyttämällä uusia tekoälysovelluksia mahdollisesti vaatimustenvastaisten tuotteiden havaitsemiseksi.
  • Ympäristönsuojelu. Tähän liittyy esimerkiksi kestävän kehityksen mukaisten tuotteiden ekosuunnitteluasetusta koskeva ensimmäinen toimintasuunnitelma ja jätepuitedirektiivin kohdennetun tarkistuksen pikainen hyväksyminen.
  • Kuluttajien ja myyjien valistaminen tiedotuskampanjoilla, jotka koskevat kuluttajien oikeuksia, verkkokaupan riskejä ja korvaus- ja kaupanpurkumekanismeja.
  • Kansainväliseen yhteistyöhön ja kauppaan liittyvät toimet. Tähän sisältyy muun muassa EU:n tuoteturvallisuussääntöjä koskevan koulutuksen tarjoaminen ja polkumyyntiä ja sääntöjenvastaisia valtiontukia koskevan mahdollisen näytön arvioiminen.

Seuraavat vaiheet

Komissio kehottaa EU-maita, neuvostoa, Euroopan parlamenttia ja kaikkia asiaan liittyviä tahoja yhteistyöhön tiedonannossa esitettyjen toimien toteuttamiseksi. Komissio arvioi vuoden kuluessa ilmoitettujen toimien vaikutusta ja julkaisee raportin tehostetun valvonnan tuloksista.

Tulosten perusteella ja EU-maiden viranomaisia ja eri sidosryhmiä kuultuaan komissio harkitsee, ovatko nykyiset toimintapuitteet ja valvontatoimet riittäviä ja asianmukaisia. Jos näin ei ole, harkitaan lisätoimia ja ehdotuksia EU:n sääntöjen valvonnan tehostamiseksi.

Taustaa

Verkkokauppa tuo monia etuja kuluttajille, yrityksille – myös pk-yrityksille – ja koko EU:n taloudelle, sillä noin 70 prosenttia eurooppalaisista ostaa säännöllisesti tuotteita verkosta. Siihen liittyy kuitenkin myös tiettyjä haasteita. Tämä koskee erityisesti sellaista verkkokaupankäyntiä, jossa tuotteita myydään ja toimitetaan suoraan EU:n kuluttajille verkossa toimivien vähittäismyyjien ja markkinapaikkojen kautta.

Tulliviranomaisten työtaakka kasvaa entisestään, ja tuoteturvallisuuteen ja vaatimustenmukaisuuteenlaittomiin tuotteisiinympäristö- ja ilmastokestävyyteen ja vastuullisten yritysten kohtaamaan epäreiluun kilpailuun liittyy yhä enemmän riskejä. Esimerkiksi noin puolet EU:n ulkorajoilla takavarikoiduista väärennetyistä tuotteista, jotka rikkovat pk-yritysten teollis- ja tekijänoikeuksia, on ostettu verkossa.

Lisätietoa

Tiedonanto kattavasta EU:n keinovalikoimasta turvallista ja kestävää verkkokauppaa varten

Kysymyksiä ja vastauksia

Tiedonantoa koskeva tietokooste

Safety Gate: EU:n tuoteturvallisuuden nopea hälytysjärjestelmä

Lähde: Euroopan komission verkkosivut