Segregaatio väestöpyramidit

Moninainen työyhteisö voi paremmin – tasa-arvotyöstä virtaa Kainuuseen

Kajaanissa pidettiin 10.6. tilaisuus ”Sekaisin segregaatiosta – virtaa tasa-arvosta”. Ohjelmassa oli ajankohtaista tietoa tasa-arvosta ja segregaation vaikutuksista, hyviä esimerkkejä Kainuusta sekä tietoa rahoitusmahdollisuuksista. Segregaatioteeman pureskelu jatkuu syksyllä.

Segregaatio eli eriytyminen on Kainuussa harvinaisen vahvaa. Kouluttaja Eija Leinonen Koulutusavaimelta kertoi, että Kainuussa työmarkkinat ovat jopa voimakkaammin eriytyneet sukupuolittain kuin valtakunnallisesti yleensä. Esimerkiksi rakentamisen alalla miesten osuus on 94 % työllisistä. Koko Suomi on Euroopan segregoituneimpia maita, ja erottuu listoilla myös muista Pohjoismaista.

Tätä et ehkä olisi tullut ajatelleeksi, miten laajoja vaikutuksia segregoitumisella voi olla. Eija Leinosen mukaan eriytyminen rajoittaa mahdollisuuksia ja voi aiheuttaa motivaatio- tai sitoutuneisuusongelmia. Parhaat osaajat eivät välttämättä löydä oikeisiin paikkoihin, ja kohtaanto-ongelma ja palkkaerot myös pysyvät. Moninainen työyhteisö voi paremmin ja edistää tehokkaammin esimerkiksi innovaatiotoimintaa. Segregaation purkamisesta olisi siis monia hyötyjä.

Tasa-arvotyötä on tehty Kainuussa jo pitkään. Tämän päivän esimerkkejä projekteista kuvaili Johanna Takanen Kajaanin ammattikorkeakoululta. Päättynyt Koodeja naisyrittäjyyteen -hanke sai kiitosta toimivasta mentorointiohjelmasta, ja sen jatkoksi kirjoitettu Moninainen Kainuu -hanke on alkamassa syyskuussa.

Aluekehitysasiantuntija Minna Komulainen Kainuun liitosta puhui teemasta Naisnäkökulmaa elinvoimapolitiikkaan. Kainuussa väestöpyramidit kertovat selkeää tarinaa siitä, että nuoremmissa ikäluokissa (20–29-vuotiaissa) miesten osuus on huomattavasti suurempi. Tuoreen E2-tutkimuslaitoksen tekemän nuorisokyselyn tulokset kertovat kuitenkin, että olisi aika ”tarttua hetkeen”, sillä nuorilla on yllättävänkin korkea halukkuus mahdollisesti muuttaa takaisin Kajaaniin.

Kainuun liitto on teettänyt sekä nuorisokyselyn että maakuntakuvatutkimuksen, ja vuosina 2020–2021 nuorten naisten raadit kokoontuivat laatimaan suosituksia ja huoneentaulun päättäjille. Raateihin osallistui niin Kainuussa asuvia kuin Kainuusta poismuuttaneita nuoria naisia. Pilottihankkeesta laadittiin Naisnäkökulmaa Kainuuseen -loppuraportti.

ELY-keskuksen rahoitusasiantuntija Verna Piirainen muistutti nyt puolivälissä olevan EU-ohjelmakauden horisontaalisista periaatteista, joissa myös tasa-arvo on vahvasti läsnä. Tämä tulee ottaa siis huomioon kaikissa rahoitetuissa hankkeissa.

Työryhmissä ideoitiin Mentimeterin kautta, mitä voisimme tehdä tasa-arvon parantamiseksi. Kärkiteemaksi äänestettiin tällä erää ”Kehittää kainuulaisten työnantajien vastaanottokyvykkyyttä. (moninaisuus)”. Toivottiin myös toimintakulttuurin kehittämistä varhaiskasvatuksesta työelämään ja moninaisuutta kärkitoimiala-ajatteluun, kieliin ja markkinointiin.

Segregaatioteeman pureskelu jatkuu syksyllä. Lämmin kiitos ensimmäisestä tilaisuudesta Kajaanin kaupungintalolla 10.6.2024 ja jatkamisiin!

Lisätietoja aiheesta

Naisnäkökulmaa Kainuuseen -pilottihankkeen loppuraportti (2021)

Nuoret Itä-Suomen tulevaisuuden tekijöinä -tutkimushanke ja loppuraportti (2024)

Kainuun maakuntakuvatutkimus (2021)