Interreg Aurora -ohjelman infotilaisuuden 17.5.2024 anti

Interreg Aurora -ohjelma järjesti suomenkielisen infotilaisuuden erityisesti ensi kertaa hankkeita hakeville toimijoille. Tilaisuudessa oli mukavasti osallistujia kuuntelemassa ja keskustelemassa hankkeiden hakemiseen liittyvistä kysymyksistä.

Interreg Aurora on Suomen, Ruotsin ja Norjan sekä saamelaisten välinen Euroopan pohjoisimpien alueiden rajat ylittävää yhteistyötä rahoittava ohjelma. Kainuu ja Pohjois-Karjala liittyivät mukaan ohjelma-alueeseen vuoden 2023 lopussa ennestään siihen kuuluneidenLapin ja Pohjois-Pohjanmaan lisäksi.  Ohjelman seuraavat hakukierrokset avautuvat syksyllä 2024.

Hakukierroksia silmällä pitäen ja uusia toimijoita mukaan rohkaistakseen ohjelma järjesti suomenkielisen infotilaisuuden erityisesti ensi kertaa hankkeita hakeville toimijoille. Mukana Zoom-alustalla  järjestetyssä tilaisuudessa oli yli 40 osallistujaa. Osallistujajoukossa oli sekä uusia Interreg Aurorasta kiinnostuneita hakijoita, että jo kokeneita Interreg-ohjelmista rahoitusta hakeneita. Tilaisuus kiinnosti myös muissa maakunnissa, (esim. Lapista ja Pohjois-Pohjanmaalta oli osallistujia), mikä on positiivista, sillä Auroraan osallistuminen edellyttää hyviä verkostoja ja ylimaakunnallista sekä rajat ylittävää yhteistä hankesuunnittelua. Hankkeissa tulee näkyä selvästi rajat ylittävä lisäarvo, eli ohjelmasta rahoitetaan vain sellaisia hankkeita, joissa rajanylittävyys on aitoa yhteistyötä, ja hankkeiden täytyy vastata yhteisiin tarpeisiin tai haasteisiin.

Saatavilla oli tietoa Interreg Auroran tarjoamista rahoitusmahdollisuuksista, tulevista hakukierroksista ja hyvän hankkeiden valmistelusta. Osallistujat saivat myös kysyä hankkeiden valmisteluun liittyviä kysymyksiä suoraan ohjelman hallintoviranomaiselta.

Webinaari vastasi moniin käytännön kysymyksiin, jotka askarruttivat hakijoita, ja tiivis infopaketti on hyödyllinen apu hakemusta suunnitteleville. Hankeideaa ja hakemusta valmistellessa nousee varmasti uusiakin kysymyksiä, ja silloin kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä ohjelman hallintoviranomaiseen tai sihteeristöön, joka palvelee kaikilla ohjelma-alueen kielillä: suomeksi, ruotsiksi, norjaksi ja saameksi. Ohjelman virallinen kieli on englanti, jolla hakemus täytyy tehdä.

Tutustu tilaisuuden materiaaleihin (PPT)

Tulevat hakukierrokset

Small-scale hankkeet: 12.8.-6.9.2024

Regular hankkeet:
5. haku: 9.9.-7.10.2024, Norjan IR-rahoituksessa prioriteetti 1 suljettu
6. haku: 17.2.-17.3.2025

www.interregaurora.eu

Anna-mari Ruisniemi, Anna-mari.Ruisniemi@lansstyrelsen.se
Maiju Jolma-Taylor, maiju.jolma-taylor@lapinliitto.fi (kansallinen vastinrahoitus)