EU on asettanut Green Deal -ohjelmassaan kunnianhimoiset tavoitteet myös liikenteen vähähiilisyyden suhteen. Euroopan ympäristökeskus EEA arvioi, että tieliikenne aiheuttaa suurimman osuuden liikenteen kokonaispäästöistä (72% kaikista liikenteen kansallisista ja kansainvälisistä kasvihuonekaasuista vuonna 2019). Yhteensä 23% EU:n alueen liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä aiheutui kaupunkialueilla.
Maaliskuussa 2023 aloitettiin Interreg Europe -ohjelmasta rahoitetun Zero Carbon Infrastructure (ZCI) -projektin toteuttaminen. Nelivuotinen hanke tukee vähähiilisen liikenteen kehittämistä 8 hankealueella ympäri Euroopan. Kainuu on yksi näistä hankealueista. Nelivuotisen projektin kokonaisbudjetti on 2 085 629 €, josta EAKR-tuen osuus on 1 650 049, 20 €.
Hanketta johtaa ruotsalainen County administrative board of Kronoberg, apunaan alankomaalainen Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics. Hankepartnerit tekevät yhteistyötä löytääkseen ja kokeillakseen käytännönläheisiä ratkaisuja vähähiilisen liikenteen ongelmien ratkaisemiseksi.
Hankkeessa tutkitaan:
- sähköautojen latausinfrastruktuuriin liittyviä haasteita ja ratkaisuja
- kestävää kaupunkilogistiikkaa
- kestävän kaupunkiliikenteen liiketoimintamalleja ja kannustimia, joiden avulla asiakaskysyntä vähähiilisille liikenneratkaisuille kasvaa
- nollahiiliseen liikenteeseen siirtymisestä viestimistä ja siirtymän julkista hyväksyntää
Projektin toimin autetaan projektipartnereita:
- identifioimaan ja jakamaan tunnistettuihin pääongelmiin liittyviä hyviä käytäntöjä,
- lisäämään osaamistaan koulutuksen ja tiedonvaihdon avulla,
- kehittämään kunkin partnerin ns. politiikkainstrumenttia (Kainuussa tämä on Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027-ohjelma) niin, että hankkeen tavoittelema infrastruktuuri voidaan taata ja markkinoiden luottamus rakentua.
Projektin käynnistyskokous järjestettiin Ruotsin Växjössä maaliskuussa. Kevään 2023 aikana hanke on pikku hiljaa kiihdytellyt täyteen vauhtiinsa, ja projektipartnerit ovat pitäneet aktiivisesti yhteyttä verkon yli. Toinen kasvokkain tapahtunut kokous järjestettiin kesäkuun alkupuolella Belgian Mechelenissä, missä osallistujat myös pääsivät vaihtamaan kokemuksia latausinfrastruktuurin kehittämisestä ja oppimaan toisiltaan ensimmäisessä virallisessa oppimistyöpajassa.
Kainuussa ensimmäinen sidosryhmäkokous järjestetään kesälomakauden jälkeen, 16.8.2023. Tällöin työnsä aloittaa myös Kainuun liittoon rekrytoitu hanketyöntekijä.