Suunnittelujohtaja
Kolarctic-liikennehankkeissa NABL ja BRTL tuotetut materiaalit
Barents Region Transport and Logistics-hanketta (BRTL) ja Northern Axis – Barents Link -hanketta (NABL) toteutettiin Kainuun liiton johdolla, suurelta osin rinnakkain. Molemmat liikennehankkeet rahoitettiin Kolarctic CBC-ohjelmasta.
NABL-hankkeen materiaalit
NABL-hanke (04.11.2019 – 31.5.2022) tähtäsi itä-länsi -suuntaisen liikennekäytävän ja rajat ylittävän liikkuvuuden kehittämiseen Barentsin euroarktisella alueella. Hankkeessa selvitettiin mukana olleiden alueiden tärkeimpien liikenneinfrastruktuurien sekä Northern Axis ja Barents Link -liikennekäytävän potentiaalia. Tarkoituksena oli tunnistaa liikennekäytävän pullonkaulat ja tätä kautta yhdenmukaistaa edelleen liikennekäytävän kehitystä. Hankkeessa haluttiin lisätä ymmärrystä ja määritellä useiden eri aloitteiden vaikutukset liikennekäytäviin ja -verkkoihin, mukaan lukien niiden vaikutukset taloudelliseen kestävyyteen.
Diaesitys: Impact of Russian Railway Projects on Barents Region Transport, helmikuu 2022, Infraterra LLC (PDF)
Impact of Russian Railway Projects on Barents Region Transport, tammikuu 2022, Infraterra LLC (PDF)
Vartius/Kivijärvi-rajanylityspaikan kautta kulkeva rautatiehenkilöliikenne -selvitys, Oulu–Kontiomäki parannustarpeet -selvitys, joulukuu 2021, Väylävirasto (PDF)
Report on the railway passenger transport passing through the Vartius/Kivijärvi border crossing point, Report on the needs for improvement on the Oulu–Kontiomäki line, joulukuu 2021, Väylävirasto (PDF)
Diversifying Functions of Vartius Lytta Border Crossing, elokuu 2021, Ramboll Finland Oy (PDF)
Study of Vartius/Lytta - Arkhangelsk Road, toukokuu 2021, Traficon Oy ja Domer PK (PDF)
Study of Kontiomäki – Taivalkoski – Kemijärvi Railway, toukokuu 2021, Traficon Oy ja Ramboll Finland (PDF)
Helicopter and Small Airplane Study, toukokuu 2021, Traficon Oy ja Ramboll Finland (PDF)
BRTL-hankkeen materiaalit
Hankehakemuksen lähtökohtana oli, että Barentsin alueilla tehdyt liikenne- ja logistiikkapäätökset perustuvat liian usein vain kansallisiin suunnitelmiin. Kansallisia liikennestrategioita on laadittu ja alueellisia liikennesuunnitelmia toteutettu huomioimatta naapurimaiden ja -alueiden vastaavia strategioita ja suunnitelmia tarpeeksi hyvin. BRTL-hanke (1.11.2018 – 30.4.2022) keskittyi toteuttamaan Barentsin alueen yhteistä, strategiatasoista liikenneasiakirjaa alueellisella tasolla.
BRTL Action Plan, maaliskuu 2022, Korkia Consulting ja WSP Finland Oy (PDF)
Barents Region Transport and Logistics (BRTL) - Current Status, helmikuu 2022, MDI (PDF)
Report on the analysis of the implementation of ITS development and carbon footprint reduction projects in Russia, helmikuu 2022, LLC IEI (PDF)
BRTL Case Studies, osa 1/2, kesäkuu 2021, Korkia Consulting ja WSP Finland Oy (PDF)
BRTL Case Studies, osa 2/2, kesäkuu 2021, Korkia Consulting ja WSP Finland Oy (PDF)
Barents ITS report, 2020, ITS Norway (PDF)
World Transport Market & Logistics, toukokuu 2020, Korkia Consulting ja WSP Finland Oy (PDF)
Green Transport in the Barents Region, maaliskuu 2020, Tyréns AB (PDF)