Barents Region Transport and Logistics-hanketta (BRTL) ja Northern Axis – Barents Link -hanketta (NABL) toteutettiin Kainuun liiton johdolla, suurelta osin rinnakkain.  Molemmat liikennehankkeet rahoitettiin Kolarctic CBC-ohjelmasta.

NABL-hankkeen materiaalit

NABL-hanke (04.11.2019 – 31.5.2022) tähtäsi itä-länsi -suuntaisen liikennekäytävän ja rajat ylittävän liikkuvuuden kehittämiseen Barentsin euroarktisella alueella. Hankkeessa selvitettiin mukana olleiden alueiden tärkeimpien liikenneinfrastruktuurien sekä Northern Axis ja Barents Link -liikennekäytävän potentiaalia. Tarkoituksena oli tunnistaa liikennekäytävän pullonkaulat ja tätä kautta yhdenmukaistaa edelleen liikennekäytävän kehitystä. Hankkeessa haluttiin lisätä ymmärrystä ja määritellä useiden eri aloitteiden vaikutukset liikennekäytäviin ja -verkkoihin, mukaan lukien niiden vaikutukset taloudelliseen kestävyyteen.

BRTL-hankkeen materiaalit

Hankehakemuksen lähtökohtana oli, että Barentsin alueilla tehdyt liikenne- ja logistiikkapäätökset perustuvat liian usein vain kansallisiin suunnitelmiin. Kansallisia liikennestrategioita on laadittu ja alueellisia liikennesuunnitelmia toteutettu huomioimatta naapurimaiden ja -alueiden vastaavia strategioita ja suunnitelmia tarpeeksi hyvin. BRTL-hanke (1.11.2018 – 30.4.2022)  keskittyi toteuttamaan Barentsin alueen yhteistä, strategiatasoista liikenneasiakirjaa alueellisella tasolla.