Kainuun liiton järjestämä Kainuun ensimmäinen liikennefoorumi käynnisti maakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman uudistamistyön. Alueellinen liikennejärjestelmäsuunnitelma on alueen toimijoiden yhteinen pitkän aikavälin näkemys siitä, mikä on alueelle tärkeää matkojen ja kuljetusten toimivuuden ja turvallisuuden varmistamiseksi. Tavoitteena on, että uusi liikennejärjestelmäsuunnitelma valmistuu syksyllä 2025.
Maakunnan liiton tehtävänä on vastata maakunnan liikennejärjestelmäsuunnitelman suunnitteluprosessin käynnistämisestä ja siihen liittyvän yhteistyön johtamisesta ja suunnittelun yhteensovittamisesta maakunnan muun suunnittelun kanssa (Laki alueiden kehittämisestä ja rakennerahastotoiminnan hallinnoinnista, 7/2014).
Liikennejärjestelmäsuunnittelu on jatkuvaa ja vuorovaikutteista vaikutusten arviointiin sekä viranomaisten ja muiden toimijoiden yhteistyöhön perustuvaa suunnittelua. Alueellista liikennejärjestelmäsuunnittelua tehdään kaupunkiseuduilla, maakuntien alueella ja ylimaakunnallisesti. Alueellinen liikennejärjestelmäsuunnitelma on alueen toimijoiden yhteinen näkemys siitä, mikä on alueelle tärkeää matkojen ja kuljetusten toimivuuden ja turvallisuuden varmistamiseksi. Maakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa asetetaan usein pitkän aikavälin strategiset tavoitteet liikennejärjestelmän kehittämiselle. Maakunnallista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa yksityiskohtaisempia suunnitelmia ovat Kainuussa Vuokatin liikennejärjestelmäsuunnitelma (2020) ja Kajaanin liikennejärjestelmäsuunnitelma (2021). Koko maata koskevan valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitystyö vuosille 2025–2036 on tarkoitus valmistua vuoden loppuun mennessä. Näillä eri tasoisilla suunnitelmilla on oma tehtävänsä ja roolinsa liikennejärjestelmän kehittämisessä.
Kainuun voimassa oleva liikennejärjestelmäsuunnitelma valmistui vuonna 2018.
Kainuun maakuntahallitus päätti käynnistää Kainuun liikennejärjestelmäsuunnitelman uudistamisen kokouksessaan 19.6.2024 (§ 111). Liikennejärjestelmäsuunnitelmaa on tarve uudistaa, koska nykyisessä liikennejärjestelmäsuunnitelmassa käytetyt lähtökohdat ovat uudistuneet monilta osin. Lisäksi geopoliittisen tilanteen muutoksella on ollut merkittäviä vaikutuksia Suomen liikenteelliseen asemaan, liikennejärjestelmään, liikennevirtoihin maan sisällä ja ulkopuolelle sekä liikenteen kustannuksiin. Muuttunut tilanne korostaa Itä- ja Pohjois-Suomen merkitystä valtakunnan turvallisuuden, omavaraisuuden ja huoltovarmuuden osalta.
Kainuun nykyisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoiteteemoja ovat alueellinen kilpailukyky, arjen sujuva liikkuminen sekä kestävä liikennejärjestelmä. Nämä tavoiteteemat lienevät edelleen hyviä lähtökohtia myös suunnitelman uudistamistyössä.
Kainuun liikennejärjestelmäsuunnitelman uudistamisessa korostuu elinkeinoelämän toimintaedellytysten vahvistaminen ja uusiin investointeihin varautuminen sekä ulkoinen ja sisäinen saavutettavuus. Muuttuvassa toimintaympäristössä on tärkeää turvata Kainuun elinvoima ja sen kehittyminen, saavutettavuus, osaavan työvoiman saatavuus ja varmistaa tuotannolliset investoinnit. Kainuun liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitevuodeksi on asetettu vuosi 2036.
Kainuun liikennejärjestelmäsuunnitelman uudistamistyö käynnistyi syyskuussa 2024 ja tavoitteena on, että suunnitelmaluonnos valmistuu maaliskuussa 2025. Suunnitelman kuulemiskierros on huhtikuussa, ja suunnitelma valmistuu muun muassa saadun palautteen käsittelyn jälkeen elokuussa. Suunnitelma on hyväksymiskäsittelyssä Kainuun maakuntahallituksessa syksyllä ja julkistetaan sen jälkeen Kainuun liikennefoorumissa 2025.
Kainuun liitto järjesti maakunnallisen liikennefoorumin kutsutilaisuutena Kajaanin kaupungintalon valtuustosalissa 31.10.2024 klo 9–12. Kainuun liikennefoorumi 2024 toimi Kainuun liikennejärjestelmäsuunnitelman uudistamisen käynnistämistilaisuutena. Liikennefoorumin teemoina olivat lisäksi valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma (Liikenne 12-suunnitelma), Kainuun Prikaatin ajankohtaiset asiat ja kuljetuskoulutuksen vaikutus Kainuun alueella, liikennejärjestelmän nykytila ja kehittämistarpeet kaivosteollisuuden näkökulmasta sekä lentoliikenteen merkitys Kainuun elinvoimalle ja kehittymiselle.