e-MOPOLI -projektin alueellisen sidosryhmäkokouksen tulokset

e-MOPOLI -projektin sidosryhmäkokouksessa 18.8. päivitettiin alueellista toimintasuunnitelmaa vaihtoehtoisten liikennemuotojen edistämiseksi ja sovittiin syksyn toimenpiteistä. Seuraavaksi tarkoitus on kytkeä Kainuun toimintasuunnitelma syvemmin sekä alueellisiin, kansallisiin että EU: n politiikan painopisteisiin ja keskustella rahoituksen mahdollisuuksista.

Kainuun liitto, Interreg Europe -hankkeen ”e-MOPOLI” projektipartneri (PP6), järjesti alueellisen sidosryhmän (Regional Stakeholder Group) kokouksen 18.8.2020. Kokous, joka oli jatkoa aiemmille vastaaville kokouksille, pidettiin tällä kertaa verkossa.

RSG-kokouksen tarkoituksena oli keskustella tarkistetusta toimintasuunnitelmasta ja seuraavista toimenpiteistä. Keskusteluissa käsiteltiin tarkemmin Kainuun toimintasuunnitelman toimenpidettä 1 eli vaihtoehtoisia kuljetusmuotoja koskevaa strategiaa ja sen täydennettyjä seurantaindikaattoreita. Muutokset hyväksyttiin kokouksessa.

Perusteellisesti keskusteltiin myös toimenpiteestä 3 eli tutkimuksen painopisteistä. Tämä toimintasuunnitelman osa-alue on e-MOPOLI -projektin innoittama, mutta se ei liity suoraan hankkeen mukaiseen hyvien toimintatapojen siirtämiseen. Kaikille alueellisille sidosryhmille oli kuitenkin tärkeää säilyttää se toimintasuunnitelmassa. Toimenpide 3 on integroitu Kainuun RIS3 strategiaan, jota tarkistetaan parhaillaan. Strategiassa viitataan myös e-MOPOLI-projektiin.

Myös kaksi muuta tärkeää aihetta oli asialistalla, vaihtoehtoisen liikkuvuuden uusi poliittinen viitekehys ja syksylle 2020 Kainuussa suunnitteilla oleva laajennettu sidosryhmäkokous.

– Kokouksessa keskusteltiin ns. Green Dealin -poliittisista painopisteistä, ja erityisesti kolme sen toimintalinjoista herättivät suurta kiinnostusta soveltuen osiksi e-MOPOLI -hankkeen tukikelpoista hankesuunnitelmaa (kestävään ja älykkääseen liikkuvuuteen siirtymisen nopeuttaminen, puhtaan, kohtuuhintaisen ja turvallisen energian saatavuus sekä  teollisuuden mobilisoiminen puhtaaseen ja kiertotalouteen). Samoin kiinnostaviksi katsottiin kuusi strategista arvoketjua (https://ec.europa.eu/docsroom/documents/37825).
– Syksylle suunnitellun laajennetun alueellisen sidosryhmäkokouksen osalta sovittiin, että todennäköisesti tämäkin kokous pidetään, alkuperäisistä suunnitelmista poiketen, verkossa. Tarkoitus olisi kytkeä e-MOPOLI Kainuun toimintasuunnitelma syvemmin sekä alueellisiin, kansallisiin että EU: n politiikan painopisteisiin ja keskustella rahoituksen mahdollisuuksista.

RSG-kokoukseen osallistui tällä kertaa 10 henkilöä, jotka edustavat alueellisia sidosryhmiä seuraavasti:
– ELY Keskus (alueellinen ympäristö-, liikenne- ja työllisyyskeskus), ESR-vastuuhenkilö
– Kajaanin ammattikorkeakoulu
– Oulun yliopisto
– Loiste (yksityinen sektori, energiayritys)
– Kainuun Etu Oy (aluekehitysyhtiö)
– Kainuun liitto ( kokouksen järjestäjä)