Aluekehitysasiantuntija
Matkailu
Kainuun rikas luonto ja monipuoliset aktiviteetit tarjoavat erinomaiset edellytykset matkailuyrityksille. Kainuun liitto on aktiivisesti mukana toimialan kehitystyössä.
Kainuu tunnetaan monipuolisena ja turvallisena kesä- ja talviloma-alueena aktiivisesti kehitettävien matkailukohteidensa ansiosta. lomamatkailun ohella Kainuussa on merkittävästi myös urheiluvalmennus-, leirikoulu-, kokous-, ja hyvinvointimatkailutarjontaa.
Uusi Kainuun matkailustrategia 2024-2028 julkaistiin elokuussa 2024. Löydät matkailustrategian julkaisut sivulta https://kainuunliitto.fi/assets/uploads/2024/08/Kainuun-matkailustrategia-web-rc2-240820_pieni.pdf
Matkailun merkitys Kainuulle
Matkailuelinkeinon merkitys on Kainuun taloudelle suuri, kolmanneksi suurin Suomessa Ahvenanmaan ja Lapin jälkeen. Matkailun osuus BKT:sta on Kainuussa maan keskiarvoa korkeampi (Kainuu 3,9 % ja koko maa 2,5 %) (TEM 2017). Kainuun osuus Suomessa rekisteröidyistä yöpymisistä oli vuonna 2016 jopa 4,6 prosenttiyksikköä Kainuun väestön osuuden ollessa suomalaisista vain 1,4 %.
Tutustu Kainuun matkailutilastoihin
Matkailutoimialan kehitystä ohjaa matkailustrategia
Kainuun matkailutoimialan kehittämisen tueksi Kainuun liitto laati yhdessä toimijoiden kanssa matkailustrategian vuosille 2018 – 2021.
Kainuun matkailustrategiassa kehittämisen tavoitteet ovat:
• vuosittainen 5 % kasvu
• tarjonnan uudistaminen ja uudet investoinnit kasvavaa kysyntää ennakoiden
• vaivaton matkustaminen Kainuuseen ja Kainuussa.
Matkailualalle mahdollisuudet Kainuussa ovat lukemattomat. Ympärivuotinen, turvallinen ja monipuolinen kohde ainutlaatuisine aktiviteetteineen on ollut kasvun tiellä jo useita vuosia. Kehityksen jatkumista pyritään turvaamaan tiiviillä yhteistyöllä, investoinneilla ja jatkuvilla kehittämistoimenpiteillä. Nykyisen matkailustrategian päämääränä onkin kasvun hakeminen sekä kotimaan että ulkomaan markkinoiden ympärivuotisesta matkailusta. Tähän pyritään parantamalla alueen saavutettavuutta, matkailutarjontaa ja markkinointia hyödyntämällä digitaalisia ratkaisuja ja alueen vahvuuksia.
Matkailustrategiaan kirjatut strategian painopisteet ohjaavat muun muassa EU:n rakennerahastorahojen ja muiden kehittämisrahojen käyttöä. Matkailustrategia on osa Kainuu-ohjelmaa.
Kainuun monipuoliset matkailukohteet
Kainuun matkailukeskukset tarjoavat monipuolisia palveluja matkailijoille. Matkailullinen vetovoima perustuu erityisesti luontoon ja luontoperustaisiin aktiviteettipalveluihin. Tärkeimpiä matkailuvaltteja ovat kaunis luonto, vesistöt, hiljaisuus ja vaaramaiseman avaruus, neljä selkeästi erilaista vuodenaikaa, korkealaatuiset majoituspalvelut sekä turvallisuus.
Kainuussa matkailu on ympärivuotista ja maakunnan saavutettavuus on hyvä etenkin kotimaanmatkailijoille. Matkailijoille on tarjolla luontoon liittyviä palveluita, kuten hoidetut hiihtoladut, laskettelurinteet, husky- ja moottorikelkkasafarit, retkeilykohteet, golfkentät, kalastus- ja metsästysmahdollisuudet. Myös erilaiset kulttuuri-, liikunta-, hyvinvointi- ja ruokapalvelut ja tapahtumat sekä historiasta ja paikallisesta elämäntavasta kertovat tarinat aidoissa ympäristöissä ovat monipuolisen lomatarjonnan perustana.
Hiihto- ja lomakeskukset Vuokatti sekä Ukkohalla-Paljakka vetävät puoleensa valtaosan, yli 80 % Kainuuseen lomalle tulijoista. Vuokatti kiinnostaa eniten perheitä, aktiivisia liikkujia ja kilpaurheilijoita. Sotkamoon tullaan myös pesäpallon takia. Ukkohalla ja Paljakka ovat profiloituneet ympärivuotisina luonto-, aktiviteetti- ja hyvinvointikohteina. Hyrynsalmella järjestettävät suopotkupallon MM-kisat vetävät alueelle matkailijoita Suomesta ja ulkomailta. Kainuun Rastiviikko -suunnistustapahtuma tuo joka vuosi tuhansia kävijöitä Kainuuseen.
Kainuun uusin kansallispuisto Hossa Suomussalmella on nostanut Kainuun tunnettavuutta Suomessa ja ulkomailla. Kainuun on Suomen suosituin Wildlife-matkailukohde suurpetojen tarkkailussa ja kuvaamisessa. Lintujen, revontulien ja maisemien katselu ovat myös ns. Wildlife-matkailua. Marjojen, sienten ja villiyrttien keräily sekä metsästys ovat kainuulaista lomaohjelmaa. Wild Taiga -luontopalvelut Kuhmon ja Suomussalmen alueilla, Hiidenportin kansallispuisto, Venäjän rajan ylittävä puistopari Ystävyydenpuisto ja Kalevalapuisto ovat kansainvälisesti vetovoimaisia.
Kehittämistyötä matkailutoimialalla
Kainuun liitto on aktiivisesti mukana Arctic Lakeland Kainuu-brändin kautta Visit Finlandin kansainvälisessä Lakeland-markkinoinnissa tuomassa pohjoisen Järvi-Suomen matkailua maailmankartalle.
Tutustu Kainuun Arctic Lakeland-sivuihin!
Kainuun liitto tukee aktiivisesti matkailun kehittämishankkeita. Lue lisää EAKR-rahoituksen hakemisesta rahoitus-sivulta!
Tutustu Kainuun matkailun kehittämishankkeisiin!
Kehittämistyötä matkailutoimialalla esimerkiksi seuraavien hankkeiden kautta:
Matkailun toimialakatsaukset
Miten suuntaan Kainuun matkailu menee? Miten kävijämäärät vaihtelevat vuodenajoittain? Kainuun matkailu- ja majoitustilastoraportti julkaistaan kuukausittain. Löydät kuukauden tuoreimmat matkailutilastot Visitory -palvelusta: Visitory
Lue lisää tietopalveluistamme!
Tutustu Kainuun matkailun mahdollisuuksiin
Tutustu Kainuun matkailukohteisiin, matkailukeskuksiin, saavutettavuuteen, vinkkeihin sekä työmahdollisuuksiin Kainuu-sivuiltamme.
Korkeatasoisia kansainvälisiä tapahtumia ja kulttuurikohteita
Kuhmon kamarimusiikkifestivaali on ollut maailmalla Suomen arvostetuimpia kulttuuritapahtumia jo yli 40 vuoden ajan. Suomussalmella sijaitsee kansallisesti merkittävä sotahistoriamatkailukohde Raatteen portti ja Kuhmossa talvisotamuseo. Ristijärvellä kehitetään seniorimatkailua. Kulttuuri-, vesistö- ja tapahtumamatkailulle on hyvät edellytykset Kajaanissa ja Paltamossa, myös hyvien liikenneyhteyksien ansiosta.
Ärjänsaari ja linnan rauniot Kajaanissa sekä Jättiläisenmaa Paltamossa ovat omaleimaisia luonto- ja kulttuurimatkailukohteita. Kajaanin runoviikko on säilyttänyt suosionsa yli 40-vuotiaana, Suomen suurimpana, sanataiteen festivaalina. Suomussalmella sijaitsee yksi Suomen suurimmista kesäteattereista, jossa vierailee vuosittain noin 10 000 katsojaa.
Tapahtumamatkailu
- Hyrynsalmi
- Suopotkupallon MM-kisat
- Swamp Rock
- Umpihankifutiksen MM-kisat
- MTB Ukkohalla maastopyöräilytapahtuma
- Kajaani
- Kajaanin runoviikko
- Linnanvirta-puistotapahtuma
- Lammen Loiskeet -kaupunkifestivaali
- Kekrijuhla ja Kekrifest
- Kajaani Soi –festivaali
- Kajaani Swimrun
- Kajaani Dance Festival
- Kainuulainen joulutori
- Kuhmo
-
- Kuhmon kamarimusiikkifestivaali
- Musiikkijuhla Sommelo
- Peurahiihto
- Puolanka:
- Leijona Cup -hiihtotapahtuma
- Pessi-ilta
- Paltamo:
- Eino Leino hiihto
- Norssikarnevaalit
- Sotkamo:
- Sotkamo Soi
- Vuokatti Hiihto
- Winter Open Vuokatti
- Suomussalmi:
- Raate-tapahtuma
- Suomussalmi Rock
- Ruthless Raja -hiihtotapahtuma
- Hallan hiihto
- Raatteen marssi
- Raatteen maraton
- Ristijärvi:
- Veisuuvestivaali
- Juustoleipämessut
- Kainuun Rastiviikko
- Lost in Kainuu Adventure Race
Lisätietoja matkailutoimialasta
Lisätietoja matkailutilastoista
Tiedotteita matkailusta
Kainuun hyvinvointialan kehittämisen maakunnallinen yhteistyöryhmä aloitti toimintansa
Kainuun hyvinvointialan kehittämisen maakunnallinen yhteistyöryhmä aloitti työnsä kokoontumalla perjantaina 29.11.2024. Kainuun maakuntahallitus asetti yhteistyöryhmän tukemaan Kainuun hyvinvointialan ja Kainuun...
Uunituore Kainuun matkailustrategia 2024-2028 julkaistu
Kansainvälisen matkailun kasvattaminen, osaavat matkailuyritykset, digitaalinen löydettävyys ja vastuullisuus ovat kasvun avaimia Kainuun uudessa matkailustrategiassa. Matkailu on yksi Kainuun...
Kainuun uusi matkailustrategia 2024-2028 julkaistaan ke 28.8.24
Kansainvälisen matkailun kasvattaminen, osaavat matkailuyritykset, digitaalinen löydettävyys ja vastuullisuus ovat kasvun avaimina Kainuun uudessa matkailustrategiassa. Matkailu on yksi Kainuun...
Kotimaan matkoja suunnitellaan nyt enemmän kuin vuosiin – Kainuu näkyy valtakunnallisessa kesäkampanjassa
Suomalaisilta löytyy intoa matkailla kotimaassa edellisvuosia enemmän, ja jopa yli puolet suomalaisista aikoo lomailla pääasiassa vain Suomessa, selviää tuoreesta...
Tunnista kohderyhmäsi ja asiakkaasi kansainvälisiltä markkinoilta -koulutus & Eurowings-info ke 29.5.
Tervetuloa keskiviikkona 29.5. asiakaskohderyhmien segmentointi- ja tuotteistamiskoulutukseen (klo 9.00-12.00) sekä iltapäivällä Eurowings -infoon (klo 12.30-14.00). Voit ilmoittautua molempiin tai...
Matkailijan kokemukseen lisäarvoa digitaalisilla teknologioilla
Kulttuuriperinnön ja digitaalisuuden yhdistämisen trendit ovat nopeassa kasvussa. Tämä näkyi etenkin Euroopan suurimmilla matkamessuilla ITB Berliinissä, mistä haimme maaliskuussa...