Kainuun rikas luonto ja monipuoliset aktiviteetit tarjoavat erinomaiset edellytykset matkailuyrityksille. Kainuun liitto on aktiivisesti mukana toimialan kehitystyössä.

Kainuu tunnetaan monipuolisena ja turvallisena kesä- ja talviloma-alueena aktiivisesti kehitettävien matkailukohteidensa ansiosta.  lomamatkailun ohella Kainuussa on merkittävästi myös urheiluvalmennus-, leirikoulu-, kokous-, ja hyvinvointimatkailutarjontaa.

Matkailun merkitys Kainuulle

Matkailuelinkeinon merkitys on Kainuun taloudelle suuri, kolmanneksi suurin Suomessa Ahvenanmaan ja Lapin jälkeen. Matkailun osuus BKT:sta on Kainuussa maan keskiarvoa korkeampi (Kainuu 3,9 % ja koko maa 2,5 %) (TEM 2017). Kainuun osuus Suomessa rekisteröidyistä yöpymisistä oli vuonna 2016 jopa 4,6 prosenttiyksikköä Kainuun väestön osuuden ollessa suomalaisista vain 1,4 %.

Tutustu Kainuun matkailutilastoihin

Matkailutoimialan kehitystä ohjaa matkailustrategia

Kainuun matkailutoimialan kehittämisen tueksi Kainuun liitto laati yhdessä toimijoiden kanssa matkailustrategian vuosille 2018 – 2021.

Kainuun matkailustrategiassa kehittämisen tavoitteet ovat:
• vuosittainen 5 % kasvu
• tarjonnan uudistaminen ja uudet investoinnit kasvavaa kysyntää ennakoiden
• vaivaton matkustaminen Kainuuseen ja Kainuussa.

Matkailualalle mahdollisuudet Kainuussa ovat lukemattomat. Ympärivuotinen, turvallinen ja monipuolinen kohde ainutlaatuisine aktiviteetteineen on ollut kasvun tiellä jo useita vuosia. Kehityksen jatkumista pyritään turvaamaan tiiviillä yhteistyöllä, investoinneilla ja jatkuvilla kehittämistoimenpiteillä. Nykyisen matkailustrategian päämääränä onkin kasvun hakeminen sekä kotimaan että ulkomaan markkinoiden ympärivuotisesta matkailusta. Tähän pyritään parantamalla alueen saavutettavuutta, matkailutarjontaa ja markkinointia hyödyntämällä digitaalisia ratkaisuja ja alueen vahvuuksia.

Matkailustrategiaan kirjatut strategian painopisteet ohjaavat muun muassa EU:n rakennerahastorahojen ja muiden kehittämisrahojen käyttöä. Matkailustrategia on osa Kainuu-ohjelmaa.

Lue lisää matkailustrategiasta!

Kainuun monipuoliset matkailukohteet

Kainuun matkailukeskukset tarjoavat monipuolisia palveluja matkailijoille. Matkailullinen vetovoima perustuu erityisesti luontoon ja luontoperustaisiin aktiviteettipalveluihin. Tärkeimpiä matkailuvaltteja ovat kaunis luonto, vesistöt, hiljaisuus ja vaaramaiseman avaruus, neljä selkeästi erilaista vuodenaikaa, korkealaatuiset majoituspalvelut  sekä turvallisuus.

Kainuussa matkailu on ympärivuotista ja maakunnan saavutettavuus on hyvä etenkin kotimaanmatkailijoille. Matkailijoille on tarjolla luontoon liittyviä palveluita, kuten hoidetut hiihtoladut, laskettelurinteet, husky- ja moottorikelkkasafarit, retkeilykohteet, golfkentät, kalastus- ja metsästysmahdollisuudet. Myös erilaiset kulttuuri-, liikunta-, hyvinvointi- ja ruokapalvelut ja tapahtumat sekä historiasta ja paikallisesta elämäntavasta kertovat tarinat aidoissa ympäristöissä ovat monipuolisen lomatarjonnan perustana.

Hiihto- ja lomakeskukset Vuokatti sekä Ukkohalla-Paljakka vetävät puoleensa valtaosan, yli 80 % Kainuuseen lomalle tulijoista. Vuokatti kiinnostaa eniten perheitä, aktiivisia liikkujia ja kilpaurheilijoita. Sotkamoon tullaan myös pesäpallon takia. Ukkohalla ja Paljakka ovat profiloituneet ympärivuotisina luonto-, aktiviteetti- ja hyvinvointikohteina. Hyrynsalmella järjestettävät suopotkupallon MM-kisat vetävät alueelle matkailijoita Suomesta ja ulkomailta. Kainuun Rastiviikko -suunnistustapahtuma tuo joka vuosi tuhansia kävijöitä Kainuuseen.

Kainuun uusin kansallispuisto Hossa Suomussalmella on nostanut Kainuun tunnettavuutta Suomessa ja ulkomailla. Kainuun on Suomen suosituin Wildlife-matkailukohde suurpetojen tarkkailussa ja kuvaamisessa. Lintujen, revontulien ja maisemien katselu ovat myös ns. Wildlife-matkailua. Marjojen, sienten ja villiyrttien keräily sekä metsästys ovat kainuulaista lomaohjelmaa. Wild Taiga -luontopalvelut Kuhmon ja Suomussalmen alueilla, Hiidenportin kansallispuisto, Venäjän rajan ylittävä puistopari Ystävyydenpuisto ja Kalevalapuisto ovat kansainvälisesti vetovoimaisia.

Tutustu matkailukohteisiin!

Kehittämistyötä matkailutoimialalla

Kainuun liitto on aktiivisesti mukana Arctic Lakeland Kainuu-brändin kautta Visit Finlandin kansainvälisessä Lakeland-markkinoinnissa  tuomassa pohjoisen Järvi-Suomen matkailua maailmankartalle.

Tutustu Kainuun Arctic Lakeland-sivuihin!

Kainuun liitto tukee aktiivisesti matkailun kehittämishankkeita. Lue lisää EAKR-rahoituksen hakemisesta rahoitus-sivulta!

Tutustu Kainuun matkailun kehittämishankkeisiin!

Kehittämistyötä matkailutoimialalla esimerkiksi seuraavien hankkeiden kautta:

Matkailun toimialakatsaukset

Miten suuntaan Kainuun matkailu menee?  Miten kävijämäärät vaihtelevat vuodenajoittain? Kainuun matkailu- ja majoitustilastoraportti julkaistaan kuukausittain. Löydät kuukauden tuoreimmat matkailutilastot Visitory -palvelusta: Visitory

Lue lisää tietopalveluistamme!

Tutustu Kainuun matkailun mahdollisuuksiin

Tutustu Kainuun matkailukohteisiin, matkailukeskuksiin, saavutettavuuteen, vinkkeihin sekä työmahdollisuuksiin Kainuu-sivuiltamme.

Koe Kainuu

Kuhmon kamarimusiikki

Korkeatasoisia kansainvälisiä tapahtumia ja kulttuurikohteita

Kuhmon kamarimusiikkifestivaali on ollut maailmalla Suomen arvostetuimpia kulttuuritapahtumia jo yli 40 vuoden ajan. Suomussalmella sijaitsee kansallisesti merkittävä sotahistoriamatkailukohde Raatteen portti ja Kuhmossa talvisotamuseo. Ristijärvellä kehitetään seniorimatkailua. Kulttuuri-, vesistö- ja tapahtumamatkailulle on hyvät edellytykset Kajaanissa ja Paltamossa, myös hyvien liikenneyhteyksien ansiosta.

Ärjänsaari ja linnan rauniot Kajaanissa sekä Jättiläisenmaa Paltamossa ovat omaleimaisia luonto- ja kulttuurimatkailukohteita. Kajaanin runoviikko on säilyttänyt suosionsa yli 40-vuotiaana, Suomen suurimpana, sanataiteen festivaalina. Suomussalmella sijaitsee yksi Suomen suurimmista kesäteattereista, jossa vierailee vuosittain noin 10 000 katsojaa.

Tapahtumamatkailu

• Hyrynsalmi