Cherry Teams

Hyviä kulttuuritoiminnan malleja Kainuusta esiteltiin kansainväliselle CHERRY-verkostolle

Alueellisten hyvien käytäntöjen esitteleminen ja tiedonvaihto ovat oleellisessa roolissa Interreg Europe -rahoitusohjelman projekteissa.

Kainuun liitto on mukana CHERRY-hankkeessa, jossa kehitetään kulttuurin roolia aluekehityksessä.

Tammi-helmikuussa hankkeessa on kirjattu ylös alueellisia käytäntöjä kulttuurista ja luovilta aloilta liittyen kolmeen teemaan: 1) aluekehitys, 2) kulttuuri- ja luonnonperinnön hyödyntäminen sekä 3) kaupunkien elinvoima.

Eri alueiden käytäntöjä on käsitelty kansainvälisten työryhmien kokouksissa. Kainuusta Minna Komulainen ja Elina Keränen esittelivät kulttuuri- ja luonnonperintöön liittyviä käytäntöjä: Kainuun kulttuuriympäristöohjelma, lauluperinteen reitti eli Singing Heritage Route sekä sotamuseot (Raatteen portti ja Kuhmon talvisotamuseo).

CHERRY-hankkeen 9 aluetta ovat erilaisia, ja niitä yhdistääkin lähinnä rikas ja omanlainen kulttuuriperintö. Kainuun kannalta kiinnostavaa on seurata kaikkien alueiden kehittämistoimenpiteitä. Esimerkiksi kiinnostavia ovat Italian luovien alojen tukeminen tai UNESCO-kohteiden ylläpitäminen sekä Belgian ympäristötaideteokset osana aluepoliittista keskustelua.

Muista alueista kuullaan varmasti vielä lisää, kun hyviä käytäntöjä päästään tarkemmin vertailemaan.

Seuraavana vuorossa helmikuun lopussa on vertaisoppimismatka Belgian Leiedaliin, jossa teemana on kaupungistuminen, digitalisaatio ja vihreä siirtymä kulttuurin ja luovien alojen kannalta.