Kainuun vaakuna

Kainuun vaakunan on suunnitellut heraldikko Olof Eriksson vuonna 1978.

Kainuun vaakunaselitys on:
”Kultakentässä yläreunaltaan kuusikoroinen ja alareunaltaan aaltokoroinen vihreä hirsi”. Vaakunan kuvio symboloi Kainuun runsaita vesistöjä ja metsää.

Vaakunan painovärit:

keltainen Process Yellow EC  ja  vihreä Pantone PMS 340
tai  CMYK
keltainen C0, M0, Y 100, K 0 ja vihreä C 100, M 0, Y 100, K 0.

2-väripainotyöt: 100% musta ja valkoinen.

Vaakunan käyttö

Vaakunan käyttöluvasta päättää maakuntajohtaja. Kysy lupa osoitteesta kirjaamo@kainuunliitto.fi.

Vaakuna ladattavana pakettina, useita erilaisia tiedostoja

Ohje maakuntalipun ja isännänviirin käytöstä

Maakuntalippu

Maakuntalipun käytöllä korostetaan kuuluvuutta Kainuun maakuntaan, jonka muodostavat sen asukkaat, kunnat, yhteisöt ja yritykset. Maakuntalippua käytetään kaikissa tilaisuuksissa, joissa halutaan korostaa Kainuuseen kuulumista ja maakunnallisuutta.

Kainuun maakuntalippua saa käyttää kaikissa maakunnallisissa tilaisuuksissa, kuten maakuntajuhlien, valtakunnallisten Kainuussa järjestettävien kokousten ja juhlien yhteydessä, mutta myös muiden juhlien kuten sukuseurojen kokousten tai syntymäpäivien yhteydessä. Liputtaa voi myös aina Kanervanpäivänä 14.8.

Lippua voidaan käyttää yhdessä Suomen lipun kanssa (kun käytössä on useampi lipputanko, kuten julkisissa rakennuksissa). Kainuun maakuntalippua tulee kohdella ja kunnioittaa samoin kuin Suomen lippua eli se tulee laskea yöksi alas (hämärän tultua).

Kainuun maakuntalippu on virallinen lippu. Lipun on hyväksynyt Kainuun maakuntahallitus. Lippu naulattiin 25.6.1998 ja sen vihki kirkkoherra Aarne Kyllönen. Lipun on suunnitellut heraldikko Olof Eriksson. Kainuun lippu kuvastaa Kainuun runsaita metsiä ja järviä.

Lipun koko on suhteessa lipputangon pituuteen. Lippua myy Taitopaino Oy, Tampere http://www.taitopaino.fi/, puh. (03) 255 8910. Vinotankoa, jota käytetään kulkueissa ja juhlissa sisätiloissa, varten on myös olemassa oma Kainuun maakuntalippu.

Maakuntaviiri eli isännänviiri

Maakuntaviiriä eli isännänviiriä voi käyttää lipputangossa silloin kun isäntäväki on talossa. Viiri voi olla tangossa läpi yön. Isännänviiriä voi hankkia tavallisista rautakaupoista. Myös viirin koko on suhteessa lipputangon kokoon. Viirin väritys on lipun tavoin keltavihreä.

Kainuun isännänviiri