Teknologia

Nopeiden laajakaistayhteyksien saatavuus Kainuussa paranee

Kiinteän laajakaistan saatavuus Kainuussa oli vuoden 2023 syksyllä parantunut huomattavasti edellisvuodesta kaikissa nopeusluokissa. 100 Mbit/s yhteydet olivat saatavissa 69 prosenttiin ja 1000 Mbit/s yhteydet 49 prosenttiin Kainuun kotitalouksista. Valokuituyhteys takaa nopeimpien yhteyksien saatavuuden.  Valokuituyhteys oli vuoden 2023 syyskuussa saatavissa 49 prosenttiin Kainuun kotitalouksista. Lisäys tulee etupäässä taajamiin rakennetun valokuituverkon ansiosta. Koko Suomen vastaava luku oli 61 prosenttia.

Eniten kasvua valokuituyhteyksien ja siinä tarjottavana olevien huippunopeiden yhteyksien palvelun tarjonnassa on Kainuussa tapahtunut Kajaanin, Suomussalmen, Sotkamon ja Paltamon alueilla. Näissä kunnissa valokuituverkkoa on rakennettu vuosien 2022-2023 aikana markkinaehtoisesti taajama-alueilla ja taajama-alueiden lisäksi maaseuturahaston tukemana haja-asutusalueilla. Kuntien ja kyläyhdistysten kanssa tehdystä yhteistyöstä operaattorit ovat saaneet merkittävän avun valokuituverkkojen laajentamiseen, joka jatkuu tämänkin kesän aikana.

Kiinteän verkon laajakaistasaatavuus Kainuussa

Kiinteän laajakaistan ja valokuituverkon saatavuusvertailussa Kainuu asettuu maakuntien keskikastiin.

Kiinteän laajakaistaverkon saatavuus alueittain ja kunnittain, Traficom: https://tieto.traficom.fi/fi/tilastot/kiintean-verkon-laajakaistasaatavuus

3G-verkot väistyvät uudempien teknologioiden myötä

Matkaviestintäverkon maakunnittaisessa vertailussa Kainuu on aivan tilastojen häntäpäässä. 4G ja 5G -verkkojen kotitaloussaatavuudessa vain Etelä-Karjalassa ja Ahvenanmaalla tilanne on Kainuuta heikompi. Kainuun sisällä 5G -verkon saatavuus on toistaiseksi varsin heikko.

Matkaviestinverkon laajakaistapalvelujen kattavuus, Traficom: https://tieto.traficom.fi/fi/tilastot/matkaviestinverkon-laajakaistapalvelujen-kattavuus

Matkaviestinverkon kotitaloussaatavuus Kainuussa

Teleoperaattorit DNA Oyj, Elisa Oyj ja Telia Oyj sulkevat 3G-verkkojaan vuosien 2023-2024 aikana. Nykyisten 3G-verkkojen käyttämät taajuudet tullaan ottamaan uudempien matkaviestinteknologioiden käyttöön.

Uudemmat teknologiat pystyvät paremmin vastaamaan jatkuvasti kasvavaan matkaviestinverkkojen käyttöön, lisääntyvään kapasiteettitarpeeseen ja uusien palveluiden kehittämiseen. 3G:n poistuessa 2G-, 4G- ja 5G-verkot jäävät kuitenkin käyttöön.

Operaattoreiden verkkosivuilla on saatavilla tietoa verkkojen sulkemisesta, aikatauluista ja vaikutuksista. Traficom suosittelee mobiiliyhteysongelmissa ottamaan yhteyttä suoraan alueella toimiviin operaattoreihin tai katsomaan toimintaohjeita operaattoreiden verkkosivuilta erityisesti, mikäli käytössä on vanha matkapuhelin tai SIM-kortti. Lisäksi uusia laitteita hankittaessa on hyvä varmistaa, että ne toimivat myös 4G- tai 5G-verkoissa.

Lisätietoa muutoksesta ja linkit teleoperaattoreiden verkkosivuille, Traficom:

Ohjeita puhelin- ja laajakaistaliittymän toimivuus- ja saatavuusongelmatilanteisiin, Traficom: https://www.traficom.fi/fi/viestinta/laajakaista-ja-puhelin/ohjeita-liittyman-saatavuus-ja-toimintaongelmiin

Traficom takaa kaikille perustason laajakaista- ja puhelinpalvelut

Kaikilla on Suomessa oikeus perustason laajakaista- ja puhelinpalveluihin kodeissaan ja yritysten toimipaikoissa. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on nimennyt uudelleen yleispalveluoperaattorit, joiden on tarjottava perustason laajakaista- ja puhelinpalveluita 42 postinumeroalueella Itä- ja Pohjois-Suomen alueella. Yleispalvelulaajakaistan nopeuden tulee olla 5 megabittiä.

Lisätietoa Traficomin sivuilta yleispalvelusta ja yleispalvelualueista, joille on nimetty yleispalveluvelvollinen operaattori: