Peliteknologiasta vauhtia kirjallisuusmatkailuun – tiedätkö mitä se vaatii?

Useimmat meistä ovat pelanneet jonkinlaisia ​​pelejä eri laitteilla. Olemme saattaneet törmätä myös pelitekniikkaa hyödyntäviin näyttelyihin tai palveluihin. Mutta kuka tekee tällaisia ​​pelejä? Onko mahdollista osallistua suunnitteluun, vaikka omat tekniset taidot olisivat rajalliset? N-LiTe-projekti yrittää vastata näihin kysymyksiin.

N-LiTe-teknologiatyöpajojamme alueellisten sidosryhmien kanssa toteutetaan kaikilla kumppanialueilla Kainuussa, Länsi-Irlannissa, Pohjois-Ruotsissa, Pohjois-Norjassa ja Färsaarilla. Ensimmäinen teknologiatyöpaja järjestettiin Kajaanissa Kalevalan päivänä 28.2.2024.

Valikoima VR-laseja (VR = virtuaalitodellisuus)Työpaja oli osallistujille maksuton, ja kutsua jaettiin eri kanavissa. Näimme työpajassa mielenkiintoisen yhdistelmän osallistujia: opiskelijoista näyttelijöihin, kaupunkioppaisiin ja kirjallisuuden harrastajiin ja niin edelleen.

Teknologia kohtaa kulttuuriosaamisen

Teknologiapaja alkoi vierailulla Kajaanin ammattikorkeakoulun pelilaboratorioon. Clever Simulation Entertainmentin henkilökunta esitteli toimintaansa ja teknisiä ratkaisuja.

Osallistujat pääsivät testaamaan erilaisia teknologioita käytännössä. He saivat esimerkiksi tutkia ajan vaikutuksia virtuaalitodellisuuden kautta sekä testata tekoälyyn perustuvia kasvo- ja liikeanimaatiotekniikoita sekä erilaisia ​​ohjausmenetelmiä, kuten tekoälykameraa, kosketusnäyttöä ja ohjaimia. Esimerkkeinä oli Rokuan Geoparkin virtuaalitodellisuus ja koskenlaskua kanootilla liikepohjaisen kameratunnistuksen avulla. Aamun loppua kohden tunnelma vapautui: Osallistujien kysymyksiä ja ideoita lensi ilmaan, ja laboratorion laitteet olivat aktiivisessa käytössä.

Koskenlaskua historiallisella koskella

Lounaan jälkeen oli aika laittaa jokaisen omat ideat paperille ja alkaa suunnitella pelejä yhdessä. Projektihenkilöstö oli valmistellut tätä tarkoitusta varten ”pelikanvaasin” eli suunnittelupohjan. Neljään ryhmään jaetut työpajan osallistujat keskustelivat ideoistaan ​​yhdessä ja esittelivät lopuksi alustavat pelikonseptinsa koko yleisölle. Oli ilahduttavaa kuulla osallistujien oivalluksia.

Pelisuunnittelun ensimmäisiä luonnoksia

Tule mukaan!

Emme malta odottaa, millaiseksi tarina muodostuu. Tutkimmeko Kalevalan, kirjailijoiden, aaveiden, peikkojen vai historiallisten vankien tarinoita? Katsommeko ympäristöä lentäen ja lintuperspektiivistä vai kenties veneestä?

Ammattimainen pelinkehittäjä tuntee mahdollisuudet ja osaa ohjata luovaan prosessiin osallistuvia niin, että heiltä tulevat ideat saavat oikean muodon. Tarvitsemme mahdollisimman monipuolisen ryhmän, jolla on rohkeutta osallistua avoimin mielin ja poistua mukavuusalueelta. Kannustamme kaikkia kiinnostuneita osallistumaan, ja tiedotamme lisää seuraavista askelista.

N-LiTe logo NPA
N-Lite NPA project logo