n-lite kuva posteri virtuaalitodellisuus VR-lasit

Tervetuloa kirjallisuusmatkailun teknologiatyöpajaan 28.2.2024!

Kainuu on täynnä kiinnostavia tarinoita, uusia ja vanhoja. Mutta osataanko niitä kertoa niin, että ne tempaavat mukaansa eri ikäisiä ja erilaisista taustoista tulevia ihmisiä? Miten uutta teknologiaa voisi hyödyntää tarinan kerronnassa? Löytyisikö Kainuun tarinoille uusiakin kertojia? Mistä Kainuu tunnetaan? Puuttuuko Kainuun tarinakartastosta tärkeitä palasia?

Mikäli yllä olevat kysymykset saivat sinut kihisemään ajatuksia, voit olla etsimämme henkilö.  Kainuun liitto ja Kajaanin ammattikorkeakoulu nimittäin järjestävät osana kansainvälistä N-LiTe-hanketta teknologiatyöpajan, jonka aluksi tutustutaan käytännössä muutamiin uusiin teknologisiin ratkaisuihin. Sen jälkeen ideoidaan yhdessä sitä, miten Kainuun tarinoita voidaan pukea uuteen ja kiinnostavaan muotoon ja lopulta valjastaa myös Kainuun matkailun hyväksi, hyödyntäen sopivia, uusia teknologioita.

Tarvitsemme mukaan työpajaan erilaisia ihmisiä, ideoita ja näkemyksiä.  Oletpa sitten matkailu- tai kulttuurialan toimija tai muutoin aiheesta kiinnostunut tarinankertoja, tervetuloa mukaan löytämään uusia ajattelumalleja ja lähestymistapoja aiheeseen! Erityisesti toivomme mukaan luovia nuoria tai nuorten kanssa työskenteleviä tahoja. Hyppää rohkeasti porukkaan luomaan omaa tarinaasi ja viemään Kainuuta kartalle!

Teknologiatyöpaja

Aika: Kalevalan päivä, ke 28.2.2024 klo 9–16
Paikka: Kajaanin ammattikorkeakoulu. Osaan ohjelmasta voit osallistua myös etäyhteydellä.

Mukaan paikan päälle mahtuu rajallinen osallistujamäärä. Pyydämme ilmoittautumisia  15.2. mennessä oheisen linkin kautta.

Ilmoittaudu teknologiatyöpajaan tästä!

Tilaisuuden ohjelma

• teknologioiden esittelyä ja testaamista
  • työpajan teemojen esittely
  • ideoiden käsittelyä ryhmissä
  • hankkeessa kehitettävän kokeilupilotin valinta
  • sisällönkeruusuunnitelman luonnostelua – mistä paikallisista kohteista kerätään sisältöä ja miten?

N-LiTe-hanke tarjoaa osallistujille lounaan ja iltapäiväkahvit.

Kysely 29.2. asti

Kutsumme matkailualan sekä luovien alojen toimijoita vastaamaan alustavaan kyselyyn. Tavoitteenamme on ymmärtää nykyistä uusien teknologioiden käyttöä sekä kartoittaa tarpeita ja valmiuksia niiden käyttöön. Kysely avaa meille nykytilanteen, ja sen tuloksia käytetään lähtökohtana projektin tulevalle toiminnalle.

Olisimme erittäin kiitollisia, jos vastaat kyselyyn – riippumatta siitä, onko sinulla, yhteisölläsi tai yritykselläsi jo kokemusta aiheesta vai ei. Pyydämme kyselyyn vastauksia torstaihin 29.2. mennessä.

Täältä pääset vastaamaan kyselyyn

Osallistua voit myöhemminkin!

Mikäli kiinnostuit aiheesta muttet pääse mukaan nyt järjestettävään työpajaan, seuraa hankkeen viestintää tai ole suoraan meihin yhteydessä. Etsimme mielellämme sinulle tapoja osallistua!

Nuoria ja nuorten kanssa työskenteleviä voi myös kiinnostaa N-LiTe-hankkeen suunnitelmiin kuuluva, loppuvuodesta 2024 käynnistyvä nuorten työpaketti “Our Europe, Our Voice”. Työpaketin tavoitteena on antaa hankealueen nuorille ääni ja tuoda kirjallista kulttuuria nykyaikaan. Toimintaan osallistuvat nuoret pääsevät itse tuottamaan sisältöjä hyödyntäen uusia teknologisia ratkaisuja. Tarkempia sisältöjä ja osallistumismuotoja suunnitellaan vielä, eikä Kainuusta osallistuvia nuoria ole vielä päätetty. Toivommekin sinun olevan meihin rohkeasti yhteydessä, jos sinulla herää ajatuksia tähän liittyen tai olet kiinnostunut osallistumaan.

N-LiTe logo NPA