Kainuun tulevaisuusrahasto
Kainuun tulevaisuusrahasto on perustettu vuonna 2015 ja sen sääntöjä on päivitetty vuonna 2023. Rahaston tarkoituksena on tukea maakunnan henkistä ja taloudellista vaurastumista sekä yhteistyön kehittymistä rahoittamalla maakunnallisesti merkittäviä kehittämishankkeita sekä eri osapuolten yhteistyöhön perustuvia maakunnan kehittämishankkeita. Sen rooli on täydentää Kainuun liiton aluekehitystehtävään liittyviä muita rahoitusvälineitä. Rahaston tukimuotoja ovat projektituki, av-tuki ja näihin liittyvät lainat.
Kainuun tulevaisuusrahaston säännöt
Käsitelty maakuntahallituksessa 20.11.2023
1 § Rahaston tarkoitus
Kainuun tulevaisuusrahaston tarkoituksena on tukea maakunnan henkistä ja taloudellista vaurastumista sekä yhteistyön kehittymistä rahoittamalla maakunnallisesti merkittäviä kehittämishankkeita sekä eri osapuolten yhteistyöhön perustuvia maakunnan kehittämishankkeita.
Tulevaisuusrahaston rooli on täydentää Kainuun liiton aluekehitystehtävän muita rahoitusvälineitä. Rahaston tukimuotoja ovat projektituki, av-tuki ja näihin liittyvät lainat.
Projektituen hankkeiden valintaperusteissa sovelletaan Kainuun maakuntaohjelmaa ja sen toimeenpanosuunnitelmaa sekä toimitaan kansallisia aluekehittämisvaroja koskevan lainsäädännön mukaisesti. Rahoitettavaksi valittavien hankkeiden vaikutusten on ulotuttava yhtä kuntaa laajemmalle alueelle ja niiden on edistettävä maakunnallisten tavoitteiden saavuttamista. Tulevaisuusrahastosta myönnettävän av-tuen tarkoituksena on kehittää alueen audiovisuaalisen toiminnan osaamista ja infrastruktuuria, lisätä maakunnan tunnettuutta sekä tuoda tuloja aluetalouteen.
2 § Rahaston tukimuodot
Kainuun tulevaisuusrahastosta rahoitusta voidaan myöntää projektitukea:
- maakunnallisesti merkittävien, alueen elinkeinotoimintaa tai kuntien välistä elinkeinopoliittista yhteistyötä, kokeiluja ja muiden maakuntaohjelman kehittämistavoitteita edistävien hankkeiden toteutukseen tai
- alueellisesti merkittäviin selvityksiin ja
- hankkeiden valmistelukustannuksiin ja omarahoitusosuuksiin.
Kainuun tulevaisuusrahastosta rahoitusta voidaan myöntää av-tukea:
- Kainuun aluemarkkinointia tukevien tai Kainuussa toteutettavien elokuvien ja muiden
av-dokumenttien toteutukseen.
Projektituki ja av-tuki voidaan myöntää myös lainana.
PROJEKTITUKI
5 § Projektitukien myöntäminen
Rahastosta voidaan myöntää avustuksia tai lainaa jatkuvasti ilman erillistä hakuaikaa kaikille maakunnallisille toimijoille projektiluonteiseen kehittämistyöhön. Projektituen hakemiseen käytetään erillistä hakulomaketta, joka sisällöltään vastaa kansallisen aluekehitysrahoituksen lomaketta. Tuen hakijan on esitettävä hankkeestaan suunnitelma, josta käy selville vähintään:
- tavoitteet ja merkitys
- tehtävät ja toteutustapa
- aikataulu
- organisointi ja vastuuhenkilö
- yksilöity kustannusarvio ja rahoitussuunnitelma.
Rahaston myöntämä enimmäisavustus on 50 % hankkeen kokonaiskustannuksista ja avustuksen ja lainan yhteismäärä on enintään 80 % hankkeen kokonaiskustannuksista. Erityistapauksissa maakuntahallitus, tai maakuntahallituksen delegointipäätöksen perusteella maakuntajohtaja, voi myöntää suuremmankin tuen kuitenkin niin, että avustuksen enimmäismäärä voi olla enintään 75 % ja avustuksen ja lainan yhteismäärä
enintään 90 % kokonaiskustannuksista.
Maakuntajohtaja päättää rahastosta myönnettävistä avustuksista/tuista Kainuun liiton hankintasäännön mukaisesti 30 000 euron summaan saakka ja sitä suuremmista maakuntahallitus. Projektituen myöntöpäätökset valmistellaan hanketiimissä ja päätösesitykset esittelee aluekehitysjohtaja.
6 § Projektitukien maksatus
Projektituen saajan kanssa sovitaan erikseen avustuksen maksupostista. Edellytyksenä viimeisen avustuserän maksamiselle on, että hankkeen toteuttaja esittää hankkeen tulokset ja kirjanpitoon perustuvan selvityksen hankkeen toteutuneista kustannuksista.
Ellei rahaston myöntämää avustusta/tukea ole käytetty päätöksen mukaiseen tarkoitukseen, avustus/tuki voidaan periä takaisin.
Kainuun tulevaisuusrahaston raha on verotonta yleistukea (KHO 1996/3233), josta hakijan ei ole suoritettava arvonlisäveroa. Hakija ei myy projektipalveluja Kainuun liitolle eikä voi lisätä maksatushakemuksiin omiin palveluihinsa tai kustannuksiinsa arvonlisäveroa.
AV-TUKI
7 § Av-tukien kohteet
Av-tukea voi hakea yritys tai muu yhteisö taikka yksityinen elinkeinonharjoittaja, joka toimii audiovisuaalisen tuotannon taloudellisesti ja juridisesti kokonaisvastuullisena tuottajana. Tukirahoituksen hakijan tulee olla kirjanpitovelvollinen.
Tukirahoitusta myönnetään tuotannoille, jotka toteutetaan kokonaan tai osittain Kainuun alueella. Alueella tapahtuvaan toteutukseen voivat kuulua esimerkiksi Kainuussa toteutuvat kuvauspäivät sekä alueellisen työvoiman ja palveluiden hyödyntäminen.
Hyväksyttäviä tuotantotuen kohteita ovat muun muassa pitkät näytelmäelokuvat, dokumentti-, animaatio- ja lyhytelokuvat, tv-sarjat tai niiden jaksot, mainoselokuvat, musiikkivideot sekä soveltuvin osin myös pelituotannot ja muut interaktiiviset tuotteet. Tuotannon sopivuus tuen piiriin arvioidaan tapauskohtaisesti arviointiryhmän toimesta.
Tukirahoitusta voi hakea hankkeiden kuvausvaiheen- ja/tai jälkituotantovaiheen kustannuksiin. Tukirahoituksella voidaan tukea käsikirjoittamista, kehittelyä, esituotantoa tai levitystä vain, jos tuki lisää Kainuulle tulevaa hyötyä hankkeesta. Pitkien elokuvien ja sarjojen (suunniteltu kesto 75 minuuttia tai enemmän) osalta katsotaan eduksi muun rahoituksen aktiivinen hankinta.
Tässä yhteydessä ei tarkoiteta yksittäisiä taideteoksia vaan laajempaan jakeluun tarkoitettuja audiovisuaalisia tuotantoja.
Hakemuksia otetaan vastaan jatkuvana hakuna. Hakemukset käsitellään viestintätiimissä. Viestintä- ja markkinointipäällikkö tekee esitykset
rahoituspäätöksistä. Rahoituspäätöksen tekee maakuntajohtaja enintään 30 000 euron tuotantotuesta ja ylimenevästä maakuntahallitus.
8 § Av-tuen hakemusasiakirjat ja tukiperusteet
Av-tukirahoituksen saaminen edellyttää alueellisten talous- ja työllisyysvaikutusten seurantaa ja raportointia. Hakijan tulee hakuvaiheessa arvioida mahdollisimman yksityiskohtaisesti hankkeessa syntyvät ns. alueelliset kustannukset ja työllisyysvaikutukset.
Alueellisiksi kustannuksiksi hyväksytään:
- palkkakulut työnantajakuluineen työntekijälle, joka on verovelvollinen jossain Kainuun kunnassa
- tavaroiden ja palveluiden ostot yrityksen tai muun verotettavan yhteisön Kainuussa sijaitsevasta toimipaikasta tai yksityiseltä elinkeinonharjoittajalta, joka on verovelvollinen jossain Kainuun kunnassa.
Arvio alueellisista kustannuksista ja työllisyysvaikutuksista esitetään hakemuksen liitteenä erillisellä lomakkeella. Hakijan tulee voida osoittaa, että alueelliset kustannukset ja työllisyysvaikutukset syntyvät nimenomaan hankkeen myötä eivätkä kuulu hakijan tavanomaisen toiminnan alaan. Alueelliset kustannukset ja työllisyysvaikutukset todennetaan ja hyväksytään loppuraportoinnin ja maksatuksen yhteydessä.
Hakemuslomakkeen liitteenä tulee toimittaa:
- kustannusarvio, jossa on eriteltynä alueelliset kustannukset, ostot, työntekijät ja palvelut jne.
- ehdotus markkinointiyhteistyöstä ja näkyvyydestä, jota tuotantoyhtiö voi tehdä alueen kanssa
- esitys hakijan ja Kainuun liiton markkinointiyhteistyöstä sekä hakijan tuottamasta näkyvyydestä Kainuun maakunnalle, sekä
- tuotannon synopsis tai käsikirjoitus.
Varmistuneesta tulorahoituksesta sekä levitys- ja myyntijärjestelyistä on liitettävä mukaan aiesopimusten tai päätösten jäljennökset.
9 § Av-tuen rahoitusehdot
Rahoituspäätöksessä määritellään myönnetty enimmäissumma ja tarkennetaan muut sopimusehdot. Rahaston myöntämä enimmäisavustus on 50 % hankkeen kokonaiskustannuksista. Erityistapauksissa maakuntahallitus, tai maakuntahallituksen delegointipäätöksen perusteella maakuntajohtaja, voi myöntää suuremmankin tuen kuitenkin niin, että avustuksen enimmäismäärä voi olla enintään 75 %. Kokonaan tai osittain lainana myönnettävän tuen osalta maksimitukitaso on 90 %.
10 § Av-tuen maksatus
Rahoitus maksetaan täysimääräisenä, mikäli tukirahoituksen enimmäisosuus kokonaiskustannuksista (%), tukirahoituksen enimmäisosuus alueellisista kustannuksista (%) sekä alueellisten kustannusten vähimmäisosuus kokonaiskustannuksista (%) toteutuvat suunnitellulla tavalla. Tarvittaessa tukisummaa tarkistetaan kriteerien ylittymisen tai alittumisen suhteessa niin, että lopullinen hyväksytty tukisumma vastaa rahoituspäätöksessä vahvistettuja kriteerejä.
Maksatuksista sovitaan rahoituspäätöksen tekemisen yhteydessä hankkeen laajuus ja vaikuttavuus huomioiden. Hakijan on mahdollista hakea ensimmäistä maksatuserää (enintään 30 %) kokonaistuesta ennen kuin kuluja on syntynyt. Alle 10 000 euron avustukset on mahdollista maksaa myös kerralla.
Hyväksyttävän maksuosuuden tarkistus tehdään viimeisen maksatuserän yhteydessä loppuraportissa todennettujen kustannusten perusteella. Mikäli aiemmin maksettu tuki ylittää lopullisen hyväksyttävän maksuosuuden, osa tuesta voidaan periä takaisin.
Mikäli tuensaaja antaa harhaanjohtavaa tietoa tai ei käytä saamaansa tukea suunnitelman mukaiseen tarkoitukseen, voidaan tuki tai osa siitä periä takaisin.
RAHASTON TOIMINTA
11 § Rahaston hoito
Rahastoa hoitaa ja sen säännöistä päättää Kainuun maakuntahallitus. Maakuntahallituksella on valta siirtää edelleen tulevaisuusrahaston rahojen käyttöä koskevaa päätösvaltaa maakuntajohtajalle.
Kainuun tulevaisuusrahaston toiminta noudattaa kansallisesta aluekehitysrahoituksesta annettuja säädöksiä. Näitä ovat Laki alueiden kehittämisen ja Euroopan unionin alue- ja rakennepolitiikan hankkeiden rahoittamisesta (757/2021), jota sovelletaan kansallisten alueiden kehittämisen varojen myöntämiseen ja maksamiseen; sekä valtioneuvoston asetus Euroopan unionin alue- ja rakennepolitiikan rahastoista rahoitettavien kustannusten tukikelpoisuudesta (866/2021).
12 § Pääoma ja sen kartuttaminen
Rahaston pääomaa voidaan kartuttaa maakuntavaltuuston päätöksin siirtämällä rahastoon varoja Kainuun liiton tilinpäätökseen kertyneestä ylijäämästä, liiton omaisuuden myynnistä tai kunnilta keräämästä jäsenmaksusta vuosittain liiton talousarvion yhteydessä päätettävä summa. Rahaston pääomaa voidaan kartuttaa keräyksin ja lahjoituksin.
13 § Varojen säilyttäminen
Rahaston varat talletetaan erilleen Kainuun liiton varoista. Rahaston pääomalle lasketaan rahalaitoksen maksama korko.
Rahastosta on tilinpäätöksen yhteydessä laadittava selvitys, josta selviävät rahaston menot ja tulot, rahoitetut hankkeet sekä rahaston tila vuoden lopussa.
14 § Rahaston sääntöjen voimassaolo
Ohjeistus on voimassa toistaiseksi. Rahaston säännöt sekä muutokset hyväksyy Kainuun maakuntahallitus hallintosäännön mukaisesti.
15 § Rahaston lakkauttaminen
Rahaston lakkauttamisesta päättää Kainuun maakuntavaltuusto. Mikäli rahasto jostain syystä lakkautetaan, palautetaan rahaston mahdollinen pääoma Kainuun liiton taseeseen.