Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen (AKKE) sekä alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen käynnistäminen (AIKO) määrärahojen haku

Kainuun liitosta on haettavissa Kainuun maakuntaohjelmaa toteuttaville kehittämishankkeille alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukemisen (AKKE) sekä alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen käynnistämisen (AIKO) määrärahaa, jolla vahvistetaan Kainuun resilienssiä, toteutetaan ennakoidun rakennemuutoksen toimia sekä uudistetaan elinkeinoja proaktiivisesti.

Kainuun liitolle on myönnetty 269 000 euroa AIKO- sekä 533 000 euroa AKKE-määrärahaa, joista rahoitusta on koko ajan haettavissa (jatkuva haku). Kainuun liitolle tulleet hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä sekä arvioidaan, pisteytetään ja tarvittaessa priorisoidaan.

Hankkeille myönnettävä tuki on enintään 80 prosenttia ja hakijalta edellytetään 20 prosentin omarahoitusta. Yksittäisen hankkeen kokonaiskustannusarvio voi olla enintään 150 000 euroa ja toteutusaika enintään 3 vuotta.

• rahoitettavien toimien tulee olla Kainuun maakuntaohjelman https://kainuunliitto.fi/elinkeinot-ja-aluekehitys/kainuu-ohjelma-topsu/  mukaisia
  • rahoitus voi kohdentua nopeasti tuloksia luoviin sekä pitkällä ajalla vaikutuksia ja toimintaedellytyksiä luoviin toimenpiteisiin
  • hankevalinnassa painotetaan koko maakuntaa koskevia ja yksittäistä kuntaa suurempia hankkeita. Maakunnallinen yhteistyö arvioidaan hankevalinnoissa omana kriteerinään. Maakunnallisuus ei kuitenkaan ole välttämätöntä
  • Hankkeissa voidaan käyttää flat rate 40 %-, kertakorvaus- tai tosiasiallisiin kustannuksiin perustuvaa kustannusmallia. Palkkakustannusten osalta käytössä on tosiasiallisesti aiheutuneet palkkakustannukset- tai vakiosivukuluprosenttimalli.

Tutustu hakuohjeisiin