EU:n komissio on hyväksynyt tutkimuksen ja innovoinnin Horisontti Eurooppa -puiteohjelman työohjelman

Komissio on hyväksynyt Horisontti Eurooppa -puiteohjelman työohjelman vuosiksi 2023 ja 2024. Siitä osoitetaan noin 13,5 miljardia euroa Euroopan tutkijoiden ja innovoijien tukemiseen, jotta ympäristöön ja energiaan liittyvien, digitaalisten ja geopoliittisten haasteiden suhteen voitaisiin löytää läpimurtoratkaisuja.

Tämä rahoitus on osa EU:n laajempaa 95,5 miljardin euron tutkimus- ja innovointiohjelmaa, Horisontti Eurooppa -puiteohjelmaa, ja sillä edistetään EU:n ilmastotavoitteiden saavuttamista, energia-alan häiriönsietokyvyn parantamista ja keskeisten digitaaliteknologioiden kehittämistä. Siitä rahoitetaan myös kohdennettuja toimia, joilla tuetaan Ukrainaa, parannetaan talouden sietokykyä ja edistetään kestävää elpymistä covid-19-pandemiasta. Sillä luodaan osaltaan vahvempi eurooppalainen tutkimus- ja innovointiekosysteemi muun muassa laajentamalla tutkijoiden ja innovoijien osallistumista kaikkialla Euroopassa, lisäämällä liikkuvuutta ja rahoittamalla maailmanluokan tutkimusinfrastruktuureja.

Vauhtia ilmastotoimiin ja digitalisaatioon

Keskeisten ilmastotoimien tavoitteiden saavuttamiseen, innovatiivisten ratkaisujen löytämiseen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi ja ilmastonmuutokseen sopeutumiseen suunnataan 5,67 miljardia euroa (eli yli 42 prosenttia työohjelman talousarviosta). Biologista monimuotoisuutta tuetaan 1,67 miljardilla eurolla.

EU:n digitaalista siirtymää tuetaan yli 4,5 miljardilla eurolla. Tähän sisältyy keskeisten digitaaliteknologioiden kehittäminen ja niiden tuominen osaksi arkielämää.

Laajaa tukea annetaan myös uudelle eurooppalaiselle Bauhausille, jonka tavoitteena on osoittaa vihreän siirtymän hyödyt ihmisten arjessa ja asumisessa.

Turvallisen ja häiriönsietokykyisen Euroopan tukeminen

Lähes 970 miljoonaa euroa investoidaan hankkeisiin, joilla voidaan nopeuttaa siirtymistä puhtaaseen energiaan REPowerEU-suunnitelman mukaisesti ja lisätä Euroopan energiariippumattomuutta, jotta vältetään epäluotettavat energiantoimittajat ja hinnoiltaan epävakaat fossiiliset polttoaineet.

Vuoden 2023 työohjelman mukaan NextGenerationEU-välineestä ohjataan yli miljardi euroa investointeja Euroopan elpymiseen covid-19-pandemian aiheuttamista taloudellisista ja sosiaalisista vahingoista. Lisäksi siitä tuetaan 336 miljoonalla eurolla tutkimusta ja innovointia, joka liittyy pandemiavalmiuden parantamiseen ja terveysuhkiin reagoimiseen. Näin noudatetaan terveyshätätilanteiden valmiusviranomaisen (HERA) tavoitteita.

Samalla tuetaan kriittisiä infrastruktuureja, jotta voidaan torjua fyysisiä ja kyberuhkia ja vahvistaa EU:n häiriönsietokykyä.

Kohdennettu tuki Ukrainalle

Ukrainalle osoitetaan tukea, jolla täydennetään jo vuonna 2022 aloitettuja 70 miljoonan euron erityistoimenpiteitä. Uusia toimia ovat muun muassa ukrainalaisten tutkijoiden helpompi pääsy eurooppalaisiin tutkimusinfrastruktuureihin, tuen jatkaminen ukrainalaisille terveysalan tutkijoille ja useiden Ukrainan kaupunkien ilmastoneutraalin jälleenrakentamisen tukeminen ilmastoneutraaleja ja älykkäitä kaupunkeja koskevan EU:n mission kautta.

Maailmanlaajuiset haasteet edellyttävät maailmanlaajuisia ratkaisuja

Horisontti Eurooppa -työohjelma vuosiksi 2023–2024 kattaa toimia, joilla tuetaan ja vahvistetaan muun muassa uusiutuvia energialähteitä, elintarvikejärjestelmiä, globaalia terveyttä ja ympäristön seurantaa koskevia kansainvälisiä aloitteita. Työohjelmassa otetaan Afrikka-aloitteen pohjalta käyttöön uusi Välimeri-aloite, joka liittyy Välimeren unionin kanssa kehitettyyn uuteen tutkimus- ja innovointiohjelmaan.

Työohjelmassa vastataan maailmanlaajuisiin haasteisiin Kiinan kanssa tehtävän yhteistyön puitteissa kahdella tutkimuksen lippulaivahankkeella, jotka koskevat elintarvikkeita, maataloutta, bioteknologiaa sekä ilmastonmuutosta ja biologista monimuotoisuutta.

Kansainvälisen yhteistyön avoimuuden on oltava tasapainossa sen kanssa, että EU:n edut turvataan strategisilla aloilla erityisesti EU:n avoimen strategisen riippumattomuuden sekä teknologisen johtoaseman ja kilpailukyvyn edistämiseksi.

Lähde: Euroopan komission verkkosivut