Euroopan parlamentti haluaa turvata toimitusvarmuutta EU:n alueella

Kuva: GTK

Euroopan parlamentti hyväksyi 12.12.-23 lopullisesti suunnitelmat, joilla edistetään EU:n strategisten raaka-aineiden toimitusvarmuutta. Kriittisiä raaka-aineita koskevan säädöksen tarkoituksena on tehdä EU:sta kilpailukykyisempi ja riippumattomampi. Sen tavoitteena on myös edistää tutkimusta, vaihtoehtoisten materiaalien kehittämistä sekä ympäristöystävällisempiä louhinta- ja tuotantomenetelmiä. Suomella ja Kainuulla on kriittisten ja strategisten materiaalien tuottajana tässä tärkeä rooli.

Suomi ja Kainuu ovat tärkeässä asemassa toimenpiteissä, joilla varmistetaan EU:n strategisten ja kriittisten raaka-aineiden toimitusvarmuutta. Eurooppa on vahvasti riippuvainen raaka-aineiden ja kriittisten mineraalien tuonnista Euroopan ulkopuolelta. Kainuu onkin parhaillaan mukana EU:n komission DG Reformin ja OECD:n rahoittamassa ja toteuttamassa selvityshankkeessa 10 alueen kesken. Hankkeella pyritään vahvistamaan kaivannaistoiminnan alueellisia ekosysteemejä vihreän siirtymän ja mineraalien tarjonnan turvaamiseksi.

Euroopan parlamentti hyväksyi tiistaina lopullisesti suunnitelmat, joilla edistetään EU:n strategisten raaka-aineiden toimitusvarmuutta. Kriittisiä raaka-aineita koskevan säädöksen tarkoituksena on tehdä EU:sta kilpailukykyisempi ja riippumattomampi vähentämällä byrokratiaa, edistämällä innovointia koko arvoketjussa ja tukemalla pk-yrityksiä. Sen tavoitteena on myös edistää tutkimusta, vaihtoehtoisten materiaalien kehittämistä sekä ympäristöystävällisempiä louhinta- ja tuotantomenetelmiä.

Säädöksellä luodaan taloudellisia kannustimia sekä vakaammat ja turvatummat liiketoimintapuitteet kaivos- ja kierrätyshankkeille. Lisäksi nopeutetaan ja yksinkertaistetaan lupamenettelyjä. Lupien myöntäminen tapahtuu jatkossakin kansallisella tai alueellisella tasolla ja Århusin sopimuksen mukaisesti.

Neuvoston kanssa käydyissä neuvotteluissa mepit vaativat, että strategisia raaka-aineita korvaavien materiaalien tuotantoon ja lisäämiseen kiinnitetään enemmän huomiota. He saivat läpi tavoitteen, jonka mukaan jätteestä saatavien strategisten raaka-aineiden hyödyntämistä tulee edistää. Mepit vaativat myös erityisesti pieniin ja keskisuuriin yrityksiin kohdistuvan byrokratian vähentämistä.

Strategiset kumppanuudet EU:n ulkopuolisten maiden kanssa

Mepit korostivat myös, että kriittisiä raaka-aineita koskevat EU:n ja kolmansien maiden väliset strategiset kumppanuudet ovat tärkeitä, jotta voidaan monipuolistaa EU:n tarjontaa ja hyödyttää kaikkia osapuolia. He varmistivat toimet, joilla edistetään pitkäaikaisia kumppanuuksia, joihin liittyy osaamisen ja teknologian siirtoa sekä koulutusta ja taitojen kehittämistä sellaisia uusia työpaikkoja varten, joissa on paremmat työolot ja ansiotaso. Lisäksi edistetään parhaiden ekologisten louhinta- ja jalostusnormien noudattamista kumppanimaissa.

Kommentti

Esittelijä Nicola Beer (Renew, Saksa) sanoi: ”Tämä säädös on teollisuuspoliittinen suunnitelma raaka-aineiden turvatun ja kestävän tarjonnan varmistamiseksi Euroopassa. Kohdennettujen taloudellisten kannustimien avulla luomme yksityisille sijoittajille hankesuunnitteluvarmuutta yritysten keskitettyjen asiointipisteiden kautta sekä nopeilla ja yksinkertaisilla lupamenettelyillä, joissa kansallisille viranomaisille asetetaan selkeät määräajat. Se edistää kaivostoimintaa, jalostusta ja kierrätystä Euroopassa.”

Taustatietoa

Sähköautot, aurinkopaneelit ja älypuhelimet – ne kaikki sisältävät kriittisiä raaka-aineita. Kriittiset raaka-aineet ovat keskeisiä EU:n vihreän siirtymän ja digitaalisen siirtymän kannalta. Niiden toimitusvarmuuden varmistaminen on ratkaisevan tärkeää Euroopan unionin talouden häiriönsietokyvyn, teknologisen johtoaseman ja strategisen riippumattomuuden kannalta. Venäjän hyökkäyssodan ja Kiinan yhä aggressiivisemman kauppa- ja teollisuuspolitiikan vuoksi koboltilla, litiumilla ja muilla raaka-aineilla on nyt myös geopoliittista merkitystä.

Näiden strategisten raaka-aineiden kysyntä kasvaa nopeasti tulevina vuosikymmeninä, kun uusiutuviin energialähteisiin siirrytään maailmanlaajuisesti ja taloudet ja yhteiskunnat digitalisoituvat.

Lain edistäminen vastaa kansalaisten odotuksiin kestävästä kulutuksesta, pakkaamisesta ja tuotannosta sekä EU:n riippuvuuksien vähentämisestä ulkomaailmasta talouden strategisilla sektoreilla (Euroopan tulevaisuuskonferenssin päätelmien kohdat 5 ja 17).

Lähde: Euroopan parlamentin verkkosivut