Eurooppalaisten klusterien huipputason konferenssi kokoaa Itä- ja Pohjois-Suomen klusterit Kittilään

Kittilän Levillä 25.–27.4.2023 järjestettävässä Clusters meet Regions -konferenssissa on teemana raaka-aineiden kestävä käyttö erityisesti teollisen kiertotalouden ja digitalisaation näkökulmasta. Konferenssin  järjestävät Itä- ja Pohjois-Suomen maakunnat yhdessä European Clusters Collaboration Platform (ECCP) ja MINE.THE.GAP-verkoston kanssa.

Euroopan unioni on linjannut yhdeksi kärkitavoitteekseen vähentää riippuvuutta kriittisten ja strategisten raaka-aineiden tuonnista, sekä lisätä unionin omavaraisuutta raaka-aineiden suhteen. Itä- ja Pohjois-Suomen rooli tässä tavoitteessa on merkittävä, sillä alueella on runsaasti osaamista raaka-aineiden kestävässä hyödyntämisessä.

Kittilässä huhtikuun lopussa järjestettävässä konferenssissa tuodaan esiin Itä- ja Pohjois-Suomen klustereiden osaamista raaka-aineiden kestävän käytön edistämisessä. Tilaisuus on profiililtaan huipputason eurooppalaisten klusteriverkostojen tapahtuma, jonka osana järjestetään myös MINE.THE.GAP-verkoston koordinoima kansainvälinen matchmaking-tilaisuus.

Itä- ja Pohjois-Suomen klustereiden tähdittämien paneelikeskusteluiden aiheina ovat teknologian ja digitaalisten ratkaisujen, kiertotalouden, sekä vesiosaamisen merkitys raaka-aineiden kestävän käytölle. Muiden paneelikeskusteluiden ja puheenvuorojen aiheita ovat esimerkiksi kaivosmineraalien vastuullinen tuotanto, sekä kriittisiin raaka-aineisiin liittyvien arvoketjujen
kokonaisvaltainen vahvistaminen eurooppalaisella tasolla.

Siirry Clusters Meet Regions -tapahtumasivulle

Lisätietoja: