Huhtikuun matkailumyynti elpyi jo lähes normaalivuoden 2019 määriin

Edellisvuoden huhtikuussa koettu poikkeuksellisen suuri majoituskysynnän romahtaminen näkyy nyt tilastoissa korkeina kasvulukuina myös Kainuun matkailussa. Normaalivuoden huhtikuuhun 2019 verrattuna kotimaisten yöpymisten tasoon verrattaessa oltiin huhtikuussa kuitenkin vielä 11,5 prosenttia alemmalla tasolla.

Tilastokeskuksen ja Visitoryn tilastojen mukaan huhtikuussa 2021 Kainuussa oli 67 000 yöpymistä (+478 %), joista kotimaisia oli 65 900 ja ulkomaalaisten tekemiä 1000 yötä. Viime vuoden maaliskuussa koronatilanne sulki kainuulaisia hiihtokeskuksia kesken parhaan kevätkauden, mutta kotimaisin voimin kysyntä on palautunut nyt majoitusmyynnin osalta jo lähemmäs normaalivuoden 2019 tasoa, jossa pudotuksesta iso osa on ulkomaisten matkailijoiden puuttumisesta johtuvaa.

Majoitusmyynnissä kasvua ja korkein hotellihuoneiden käyttöaste

Pudotuksesta huolimatta huhtikuun 2021 majoitusmyynti oli 3 miljoonaa euroa (vrt. 2019 vastaava myynti 3.2 miljoonaa). Hotellihuoneen toteutunut keskihinta oli maaliskuussa 2021 Kainuussa 87 euroa vuorokaudelta, hieman korkeampi kuin edellisvuonna. Maakunnista korkeimmat hotellihuoneiden käyttöasteet mitattiin Kainuussa, 45,5 prosenttia, 44.8 prosenttia, kun taas Helsingissä hotellihuoneiden käyttöaste oli 16,5 prosenttia.

Vapaa-ajan matkailijat viettivät 59 900 yötä (+575,1 %) ja business-matkailijat 7 000 yötä (+160,7 %). Tammi-huhtikuussa kotimaisten yöpymisten määrä sijainnissa Kainuu oli 290 000 (+19,0 %) ja ulkomaalaisten 11 900 (-57,5 %), eli yhteensä 302 000 (+11,1 %) yötä. Sotkamossa kävijöitä oli 56 900, Kajaanissa 5700, Ukkohalla-Paljakassa 1800 sekä Suomussalmella 1 700.

Kainuun markkinaosuus hyvällä tasolla

Kainuu markkinaosuus kaikista yöpymisistä oli 8,6 % (+2,5 %), kotimaisista yöpymisistä 9,1 % ja ulkomaalaisten tekemistä yöpymisistä 2,0 %. Vastaavasti vuonna 2019 Kainuun markkinaosuus oli vain 4.8 prosenttia. ”Koronatilanteen purkautuessa markkinoita jaetaan uudelleen ja juuri nyt on aika tehdä kovasti töitä Kainuun markkinoinnin eteen, jotta hyvä markkinaosuus saadaan säilytettyä ja yrityksille tärkeää liikevaihtoa”, toteaa aluekehitysasiantuntija Minna Komulainen Kainuun liitosta.

Kainuun saavutettavuus on iso kynnys kansainvälisen matkailun kehittymiselle. Maaliskuussa Kajaanin lentokentälle saapui vain 70 lentomatkustajaa, kun Finnairin ja toukokuussa aloittaneen DAT-yhtiön välillä Kainuu oli lentomotissa. Lentojen ensimmäisen viikon paikkojen myynti lupaa hyvää Kainuun matkailulle, samoin kuin se että kansainväliset lentoyhteydet saadaan kuntoon.

Lisätietoja: aluekehitysasiantuntija Minna Komulainen, Kainuun liitto, minna.komulainen@kainuunliitto.fi, puh. 044 410 0726