Ilmoittaudu mukaan Kainuun tulevaisuusfoorumiin 15.12.

Kainuun tulevaisuusfoorumi – Ratkaisuja osaajapulan selättämiseen.

Keväällä 2021 toteutettujen Sitran tilannekuvatyöpajojen perusteella on Kainuussa tartuttu ratkaisemaan yritysten kasvun kannalta tärkeintä haastetta: osaajapulaa.

Haluamme kutsua Sinut kuulemaan, keskustelemaan ja antamaan omat näkemyksesi osaajapulan selättämiseksi kehitettyihin ratkaisuihin.

Tervetuloa Kainuun Tulevaisuusfoorumiin keskiviikkona 15.12. klo 14 – 16 etäyhteydellä.

Ilmoittaudu mukaan tästä >>

Ohjelmassa

14.00              Tervetuloa!

14.05              Alueiden osaamisen aika: osaaminen uudistaa työelämää ja työelämä osaamista, Helena Mustikainen, projektijohtaja, Sitra

14.15              Kainuun Sitra Lab-tiimin työskentelyn esittely, Anne Ristioja, johtava asiantuntija, Kainuun ELY-keskus

14.20              Vaikuttavuusketjun ajattelu, Helena Mustikainen, projektijohtaja, Sitra

14.30              Yritystarina: kokemuksia kansainvälisistä rekrytoinneista, Pekka Auvinen, HR Director, Škoda Transtech Oy

14.45              Ratkaisuja osaajapulaan: mitä Kainuussa on tehty ja tehdään parhaillaan osaajapulan selättämiseksi?

Pureudutaan kolmeen ratkaisuun työpajassa:
1. Business Kainuu – yritysten palvelut paremmin saataville
2. Kansainvälisen rekrytoinnin palvelupolku – miten rekrytoin kv-osaajan
3. Kansainvälisten opiskelijoiden integroiminen alueelle

15.40              Miten yhteistyötä jatketaan: evästykset ja odotukset tulevaan, Anu Tervonen, toimitusjohtaja, Kainuun Yrittäjät

15.45              Arvio tulevaisuudesta, miten tulevaisuustyötä tehdään jatkossa, Jouni Ponnikas, aluekehitysjohtaja, Kainuun liitto

16:00             Tilaisuuden päätös

Tulevaisuusfoorumi järjestetään yhteistyössä Sitran, Sitra Lab-tiimin (Kainuun yrittäjät, Kauppakamari, Kajaanin ammattikorkeakoulu, Kajaanin kaupungin koulutusliikelaitos, Kainuun Ely-keskus ja Kainuun liitto) ja alueen toimijoiden kanssa. Foorumia fasilitoi Ollis Leppänen Intotalolta. Tervetuloa linjoille!

Mistä työntekijöitä Kainuuseen? Kysely työvoimapulasta kärsiville yrittäjille
Kainuun elinkeinoelämän näkymät ovat tällä hetkellä erityisen myönteiset. Yritystemme liikevaihto ja kannattavuus jatkavat kasvuaan ja tiedot yritysten investointi- ja kehittämishalukkuudesta ennakoivat kasvun jatkumista. Huolestuttavaa on, että yritykset eri toimialoilta ovat jo jonkin aikaa viestittäneet työvoiman saatavuusongelmista. Haluamme taklata kanssanne näitä haasteita.

Osaavaa työvoimaa tarvitaan myös maakunnan ulkopuolelta, jopa kansainvälisellä rekrytoinnilla. Toivomme, että käyttäisitte hetken aikaanne ja kerrotte omista kokemuksistanne ja haasteistanne rekrytoinneissa. Kyselyyn vastaaminen vie vain 10 minuuttia.

Kyselyyn pääset
tästä >>