Interreg Aurora -ohjelman infotilaisuus 9.2.2024

Lapin liitto ja Interreg Aurora-ohjelma järjestivät perjantaina 9.2.2024 kainuulaisille ja pohjois-karjalaisille toimijoille  Zoom-webinaarin, jossa painotettiin erityisesti hankkeiden kansalliseen vastinrahoitukseen liittyviä kysymyksiä. Tältä sivulta löydät nyt tilaisuuden materiaalit.

Interreg Aurora on Suomen, Ruotsin ja Norjan sekä saamelaisten välinen Euroopan pohjoisimpien alueiden rajat ylittävää yhteistyötä rahoittava ohjelma, johon Kainuu ja Pohjois-Karjala liittyivät mukaan vuoden 2023 lopussa. Nyt näillä maakunnilla on tasavertaiset mahdollisuudet osallistua ohjelman rahoitushakuihin. Rahoitushakuja on tulossa sekä keväällä että syksyllä 2024, joten juuri nyt on kainuulaisten toimijoiden hyvä aika aktivoitua perehtymään rahoituksen kiemuroihin ja etsimään partnereita kehittämisideoidensa toteuttamiseksi!

9.2.2024 järjestetyn infotilaisuuden erityiskysymyksinä olivat hankkeiden kansallinen vastinraha ja sen hakeminen Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa, yrityspartnerit hankkeissa (de minimis ja ryhmäpoikkeusasetus) sekä norjalaisten kumppaneiden IR rahoitus ja siihen liittyvät erityiskysymykset. Tilaisuus järjestettiin osittain suomeksi ja osittain englanniksi.

Tilaisuuden ohjelma ja materiaalit

Interreg Aurora-ohjelman yleisesittely ja hakukierrokset
Kansallinen vastinraha ja sen hakeminen
Yritykset hankepartnereina: de minimis ja ryhmäpoikkeusasetus
Norjan IR rahoitus ja sen erityispiirteet
Q&A
Tilaisuuden päätös

Interreg Aurora presentation (PDF)

Lapin Liitto, Interreg-ohjelmien vastinrahoituskäytännöt  (PDF)

Seuraavat hakukierrokset

Kehittämishankkeet

4. haku: 5.2.-5.3.2024:

EU-rahoituksen osalta hakemuksia otetaan vastaan kaikissa prioriteeteissä.
Norjan IR-rahoituksessa prioriteetti 2 suljettu.

5. haku: 9.9.-7.10.2024:

EU-rahoituksen osalta hakemuksia otetaan vastaan kaikissa prioriteeteissä.
Norjan IR-rahoituksessa prioriteetti 1 suljettu

Small-scale hankkeet

12.8.-6.9.2024

Lyhyesti ohjelmarahoituksesta

Hankkeille ohjelmasta myönnettävä rahoitus koostuu Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR) myönnettävästä tuesta ja kansallisesta vastinrahoituksesta. Koska ohjelmassa mukana oleva Norja ei ole EU-maa, norjalaisille partnereille ei voida myöntää ohjelman EU-varoja, vaan Norjan vuosittain erikseen ohjelmaan allokoimaa kansallista IR-rahoitusta. Alla olevasta taulukosta näet ohjelman toimintalinjat ja niiden EAKR-myöntövaltuudet tammikuun 2024 tilanteen mukaisesti.

Interreg Aurora -ohjelman EAKR-myöntövaltuudet tammikuun 2024 tilanteen mukaisesti. Lähde: https://www.interregaurora.eu/projects/calls-for-applications.

Interreg Aurora ohjelman yhteystiedot

Anna-mari Ruisniemi, Anna-mari.Ruisniemi@lansstyrelsen.se