Interreg Aurora -ohjelmassa hyväksytty uusia hankkeita, joissa mukana toimijoita Kainuusta

Interreg Aurora on Euroopan unionin rajat ylittävän yhteistyön sisärajaohjelma, johon kuuluu pohjoiset alueet Suomesta, Ruotsista ja Norjasta. Kainuu ei ole toistaiseksi kuulunut varsinaiseen ohjelma-alueeseen, mutta kainuulaiset toimijat ovat voineet osallistua ohjelman ensimmäisiin rahoitushakuihin. Ehtona on ollut, että hankekonsortiossa on mukana myös muita suomalaisia kumppaneita varsinaiselta ohjelma-alueelta, esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaalta ja Lapista.

Auroran neljä toimintalinjaa ovat:

• Älykäs ja kestävä kasvu, mm. älykäs erikoistuminen ja pk-yritysten kilpailukyky
  • Vihreä ja kestävä siirtymä, ilmastonmuutokseen sopeutuminen, luonnonsuojelu ja kestävä liikenne
  • Koulutus, kulttuuri ja kestävä matkailu
  • Parempi ja kestävämpi rajat ylittävä yhteistyö

Toiseen hakuun jätettiin maaliskuun loppuun mennessä yhteensä 52 hankehakemusta, joista hyväksyttiin Vaasassa kesäkuun puolessa välissä pidetyssä ohjelman ohjauskomitean kokouksessa 22 uutta hanke-esitystä. Niiden joukossa on mm. liikenneyhteyksien edistämiseen ja jätehuollon parantamiseen tähtääviä hankekokonaisuuksia, joissa mukana on kainuulaisia toimijoita. Ks. englanniksi julkaistu lista hyväksytyistä kehittämishankkeista tästä: https://www.interregaurora.eu/new-interreg-aurora-projects-approved/

Kainuun liitto on ollut mukana vuoden 2022 keväästä asti edistämässä Kainuun maakunnan liittämistä yhdessä Pohjois-Karjalan kanssa osaksi Aurora-ohjelman varsinaista ohjelma-aluetta niin Suomen työ- ja elinkeinoministeriön kuin Euroopan komission suuntaan. Perusteena ohjelmanmuutokselle on ollut Venäjän aloittama hyökkäyssota Ukrainassa, joka on jäädyttänyt uusien EU:n ulkorajaohjelmien valmistelun Venäjän ja Valko-Venäjän vastaisella rajalla. Neuvotteluja on käyty hyvässä hengessä myös ohjelman hallintoviranomaisen sekä alueiden edustajien kanssa. Tavoitteena on, että tarvittava muodollinen ohjelmanmuutos saadaan vietyä läpi vielä kuluvan vuoden aikana.

Aurora-ohjelman seuraava haku on taas auki syksyllä 5.9.-10.10.2023. Hankkeen valmistelu on hyvä aloittaa ideapaperin toimittamisesta ohjelman sihteeristöön, jonka toimipisteet sijaitsevat niin Ruotsin Luulajassa kuin useilla muilla ohjelma-alueen paikkakunnilla.

Lisätiedot Aurora-ohjelmasta:

(Artikkelin pääkuva: Nuoria Kainuusta, Pohjois-Pohjanmaalta ja Pohjois-Karjalasta osallistui Norjan Bodøssa pidettyyn High North Dialogue -konferenssiin Aurora-pienhankkeen turvin)