InvestEU-ohjelma – Komission ja Pohjoismaiden investointipankin kautta 480 miljoonaa euroa vihreisiin investointeihin

Euroopan komissio ja Pohjoismaiden investointipankki ovat allekirjoittaneet jopa 114 miljoonan euron InvestEU-takuusopimuksen. Sopimuksen ansiosta voidaan ohjata 480 miljoonaa euroa Pohjoismaiden investointipankin rahoitusta investointeihin, jotka suunnataan kestävään infrastruktuuriin, tutkimukseen, innovointiin ja digitalisaatioon Pohjoismaissa, Baltian maissa ja Puolassa. Näin odotetaan saatavan julkisia ja yksityisiä investointeja liikkeelle yhteensä noin 2 miljardia euroa.

Sopimuksen myötä Pohjoismaiden investointipankista tulee InvestEU-ohjelman toteutuskumppani. Pohjoismaiden investointipankki pyrkii saamaan takuusopimuksen myötä liikkeelle investointeja puhtaaseen energiaan, teollisuuden nykyaikaistamiseen ja hiilestä irtautumiseen, kriittisten raaka-aineiden tarjontaan, kestävään liikenteeseen, ympäristönsuojeluun, biotalouteen, digitaalisiin yhteyksiin ja kestävään datainfrastruktuuriin. Se tukee investointeja myös hankkeisiin, jotka liittyvät kestävään siniseen talouteen, avaruusalaan, kriittiseen infrastruktuuriin, terveydenhuoltoon ja innovatiivisten teknologioiden kehittämiseen useilla eri aloilla.

Tässä vaiheessa Pohjoismaiden investointipankki voi käyttää InvestEU-ohjelman mukaista EU:n takuuta hankkeiden tukemiseen Suomessa, Latviassa, Liettuassa, Puolassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Virossa. Ensimmäiset sopimuksen mukaiset hankkeet on tarkoitus hyväksyä vuoden 2023 aikana.

Pohjoismaiden investointipankin toimitusjohtaja André Küüsvek toteaa, että pankki pystyy saamaan InvestEU:n takuusopimuksen avulla lisää rahoitusta vihreään siirtymään. ”Investointihankkeiden painopiste on uusiutuvassa energiassa, energiatehokkuudessa, teollisuuden hiilestä irrottamisessa ja liikenteessä sekä innovoinnissa ja digitalisaatiossa. Pankkimme strategiana on ottaa enemmän riskejä ja antaa enemmän lainoja pienille ja keskisuurille yrityksille sekä mid-cap-yrityksille. EU:n takuu sopii tähän strategiaan täydellisesti.”

Tausta

InvestEU-ohjelma tarjoaa ratkaisevan tärkeää pitkäaikaista rahoitusta vivuttamalla huomattavan määrän yksityisiä ja julkisia varoja kestävän elpymisen tukemiseen. Se auttaa myös saamaan liikkeelle yksityisiä investointeja EU:n painopisteisiin, kuten Euroopan vihreän kehityksen ohjelmaan ja digitaaliseen muutokseen. Ohjelma koostuu kolmesta osasta: InvestEU-rahastosta, InvestEU-neuvontakeskuksesta ja InvestEU-portaalista. InvestEU-rahaston toteuttamisesta vastaavat rahoituskumppanit, jotka investoivat hankkeisiin käyttämällä 26,2 miljardin euron suuruista EU:n talousarviotakuuta. Talousarviotakuulla tuetaan toteutuskumppaneiden investointihankkeita, lisätään niiden riskinkantokykyä ja saadaan näin liikkeelle vähintään 372 miljardin euron lisäinvestoinnit.

Pohjoismaiden investointipankki on Islannin, Latvian, Liettuan, Norjan, Ruotsin, Suomen, Tanskan ja Viron kansainvälinen rahoituslaitos. Pankin tavoitteena on saada aikaan kukoistava ja kestävä Pohjoismaiden ja Baltian alue rahoittamalla hankkeita, jotka parantavat tuottavuutta ja hyödyttävät ympäristöä. Pohjoismaiden investointipankki tarjoaa rahoitusta yksityisiin ja julkisiin hankkeisiin omissa jäsenmaissaan ja niiden ulkopuolella.

Kysymyksiä ja vastauksia: InvestEU-ohjelma

InvestEU-ohjelma