Itä-ja Pohjois-Suomen EU-toimiston logo ja Itä- ja Pohjois-Suomen maakuntien vaakunat

Itä- ja Pohjois-Suomen maakuntien liitot: Hallitusohjelmassa huomioitava alueiden geopoliittinen erityisasema

Venäjän Ukrainaan suuntautuvan hyökkäyssodan heijastevaikutukset uhkaavat Suomen talouskehitystä.  Huolehtimalla Itä- ja Pohjois-Suomen turvallisuudesta, taloudesta ja saavutettavuudesta vahvistetaan koko maan huoltovarmuutta ja vapautetaan alueen kehityspotentiaalia.

Itä- ja Pohjois-Suomen maakuntien liittojen mukaan tulevan hallitusohjelman tulee pohjautua realistiseen tilannearvioon. Turvallisuus, huoltovarmuus ja tasapuolinen talouskehitys on huomioitava. Itä- ja Pohjois-Suomen maakunnat ovat ratkaisevassa roolissa koko maan kehittämisessä, joten niiden liikenneyhteydet, osaavan työvoiman saaminen ja investoinnit on turvattava.

Saavutettavuus on erityisen tärkeässä roolissa. Konkreettisia toimenpiteitä on mm. EU:n liikennejärjestelmän edistäminen sekä Pohjois-Suomen kytkeminen Pohjois-Ruotsin ja Pohjois-Norjan liikenneverkkoon. Savon radan ja Karjalan radan kehittämistä tulee jatkaa osana Itärata-kokonaisuutta.

Lisätietoja antavat:

Pentti Malinen, maakuntajohtaja, Kainuun liitto,
044 7970 197, pentti.malinen@kainuunliitto.fi

Mikko Polvinen, Kainuun maakuntavaltuuston puheenjohtaja,
puh. 040 7510 297, mikko.polvinen@kuhmo.net

Sakari Seppänen, Kainuun maakuntahallituksen puheenjohtaja,
puh. 045 3179 050, sakari.seppanen@vuokatti.net

Johannes Aalto, Kainuun liitto, viestintä- ja markkinointipäällikkö,
puh. 044 4100 741, johannes.aalto@kainuunliitto.fi

Lataa ja lue kannanotto:

Itä- ja Pohjois-Suomen huippukokouksen kannanotto 2.9.2022 (pdf)