5tie Kontiomäessä

Itäisen Suomen liikenteen kärkihankkeet laitettiin samaan pakettiin

Itä-Suomen maakunnat ovat koonneet yhteisen esityksen alueiden tärkeistä liikennehankkeista Väyläviraston investointiohjelmaan. Kärkihankkeiden toteutuminen vahvistaisi merkittävästi itäisen Suomen kilpailukykyä.

Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Kainuun, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon maakunnat ovat sovittaneet tärkeimmät liikennehankkeensa yhteen tiiviiseen esitykseen. Maakuntaliittojen liikennesuunnittelijoiden ja maakuntajohtajien valmistelema esitys hyväksyttiin yksituumaisesti Itä-Suomen neuvottelukunnan kokouksessa keskiviikkona 24.3.

  • Jokaisella maakunnalla on paljon omia tärkeitä kehittämiskohteita, joten yhteisen tavoitteen kiteyttäminen voi kuulostaa äkkiseltään vaikealta. Mutta jälleen kerran valmistelussa onnistuttiin pitämään mielessä koko Itä-Suomen kehittäminen. Meillä on myös monia viennille tärkeitä väyliä, joten niiden kehittäminen vaikuttaa koko Suomen menestykseen tulevaisuudessa, sanoo Itä-Suomen neuvottelukunnan puheenjohtaja Hanna Huttunen.

Maakunnat linjasivat tieverkon kärkihankkeeksi Varkaus–Viinijärvi-osuuden viemisen loppuun. Rataverkon kärkihankkeena on Karjalan radan suunnittelu, perusparantaminen ja nopeuden nosto. Maakuntien yhteinen näkemys on, että joukkoliikenteen palvelutasoa parantamalla voidaan varmistaa alueiden kilpailukyky ja saavutettavuus kestävästi. Yrityksille elintärkeä lentoliikenteen vuorotarjonta Helsingistä maakuntakentille (Kuopio, Joensuu, Kajaani ja Savonlinna) tulee turvata osana alle kolmen tunnin palvelutasoa maakuntien ja Helsingin välillä.

  • Kainuun näkökulmasta erityisen tärkeitä Itä-Suomen yhteisiä kärkihankkeita maakuntakenttien lentoliikenteen turvaamisen ohella ovat mm.  Vt 5 kehittämishankkeet, Vt22 kehittämisen jatkaminen välillä Kajaani-Muhos sekä Savonradan suunnittelutoimenpiteet, parantaminen ja nopeuden nosto, toteaa Kainuun liiton suunnittelujohtaja Sanna Schroderus.

Yleisellä tasolla maakuntien viesti on, että valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa on huomioitava Itä-Suomen erityispiirteet ja esimerkiksi rajaliikenteen mahdollisuudet. Rahoitus on nostettava pysyvästi tasolle, joka mahdollistaa korjausvelan vähentämisen myös elinkeinoelämän kuljetuksille ja matkailuliikenteelle tärkeillä pääväylien ulkopuolisella liikenneverkolla. Merkittävä osa maamme luonnonvaroista jalostetaan itäisessä Suomessa tuotteiksi, jotka kuljetetaan päätie- ja rataverkolla satamiin tai Saimaan kanavan kautta suoraan ulkomaille.

Itä-Suomen neuvottelukuntaan kuuluvat Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Kainuun, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon maakunnat. Pohjois-Karjala toimii neuvottelukunnan puheenjohtajamaakuntana tänä vuonna.

Itäisen Suomen liikenteen kärkihanke-esitykset on listattu lisätietojen antajien jälkeen.


Lisätiedot:

Itä-Suomen neuvottelukunta: Itä-Suomen neuvottelukunnan puheenjohtaja Hanna Huttunen, puh. 040 067 3114, hanna.huttunen@eduskunta.fi, maakuntajohtaja Markus Hirvonen, puh. 050 357 7739, markus.hirvonen@pohjois-karjala.fi

Liite:

Itäisen Suomen erityispiirteitä huomioiva liikennejärjestelmä – kärkihankkeet ja -asiat (pdf)