Kainuu mukana Euroopan komission ja OECD:n kaivannaisalueiden selvityksessä

Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö (OECD) on käynnistänyt kaksivuotisen selvityksen eurooppalaisen kestävän kaivannaistoiminnan ja vihreän siirtymän tukemiseksi. Selvitystä rahoittaa Euroopan komissio.

Kainuun lisäksi OECD:n selvityksessä on mukana neljä muuta maakuntaa Suomesta (Lappi, Keski-Pohjanmaa, Pohjois-Karjala, Pohjois-Pohjanmaa), ja lisäksi siihen osallistuu alueita Portugalista, Kreikasta, Ruotsista ja Espanjasta. Tavoitteena on vahvistaa alueellisten kaivannaisekosysteemien toimintaa, kehittää kestäviä lähestymistapoja eurooppalaiseen mineraalituotantoon ja parantaa asukkaiden hyvinvointia kaivostoiminaan erikoistuneilla alueilla.

Selvitys tuottaa uutta tietoa ja suosituksia, joita eri sidosryhmät voivat omassa työssään hyödyntää.  Lapin liitto tiedottaa selvityksen edistymisestä säännöllisesti ja kutsuu kaivannaisalan yhteistyötahoja osallistumaan aktiivisesti tilaisuuksiin.

Selvityksen käynnistymistilaisuus

OECD:n selvityksen käynnistymistilaisuus järjestetään pe 22.9. klo 11.30 -14.30 (Suomen aikaa) Portugalissa. Tervetuloa seuraamaan tätä kick-off tilaisuutta Teams yhteyden kautta. Alla osallistumislinkki (rekisteröitymistä ei vaadita). Tilaisuuden ohjelma löytyy alta.

Selvityksen englanninkielinen nimi on Enhancing EU mining regional ecosystems to support green transition and secure mineral raw materials supply.

Lisätietoja selvityksestä ja käynnistymistilaisuudesta (englanniksi): Kick-off OECD and DG Reform 22.9.2022

Linkki pe 22.9. tilaisuuteen: Microsoft Virtual Events Powered by Teams