Punaisiin takkeihin pukeutuneete mies ja nainen istuvat lumisen lammen rannalla. Lumikengät on riisuttu viereen. Termospullosta kaadetaan kuumaa juotavaa kuksaan.

Kainuu sai muuttovoittoa kolmatta vuotta peräkkäin – muuttovoitto 379 henkilöä

Tilastokeskus on julkaissut vuoden 2023 väestönmuutosten ennakkotiedot. Ennakkotietojen mukaan Kainuu sai muuttovoittoa ennätykselliset 379 henkilöä, mikä on 360 henkilöä enemmän kuin edellisvuonna. Muuttovoittoa saivat Kajaani, Sotkamo, Puolanka, Ristijärvi ja Hyrynsalmi. Muuttovoitto selittyy maahanmuutolla. Kainuuseen muutti ulkomailta 1007 henkilöä, mikä on 385 henkilöä enemmän kuin edellisvuonna. Nettomaahanmuutto kasvoi 66 prosenttia ja oli positiivinen kaikissa Kainuun kunnissa eli kaikkiin Kainuun kuntiin muutettiin ulkomailta enemmän kuin niistä muutettiin pois ulkomaille. Maahanmuutto suuntautui ennen kaikkea Kajaaniin, jonne muutti ulkomailta 828 henkilöä. Tämä on 82 prosenttia Kainuuseen suuntautuvasta maahanmuutosta.

Kotimaan muutto kyntää paikoillaan

Koronapandemiavuosien poismuuton hidastuminen näyttää jääneen väliaikaiseksi, ja erityisesti Kajaani menettää kuntien välisessä muutossa asukkaita. Nyt on palattu Kainuussa entiselle tasolle ja kotimaan muuttoluvut ovat pysyneet miinuksella. Vuonna 2023 Kainuusta muutti pois muualle Suomeen 565 henkilöä enemmän kuin Kainuuseen muutettiin. Kainuun kunnista kotimaan muuttovoittoa kuitenkin kasvattivat Puolanka (16 hlöä) ja Ristijärvi (11 hlöä).

Luonnollisen väestönlisäyksen miinus pitenee

Vuonna 2023 Kainuuseen syntyi 407 lasta, mikä on reilu 5 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Kuolleiden määrä oli 1145 henkilöä, mikä useamman vuoden nousun jälkeen väheni hieman vuonna 2023. Kuolleisuus on kuitenkin lähes kolminkertainen syntyvyyteen nähden. Maahanmuuton määrä on noussut Kainuussa nopeasti syntyneiden määrää suuremmaksi.

Kajaanin väkiluku kääntyi kasvuun

Kajaanin väkiluku kääntyi kasvuun 14 vuotta kestäneen yhtämittaisen laskun jälkeen. Kajaani oli ainut Kainuun kunta, jossa väkiluku kasvoi. Kasvua oli lähes 200 henkilöä, mikä selittyy maahanmuutolla. Sotkamon parin edellisvuoden väkiluvun kasvu ei jatkunut vuonna 2023.

Maahanmuutto hidastaa Kainuun väestön vähenemistä

Kainuun väkiluku väheni 372 henkilöllä vuonna 2023 pudoten 70 149 henkilöön. Vähenemisvauhti on kuitenkin hidastunut ja kasvava maahanmuutto tulee hidastamaan vähenemistä entisestään. ”Maahanmuuton tulisi kasvaa nykyisestä vielä noin 400 henkilöllä vuodessa, jotta väkiluku lähtisi kasvuun, jos luonnollinen väestönlisäys ja kotimaan muuttotappio pysyvät nykyisellä tasolla”, arvioi erityisasiantuntija Henna Sormunen Kainuun liitosta.

Vuoden 2023 tiedot ovat ennakkotietoja, jotka tarkentuvat kevään aikana.

Kuntien välinen nettomuutto, nettomaahanmuutto ja kokonaisnettomuutto Kainuussa ja Kainuun kunnissa 2000-2023

Väestönmuutostiedot taulukkomuodossa

Lisää tilastoja Kainuun liiton verkkosivuilla: Tilastoja Kainuusta