Kainuulla puheenvuoro Barentsin alueen liikenneministerikokouksessa

Maakuntajohtaja Pentti Malinen esitteli 14.10. pidetyssä Barentsin euroarktisen alueen liikenneministerikokouksessa Barentsin liikenne- ja logistiikkatyöryhmän hanketoimintaa. Sen ansiosta ovat syntyneet Barentsin alueiden liikenne- ja logistiikkasuunnitelma sekä yhteistyössä ministeriötason kanssa yhteinen Joint Barents Transport Plan. Kainuulla on vetovastuu liikenne- ja logistiikkatyöryhmässä, jonka pitkäaikaisena puheenjohtajana toimi Kainuun liiton eläkkeelle jäänyt suunnittelujohtaja Hannu Heikkinen.

Ministerikokous antoi yhteisen julkilausuman, jossa painottuivat liikenteen vihreän siirtymän teemat. Julkilausumassa ehdotetaan myös Barentsin aluetason ja valtiontason liikennetyöryhmien yhdistämistä. Ehdotus tulee esille kuun lopulla pidettävässä ulkoministerikokouksessa ja alueneuvoston kokouksessa Tromssassa.

Liikenneministerikokoukseen osallistuivat ministerit ja ministeriöiden edustajat Norjasta, Ruotsista, Suomesta ja Venäjältä sekä lukuisa joukko Barentsin alueiden edustajia. Barents-yhteistyön puheenjohtajuus on vaihtumassa valtiotasolla Norjalta Suomelle ja aluetasolla Västerbottenilta Nenetsille.

Kainuun liitto vetää parhaillaan kahta merkittävää Barents-liikennehanketta. Barents Region Transport and Logistic -hankkeessa jalkautetaan Joint Barents Transport Plan’in tavoitteita alueille. Northern Axis – Barents Link -hankkeessa tarkastellaan alueen itä-länsi-suuntaisten liikennekäytävien pullonkauloja ja kehittämismahdollisuuksia.

Pentti Malisen englanninkielinen puheenvuoro BEATA:n kokouksessa (pdf)