Kainuun kulttuuritoiminnan kehittämiseen myönnettiin kokeilurahaa

Kulttuuri-Kainuu -hankkeen kautta on myönnetty kokeilurahoitusta Kainuun kulttuuritoiminnan kehittämiseen. Toukokuussa avoinna ollut haku kiinnosti maakunnan kulttuuritoimijoita laajasti ja hakemuksia saapui hakuaikana yhteensä 16 kappaletta. Haku oli kohdistettu uusille kulttuuripalveluita kehittäville sisällöille tai olemassa olevaa toimintaa selkeästi uudistaville toimenpiteille.

Kokeilurahaa saivat:

• Mustarinda-seura ry – Mustarindan avoimet ovet, 2500 €
  • Paltamon kunta – Taidetta lähiympäristöön turvallisesti, 4800 €
  • TMI Johanna Korhonen – Melalahden musiikkiviikot, 4000 €
  • Kylän Koirat ry – Digitaalisen taiteen tapahtumapäivä Sotkamossa, 4000 €
  • Sotkamon kunta – Kirjamessut ja niiden laajentaminen ruuan ja juoman pariin, 4500 €
  • Laakajärven kyläyhdistys ry – Yhteisöpuutarha on osa kyläkulttuuria, 1000 €

Ensimmäisessä haussa hankkeita rahoitetaan yhteensä 20 800 eurolla. Kokeiluihin on varattu yhteensä 40 000 euroa vuosien 2022–2023 aikana. Projektikoordinaattori Joni Kinnusen mukaan kokeilurahahakuun tuli heti ensimmäisessä haussa paljon hyviä hakemuksia, joten hyviä hankkeita jäi myös nyt rahoitettavien kokeiluiden ulkopuolelle. Seuraava kokeilurahahaku avautuu syksyllä, johon myös rahoituksen ulkopuolelle jääneitä kannustetaan osallistumaan. Nyt rahoitettavat kokeilut kehittävät alueen kulttuuritarjontaa hyvin erilaisista lähtökohdista käsin. Kokeiluja yhdistävänä tekijänä on taiteen ja kulttuurin saavutettavuuden ja saatavuuden parantaminen.

Kainuun liiton toteuttaman ja Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman Kulttuuri-Kainuu -hankkeen (vuodet 2022–2023) päätavoitteena on vahvistaa maakunnan kulttuuritoimijoiden yhteistyötä sekä tuoda lisävirtaa yhteisten toiminta- ja tuotantotapojen kehittämiseen. Päämääränä on edistää taiteen ja kulttuurin saatavuutta ja saavutettavuutta Kainuussa, edistää kainuulaisten yhdenvertaista osallisuutta ja toimijuutta sekä vahvistaa kulttuurin elinvoimaisuutta maakunnassa.