Kainuun liiton 4. EAKR-hankehaku on avoinna

Kainuun liiton neljäs EAKR-hankehaku Uudistuva ja Osaava Suomi 2021–2027 – alue- ja rakennepolitiikan ohjelmasta on avoinna ajalla 2.5.2024-16.8.2024.

Kainuun liitossa on ajalla 2.5.-16.8.2024 haettavana rahoitusta kehittämishankkeisiin Uudistuva ja Osaava Suomi 2021–2027 – alue- ja rakennepolitiikan ohjelmasta. Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) varoista rahoitettavat toimet keskittyvät erityisesti pk-yritysten kasvuun ja kansainvälistymiseen, sekä elinkeinolähtöiseen tutkimus- kehitys- ja innovaatiotoimintaan. TKI-toiminnan tavoitteena on elinkeinorakenteen uudistaminen ja monipuolistaminen, uudet tuotteet, palvelut ja niiden kaupallistaminen. Hakemusten on oltava Kainuun maakuntaohjelman mukaisia. Erityistavoitteessa 1.1 rahoittavien hankkeiden on toteutettava Kainuun älykkään erikoistumisen strategiaa.

Tässä hankehaussa ovat avoinna kaikki kolme EAKR-toimintalinjaa (1-3).

Haussa toivotaan hakemuksia erityisesti toimintalinjalle kaksi (Hiilineutraali Suomi). TL 2:n toimenpiteet kohdistuvat seuraaviin teemoihin liittyvään TKI-toimintaan ja yritystoiminnan kehittämiseen: energiatehokkuus, kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen, ilmastonmuutoksen torjunta, kiertotalous sekä digitaalisen ja vihreän siirtymän yhdistäminen. TL 2:ssa tavoitellaan erityisesti kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen ja ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyviä hankehakemuksia.

Hankehakua varten on varattu rahoitusta seuraavasti:

Toimintalinja 1 Innovatiivinen Suomi 1. 1 milj. €
Toimintalinja 2 Hiilineutraali Suomi 1,6 milj. €
Toimintalinja 3 Saavutettavampi Suomi 2,1 milj. €

Virallinen hakukuulutus on julkaistu EU:n alue- ja rakennepolitiikan rahastojen digitaalisessa hallintajärjestelmässä ohjelmakaudelle 2021–2027 (EURA 2021-järjestelmä), missä myös hakemusten jättäminen tapahtuu.

Tutustu hakukuulutukseen EURA 2021 -järjestelmässä