Piirroskuvassa puu, jonka lehvästö muodostuu värikkäistä sirmenjäljistä.

Kainuun liiton tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on valmistunut

Henkilöstön tasa-arvoinen ja yhdenvertainen kohtelu on työnantajan lakisääteinen velvollisuus ja osa hyvää johtamista ja työelämää. Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen työssä parantaa henkilöstön työhyvinvointia ja tukee organisaation tuloksellisuutta ja työnantajakuvaa.

Kainuun liitto työnantajana huolehtii henkilöstönsä tasa-arvoisesta ja yhdenvertaisesta kohtelusta. Henkilöstön tasapuolinen kohtelu liittyy kaikkeen työnantajatoimintaan, mutta korostuu henkilöstöä rekrytoitaessa ja palvelussuhteen ehtoja määriteltäessä. Kainuun liiton palkkausjärjestelmät perustuvat tehtävän vaativuuteen ja niissä suoriutumiseen.

Kainuun liiton tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on laadittu yhteistyössä työnantajan ja henkilöstön edustajien kanssa. Työnantajan edustajana on työsuojelupäällikkö ja henkilöstön edustajina ovat luottamusmiehet (JYTY:n ja JUKO:n edustajat) sekä työsuojeluvaltuutetut. Suunnitelman laadinnan tukena on hyödynnetty KoulutusAvain Oy:n Eija Leinosen asiantuntemusta. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on esitelty henkilöstölle 13.01.2023 kokouksessa ja käsitelty YT-asiana 09.02.2023 henkilöstökokouksessa.

Kainuun liiton tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma sisältää henkilöstöpoliittisen ja toiminnallisen suunnitelman osiot. Henkilöstöpoliittisessa suunnitelmassa työnantajan on arvioitava muun muassa yhdenvertaisuuden toteutumista työpaikalla. Toiminnallisella tasa-arvolla tarkoitetaan julkisen sektorin toiminnan ja palveluiden tasa-arvoa. Tällä nimityksellä erotetaan toiminnallinen tasa-arvo henkilöstöpoliittisesta tasa-arvosta.

Kainuun liiton tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on hyväksytty maakuntahallituksen kokouksessa 14.03.2023.

Kainuun liiton tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma