Kainuun liiton Venäjä-yhteistyö keskeytyy

Kainuun liiton pitkäaikainen Venäjä-yhteistyö keskeytyy Venäjän Ukrainaan suuntaaman hyökkäyssodan vuoksi.

Kainuulla on pitkät ja vakiintuneet yhteistyösuhteet Venäjälle. Kesällä 2021 hyväksyttiin uusi yhteistyöstrategia. Yhteistyötä tehdään monissa alueemme organisaatioissa. Käynnissä on myös useita EU-rahoitteisia hankkeita venäläisten kumppaneiden kanssa. Paikallistason ja aluetason yhteistyö on tähän saakka sujunut hedelmällisesti valtioiden välisistä kehityskuluista riippumatta. Venäjän hyökkäys Ukrainaan vaikuttaa kuitenkin kaikkeen Suomen ja Venäjän väliseen yhteistyöhön.

Myös Kainuun liiton yhteistyö venäläisten kumppanien kanssa keskeytetään. Ulkoministeriö valmistelee parhaillaan linjauksia ja ohjeistuksia sekä rajat ylittävään yhteistyöhön, että Venäjä-yhteistyöhön yleisesti.

Kainuun liitossa käynnissä olevissa Venäjä-yhteistyöhankkeissa Kainuun liiton tulee noudattaa hallintoviranomaisen ja rahoittajien ohjeita koskien hankkeiden jatkamista. Rahoittajaviranomaiset laativat parhaillaan uusia ohjeistuksia koskien EU-rahoitteisia Venäjä-yhteistyöhankkeita. Käytännössä EU:n ja USA:n Venäjälle asettama maksuliikennesaarto tarkoittaa EU:n Venäjälle suuntautuvissa ulkorajayhteistyön ohjelmissa hankkeiden toteutuksen pysähtymistä.

Haluamme yhteistyön keskeyttämisen myötä ilmaista järkytyksemme Venäjän federaation Ukrainassa toteuttamia sotatoimia kohtaan. Vaikeasta tilanteesta huolimatta toivomme, että pääsemme tulevaisuudessa jatkamaan hyväksi todettua yhteistyötä venäläisten kumppaneidemme kanssa.