Kainuun maakuntahallituksen kokous 18.3.2024

Maakuntahallituksen kokouksen esityslistan 18.3.2024 voit lukea täältä.

Kainuun maakuntahallituksen maaliskuun toinen kokous jatkoi 4.3. käydyn kokouksen teemoja. Asialistalla olivat mm. valtion aluehallinnon uudistus, TE-palvelut 2024 -uudistus ja huhtikuun kehysriiheen valmistautuminen. Edunvalvontaan liittyvää keskustelua jatkettiin myös pohjoisen ja itäisen Suomen ohjelmiin liittyen. Maakuntahallitukselle kerrottiin lisäksi alueiden kehittämisen keskustelujen (ALKE) tämän hetken tilanteesta. Maakuntajohtajan ajankohtaiskatsauksessa esiteltiin 11.3.2024 toteutetun Oulun vaalipiirin kansanedustajien ja heidän avustajiensa vierailun antia sekä luotiin katsaus maan hallituksen teollispoliittiseen- ja mineraalistrategiaan.

Kainuun liiton tilikauden tulos vuodelta 2023 oli 386 405,43 €. Suurimmat selittävät tekijät tulokselle olivat henkilöstökulujen ja palveluiden ostojen huomattava alittuminen talousarvioon nähden. Maakuntahallitus päätti esittää maakuntavaltuustolle tilikauden ylijäämän siirtämistä Kainuun liiton tulevaisuusrahastoon, joka toimii rahoitusinstrumenttina mm. maakunnan liiton myöntämille AV-tuille sekä paikallisille hankkeille, jotka tukevat maakunnan henkistä ja taloudellista vaurastumista sekä yhteistyön kehittymistä.

Tilinpäätöksestä huomionarvoisia nostoja ovat mm. Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan hyväksyminen, EU:n alue- ja rakennepolitiikan –ohjelman (AURA) Pohjois-Suomen koordinointivastuu, Kainuun liiton ja Kainuun kuntien yhteisen tietohallintopäällikön rekrytointi sekä eduskuntavaaleja edeltänyt äänestysaktiivisuuden nostamiseen keskittynyt viestintäkampanja. Maakunnan liiton toimintaan yleisesti vaikuttaneita tekijöitä olivat mm. uuden hallituskauden alkaminen, Itä- ja Pohjois-Suomen yhteistyön lujittuminen sekä Venäjän Ukrainaan suuntaaman hyökkäyssodan yhä jatkuneet toimintaa poikkileikkaavat kerrannaisvaikutukset.

Päätökset lyhyesti

• Kainuun edunajaminen: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.
  • Talousraportti 02/2024: Merkittiin tiedoksi.
  • Kainuun liiton vuoden 2023 tilinpäätöksen hyväksyminen ja vastuuvapauden myöntäminen: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti. (Käsitellään maakuntavaltuuston kokouksessa kesäkuussa.)
  • Henkilöstöraportti vuodelta 2023: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti. (Käsitellään maakuntavaltuuston kokouksessa kesäkuussa.)
  • Eron myöntäminen Terttu Savolaiselle maakunnan yhteistyöryhmän (MYR) asiantuntijajäsenyydestä: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Varsinaisen asiantuntijajäsenen nimeäminen maakunnan yhteistyöryhmään (MYR) Terttu Savolaisen tilalle ja varajäsenen nimeäminen: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Jäsenen ja varajäsenen nimeäminen Kainuun alueelliseen riistaneuvostoon toimikaudelle 01.08.2024-31.07.2027: Maakuntahallituksen jäsen Esa Kemppainen ehdotti, että varsinaiseksi jäseneksi Kainuun alueelliseen riistaneuvostoon nimetään maakuntahallituksen jäsen Salla Heikkinen. Maakuntahallituksen varajäsen Raimo Piirainen ehdotti, että varajäseneksi nimetään maakuntahallituksen jäsen Markku Oikarinen. Käydyn keskustelun jälkeen maakuntahallitus päätti nimetä ehdolle Kainuun alueelliseen riistaneuvostoon varsinaiseksi jäseneksi Salla Heikkisen ja varajäseneksi Markku Oikarisen.
  • Maakuntasuunnitelman 2045 ja -ohjelman 2026-2029 laatimisen aloittaminen sekä työsuunnitelman ja osallistumis- ja arviointisuunnitelman hyväksyminen: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Kainuuseen kohdistuvat OECD tutkimukset: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.
  • Aluekehittämisen keskustelut 2024: Merkittiin tiedoksi.
  • Viranhaltijapäätökset: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Kainuun liiton lausunnot ajalla 26.02.-08.03.2024: Merkittiin tiedoksi.
  • Tiedoksi merkittävät asiat: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.
  • Maakuntajohtajan ajankohtaiskatsaus: Merkittiin tiedoksi.

Lisälistalta:

• Eron myöntäminen Mikko Polviselle maakunnan yhteistyöryhmän (MYR) jäsenyydestä: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Jäsenen nimeäminen maakunnan yhteistyöryhmään (MYR) Mikko Polvisen tilalle: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.

maakuntahallituksen puheenjohtaja Sakari Seppänen
sakari.seppanen@vuokatti.net