Kainuun maakuntahallituksen kokous 19.12.2023

Katso Kainuun maakuntahallituksen kokouksen 20.11.2023 esityslista tästä.

Kainuun maakuntahallitus kokoontui 19.12.2023 vuoden viimeiseen kokoukseensa. Kokouksessa hyväksyttiin vuodenvaihteessa aloittavan uuden maakuntajohtajan Riikka Pirkkalaisen johtajasopimus. Tämän lisäksi käytiin läpi edunvalvonnan ajankohtaisia asioita kuten valtion aluehallinnon uudistuksen tilanne ja vaikutukset Kainuussa sekä Riikka Pirkkalaisen selvitys Kainuun liiton edunajamisen ja yhteistyön toimintamallista ja sen kehittämisestä. Kokouksessa todettiin myös muut esille nousseet ja kiireelliset edunvalvontatehtävät liittyen mm. Metsähallituksen, Metsäkeskuksen ja Luonnonvarakeskuksen toimintojen supistamista koskeviin suunnitelmiin ja niiden potentiaaliseen vaikutukseen Kainuussa.

Kokouksessa kuultiin myös tilannekatsaus Kainuun liiton kansainvälisestä toiminnasta sekä hyväksyttiin Kainuun liiton työyhteisön kehittämissuunnitelma vuodelle 2024 ja lausunto väyläverkon investointiohjelmasta.

Maakuntajohtajan ajankohtaiskatsauksessa esille nousivat mm. varautumiseen liittyvät asiat, Kainuun matkailustrategia ja Arctic Lakeland Kainuun tilanne sekä Kainuun liiton strategian valmistelun seuraavat vaiheet.

Tilannekatsaus Kainuun liiton kansainvälisestä toiminnasta

Kainuun liiton aluekehityspäällikkö Roman Gokkoev alusti kokouksessa maakuntahallitusta liiton kv-toiminnan tilanteesta. Kainuun liiton kansainvälinen toimintaympäristö on muuttunut vuodesta 2022 alkaen dramaattisesti Venäjän Ukrainaan suuntaaman hyökkäyksen takia. Kainuun liitolla on ollut useita yhteistyösopimuksia ja -hankkeita venäläisten toimijoiden kanssa, jotka ovat nyt päättyneet. Barents-yhteistyössä toiminta on vakiintunut pohjoismaiden kesken toteutettavaksi Venäjän erottua Barentsin euroarktisesta neuvostosta ja lopetettua alueellisen yhteistyön.

Ensi vuonna erityisesti europarlamenttivaalit ja Euroopan komission säädösvalmisteluun vaikuttaminen ovat liiton kv-toiminnan keskiössä. Vuoden alusta Kainuu on myös virallisesti osa Interreg Aurora ohjelma-aluetta, ja tämä avaa uusia mahdollisuuksia myös hanketoiminnan saralla.Tällä hetkellä liiton käynnissä olevista neljästä kv-hankkeesta yksi on jo Interreg Aurora-ohjelman alainen hanke.

Liitto toimii aktiivisesti myös kansainvälisen matkailun edistämisen piirissä Arctic Lakeland -brändin ja oman matkailukehitystyön kautta. Myös kansainvälisen rekrytoinnin tukeminen on yksi toiminnan prioriteeteistä.

Päätökset lyhyesti

* Kainuun edunajaminen: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.
* Talousraportti 11/2023 ja tulosennuste vuodelle 2023: Merkittiin tiedoksi.
* Työyhteisön kehittämissuunnitelma vuodelle 2024: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
* Eron myöntäminen Risto Leppäselle maakunnan yhteistyöryhmän (MYR) asiantuntijuudesta: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
* Asiantuntijan nimeäminen maakunnan yhteistyöryhmään (MYR) Risto Leppäsen tilalle: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
* Eron myöntäminen Anu Kuosmaselle maakunnan yhteistyöryhmän (MYR) varsinaisesta asiantuntijajäsenyydestä: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
* Varsinaisen asiantuntijajäsenen nimeäminen maakunnan yhteistyöryhmään (MYR) Anu Kuosmasen tilalle ja varajäsenen nimeäminen: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
* Kainuun liiton ja maakuntajohtaja Riikka Pirkkalaisen välinen johtajasopimus: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti. Maakuntajohtaja Pentti Malinen, erityisasiantuntija/tuleva maakuntajohtaja Riikka Pirkkalainen (esteellinen), hallintojohtaja Paula Halonen, aluekehitysjohtaja Jouni Ponnikas, suunnittelujohtaja Sanna Schroderus ja viestintä- ja markkinointipäällikkö Johannes Aalto poistuivat kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.
* Lausunto väyläverkon investointiohjelmasta: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
* Riskienhallinnan raportti: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi ja hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
* Tilannekatsaus Kainuun liiton kansainvälisestä toiminnasta: Merkittiin tiedoksi.
* Tompurin määräaikainen vuokraaminen: Maakuntajohtajan muutettu ehdotus kokouksessa: Maakuntahallitus päättää vuokrata Tompuri -nimisen yksiön Helsingin Sörnaisissa, os. Suvilahdenkatu 1, kansanedustaja Mikko Polviselle ajalle 01.01.-30.06.2024. Vuokraan tehdään indeksikorotus ja vuokra on 550 euroa/kk sisältäen sähkön ja veden 01.01.2024 alkaen. Käydyn keskustelun jälkeen maakuntahallitus hyväksyi maakuntajohtajan muutetun ehdotuksen.
* Biotalouden ja biokiertotalouden kehittämisen vauhdittaminen Kainuussa: Siirrettiin asian käsittely seuraavaan kokoukseen.
* Viranhaltijapäätökset: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
* Kainuun liiton lausunnot ajalla 13.11.-08.12.2023: Merkittiin tiedoksi.
* Tiedoksi merkittävät asiat: Merkittiin tiedoksi.
* Maakuntajohtajan ajankohtaiskatsaus: Merkittiin tiedoksi.

maakuntahallituksen puheenjohtaja Sakari Seppänen
sakari.seppanen@vuokatti.net