Kainuun maakuntahallituksen kokous 22.1.2024

Maakuntahallituksen kokouksen 22.1.2024  esityslistan voit lukea täältä.

Vuoden ensimmäisessä kokouksessaan Kainuun maakuntahallitus käsitteli mm. ajankohtaisia edunajamiseen liittyviä asioita sekä kuuli katsauksia eri hankkeista kuten Vuosangan kehittämishankkeesta. Maakuntahallitus myös vahvisti edustajansa Itä- ja Pohjois-Suomen neuvottelukuntaan.

Kainuun edunajamisen pykälässä käsiteltiin mm. kansallista erikoissairaanhoidon sairaaloiden ja päivystysten porrasteisuuden, työnjaon ja yhteistyön selvitystä sekä valtion aluehallinnon uudistusta ja sen vaikutuksia Kainuuseen.

Katsauksessaan maakuntajohtaja Riikka Pirkkalainen alusti mm. liiton ajankohtaisista kansainvälisistä asioista sekä Suomen kansallisesta suunnitelmasta liittyen Ukrainan jälleenrakentamiseen. Esille tuotiin myös alueidenkäyttölain suunniteltu uudistus.

Kainuun liiton EAKR ja JTF-rahoituksen tilannekatsaus

Aluekehitysjohtaja Jouni Ponnikas piti hallitukselle tilannekatsauksen rakennerahasto-ohjelmien tämänhetkisestä tilanteesta. Tähän mennessä EAKR (Euroopan aluekehitysrahasto) hakuja on ollut avoinna Kainuun liitossa kolme, joista viimeisin sulkeutui 15.1.2024. Rahaa on ollut jaettavana noin 12 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi Itäisen Suomen elinvoimaa vahvistamaan oli suunnattu erillishaku viime vuoden lokakuussa, jossa jaettavaa rahoitusta oli 1,2 miljoonaa euroa.

EAKR-rahoitusten lisäksi Kainuun liitto on toiminut välittävänä viranomaisena Kestävän kaupunkikehittämisen EAKR-rahoituksessa. Uudessa Oikeudenmukaisen siirtymän rahastossa (JTF) on ollut yksi haku auki, jolloin yhdeksän hakenutta hanketta saivat yhteensä noin 4,8 miljoonan euron rahoituksen. Parhaillaan auki on toinen JTF-haku, joka kestää aina 15.2.2024 asti.

Päätökset lyhyesti

* Kainuun edunajaminen: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.

* Talousarvion täytäntöönpano-ohje 2024: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.

* Hankintapäätös/Kainuun liiton toimitilojen puhtaanapidon palvelut: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.

* Edustajien nimeäminen Itä- ja Pohjois-Suomen neuvottelukuntaan: Maakuntajohtajan muutettu ehdotus kokouksessa: Maakuntahallitus nimeää jäsenet Itä- ja Pohjois-Suomen neuvottelukuntaan ja heille henkilökohtaiset varajäsenet. Käydyn keskustelun jälkeen maakuntahallitus nimesi Itä- ja Pohjois-Suomen neuvottelukuntaan seuraavat henkilöt:

Mikko Polvinen, henkilökohtainen varajäsen Toni Haapala

Juha Kortelainen, henkilökohtainen varajäsen Vesa Kaikkonen

Juhani Seppänen, henkilökohtainen varajäsen Jaakko Kyllönen

Sakari Seppänen, henkilökohtainen varajäsen Esa Kemppainen

Eila Aavakare, henkilökohtainen varajäsen Minna Partanen

Markku Oikarinen, henkilökohtainen varajäsen Raimo Piirainen.

* Vuosanka -hankkeen tilannekatsaus: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.

* Kainuun liiton EAKR ja JTF-rahoituksen tilannekatsaus: Merkittiin tiedoksi.

* Biotalouden ja biokiertotalouden kehittäminen vauhdittaminen Kainuussa: Merkittiin tiedoksi.

* Kainuun tienpidon ja liikenteen ajankohtaiskatsaus: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.

* Viranhaltijapäätökset: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.

* Kainuun liiton lausunnot ajalla 11.12.2023-12.01.2024: Merkittiin tiedoksi.

* Tiedoksi merkittävät asiat: Merkittiin tiedoksi.

* Maakuntajohtajan ajankohtaiskatsaus: Merkittiin tiedoksi.

maakuntahallituksen puheenjohtaja Sakari Seppänen
sakari.seppanen@vuokatti.net