Kainuun maakuntahallituksen kokous 3.4.2023

Katso Kainuun maakuntahallituksen kokouksen 4.4.2023 esityslista tästä.

Kainuun maakuntahallituksen huhtikuun kokouksessa käsiteltiin mm. eduskuntavaalituloksen arviointi Kainuun edunvalvonnan näkökulmasta sekä tuleviin hallitusohjelmaneuvotteluihin valmistautuminen. Esityslistalle oli myös muutamia nimityksiä sekä Kainuun liiton EU-hankekoordinaattorin työsuhteen muuttaminen virkasuhteeksi. Maakuntahallitus valtuutti maakuntajohtajan tekemään rahoituspäätöksen uudesta, Kainuun vihreän ja oikeudenmukaisen siirtymän toimeenpanon aktivointihankkeesta. Maakuntajohtajan ajankohtaiskatsauksessa käytiin läpi mm. tuleva Kainuun liiton kuntakierros, hankevalmistelujen tilannekatsaus sekä Kainuun liiton rooli Kainuun matkailun kehittämisessä.

Eduskuntavaalit 2023

Edunajamisen tilannekatsauksessa keskusteltiin 2.4. pidettyjen eduskuntavaalien tuloksesta. Kainuussa äänestysaktiivisuus nousi hieman edellisistä vaaleista ja oli 66.1 prosenttia. Oulun vaalipiiristä läpi meni kolme kainuulaista kansanedustajaehdokasta. Maakuntahallitus piti erityisesti kaikkien puolueiden yhteisestä kiertueesta. Myös Kainuun liiton ”Sinä olet Kainuun ääni” -kampanjaa pidettiin onnistuneena. Keskusteluissa nousi esille tarve edustuksellisen demokratian esilläolosta myös vaalien ulkopuolella sekä äänestysaktiivisuuden kasvattamiseen suuntautuvan työn pitkäjänteisyydestä.

Kainuun vihreän ja oikeudenmukaisen siirtymän toimeenpanon aktivointihanke

Kainuun vihreän ja oikeudenmukaisen siirtymän aktivointihankkeen tavoitteena on EU:n Green Dealin eli vihreän siirtymän tavoitteiden mukaisen kehittämistoiminnan vauhdittaminen Kainuussa. Aktivoinnilla joudutetaan Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027 -ohjelman sekä Kainuun alueellisen oikeudenmukaisen siirtymän suunnitelman ja maakuntaohjelman tavoitteiden saavuttamista.

Hankkeella vahvistetaan vihreän siirtymän toimijoiden yhteistyötä, verkostoitumista ja osaamista sekä edistetään vihreän siirtymän hankkeiden käynnistymistä.

Kainuun liiton hakeman hankkeen suunniteltu toteutusaika on 1.4.2023-31.3.2024 ja kokonaiskustannusarvio 84 803 euroa, johon haetaan AKKE-rahoitusta 67 842 euroa. Maakuntahallitus päätti puoltaa hankkeen rahoittamista ja valtuutti maakuntajohtajan tekemään rahoituspäätöksen.

Kainuun liiton rooli Kainuun matkailun kehittämisessä

Kainuu elää murroksen aikaan maakunnallisessa matkailukehityksessä. Maakunnassa on runsaasti erilaisia matkailun kehittämishankkeita niin käynnissä kuin valmisteillakin ja matkailualalle suunnatussa hankerahoituksessa on kyseessä miljoonista. Kainuun lentoliikenteen jatkuminen markkinaehtoisena on yksi matkailu- ja aluekehityksen päätavoitteista tulevina vuosina, ja myös tämän teeman ympärillä on useita hankkeita, hankeaihioita ja yhteistyösuunnitelmia.

Kainuun matkailun kehitys pohjautuu Visit Finlandin suuraluejakoon ja siitä juontuvaan Arctic Lakeland -brändiin, joka on lanseerattu vuonna 2020 ja jota Kainuun liitto hallinnoi. Brändiin liittyvää operatiivista toimintaa on hoitanut Kajaanin ammattikorkeakoulu.

Yhteinen brändi ja jatkuvasti kehittyvä toimiala vaativat lisäpanostuksia, ja yhteistyön vahvemman organisoinnin tarve on Kainuussa ilmeinen. Eri sidosryhmäkeskustelujen jälkeen sekä mm. Pohjois-Savon positiivisen esimerkin innoittamana Kainuun liitto ottaa nyt ensimmäisiä askeleita alueellisen kohdemarkkinatoiminnan vahvistamisen polulla.

”Matkailun markkinoiden uusjako on nyt käynnissä. Tarvitsemme vahvempaa uskottavuutta matkailualueena, jotta charter- ja reittilennot saadaan pysyvästi kannattaviksi”, maakuntajohtaja Pentti Malinen toteaa.

Seuraavana vuorossa on syvemmät keskustelut mm. maakunnan matkailualueiden kanssa sekä konkreettisempien suunnitelmien luominen laaja-alaisessa yhteistyössä alueen eri matkailutoimijoiden kanssa.

Päätökset lyhyesti

• Kainuun edunajaminen: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi. Kohdassa 1 merkittiin tiedoksi äänestyskampanjan toteutumisen esittely, esittelijänä viestintä- ja markkinointipäällikkö Johannes Aalto sekä että jatkossakin uudet kansanedustajat kutsutaan maakuntahallituksen kokousten Kainuun edunajaminen asian käsittelykohtaan. Lisäksi kohdassa 4 merkittiin tiedoksi Kainuun ELY-keskuksen ylijohtaja Jaana Korhosen esityksen TE 2024-palvelujen tilannekatsauksesta ja esityksen Kainuuseen vuonna 2022 suoraan tai välillisesti ELY-keskuksen toimenpiteiden perusteella kohdentuneesta rahoituksesta.
  • Talousraportti 02/2023: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Eron myöntäminen Anne Tolvaselle maakunnan yhteistyöryhmän (MYR) asiantuntijuudesta: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Asiantuntijan nimeäminen maakunnan yhteistyöryhmään (MYR) Anne Tolvasen tilalle: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Edustajan nimeäminen Kainuun metsäneuvostoon: Käydyn keskustelun kuluessa maakuntahallituksen jäsen Anni Rimpiläinen ehdotti että varsinaiseksi jäseneksi Kainuun metsäneuvostoon nimetään maakuntahallituksen jäsen Esa Kemppainen. Maakuntahallituksen puheenjohtaja Sakari Seppänen ehdotti, että varajäseneksi nimetään maakuntahallituksen jäsen Eila Aavakare. Maakuntahallitus hyväksyi yksimielisesti tehdyt ehdotukset ja nimesi varsinaiseksi jäseneksi Kainuun metsäneuvostoon Esa Kemppaisen ja varajäseneksi Eila Aavakareen.
  • * EU-hankekoordinaattorin työsuhteen muuttaminen virkasuhteeksi: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • * Kainuun vihreän ja oikeudenmukaisen siirtymän toimeenpanon aktivointihanke: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti. Lisäksi esittelytekstiin korjattiin hankkeen rahoitussuunnitelmaan seuraavat luvut: AKKE rahoitus 67 842 € ja hakijan rahoitus 16 961 €.
  • Sopimus Itä-Suomen neuvottelukunnasta ja siihen liittyvän päätöksenteon järjestämisestä: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Valtuustoaloitteet: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Viranhaltijapäätökset: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Kainuun liiton lausunnot ajalla 06.03.-24.03.2023: Merkittiin tiedoksi.
  • Maakuntajohtajan ajankohtaiskatsaus: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.

Maakuntahallituksen puheenjohtaja Sakari Seppänen
sakari.seppanen@vuokatti.net