Kainuun maakuntahallituksen kokous 30.10.2023

Katso Kainuun maakuntahallituksen kokouksen 30.10.2023 esityslista tästä.

Kainuun maakuntahallitus piti lokakuun toisen kokouksensa 30.10. Asialistalla olivat mm. henkilövalinnat, kun maakuntahallitus vahvisti 11.9.2023 maakuntavaltuustossa käydyn Kainuun maakuntajohtajan virkavaalin tuloksen ja Riikka Pirkkalaisen valinnan Kainuun uudeksi maakuntajohtajaksi 1.1.2024 alkaen.

Kainuun tulevaisuusrahaston kehittäminen

Tulevaisuusrahaston alkuperäinen funktio on ollut tukea maakunnan henkistä ja taloudellista vaurastumista ja yhteistyön kehittymistä rahoittamalla erilaisia kehittämishankkeita ja kokeiluja. Erityisvaatimuksena rahoituksen saamiseksi on hankkeiden vaikutusten yltäminen yhtä kuntaa laajemmalle alueelle ja maakunnallisten tavoitteiden edistäminen. Vuodesta 2016 rahastoa on myös käytetty elokuvien ja muiden av-tuotantojen houkuttelemiseksi Kainuuseen ja Kainuun tunnettuuden kasvattaminen myös tällä tavoin.

Nyt, kun hallituksen ohjelmassa eikä ensi vuoden valtion talousarviossa ole varauksia kansalliselle aluekehitysrahoitukselle (ns. AKKE-rahoitus), tarve joustavalle ja liiton omassa päätösvallassa olevalle sekä AKKE-rahoituksen puuttumista paikkaavalle rahoitusvälineelle on ilmeinen. Näin on tullut myös ajankohtaiseksi tarkastella tulevaisuusrahaston kehittämistä erityisesti rahaston kasvattamista ajatellen. Mahdollisiksi varainkeruukeinoiksi on nostettu mm. Kainuun liiton kiinteistön realisointi, KaiCell Fivers Oy:n osakkeiden myyntitulot sekä varojen siirto Kainuun liiton pääomasta tai varojen keräys sidosryhmiltä.

Kainuun maakuntahallitus päätti kokouksessaan esittää maakuntavaltuustolle, että Kainuun liiton ensi vuoden talousarvioesityksessä tulevaisuusrahaston pääomaan tehdään 100 000 euron määrärahasiirto ja että kuluvan vuoden mahdollista ylijäämää siirretään tilinpäätöksen yhteydessä rahaston pääomaan. Hallitus myös näki, että KaiCell Fibers Oy:n osakkeiden myynnin realisoituessa myyntitulot tuloutettaisiin tulevaisuusrahastoon. Ns. Tompuri-asunnon myyntimahdollisuuksia selvittää Kainuun liiton virasto, ja maakuntahallitus päättää myöhemmin mahdollisten myyntitulojen käytöstä.

Kainuun edunajamisen ajankohtaiskatsaus

Kainuun edunajamisen ajankohtaiskatsauksessa käytiin läpi erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomen maakuntien edunajamisen tilannetta. Myös ns. Pohjoisen ohjelma ja Itäisen Suomen visiotyö olivat keskustelujen aiheina.

Itä- ja Pohjois-Suomen maakuntien edunajamisen viitekehyksessä esiteltiin mm. maakuntajohtajien vaikuttamisvierailun tuloksia Brysselistä, Itä- ja Pohjois-Suomen (IP) alueiden yhteistyösopimuksen päivitystä sekä IP-alueen yhteistä älykkään erikoistumisen strategiaa. Esillä oli myös EU:n komissioon ja EU:n alue- ja koheesiopolitiikkaan vaikuttaminen itärajan muuttuneen toimintaympäristön takia.

Pohjoisen ohjelman valmisteluihin liittyen Kainuun näkökulmia ja tavoitteita on käsitelty 18.10.2023 pidetyssä Kainuun liiton järjestämässä sidosryhmätapaamisessa. Maakuntahallitus kävi linjakeskustelun sidosryhmätapaamisen tuloksista. Pohjoisten maakuntien yhteinen ohjelman valmistelukokous pidetään 3.11, jolloin myös Kainuun näkemykset tullaan esittelemään.

Itäisen Suomen visiotyön valmistelu on edennyt hitaammin kuin Pohjoisen ohjelman. Visiotyö on Itä-Suomen neuvottelukunnan listalla kun neuvottelukunta kokoontuu seuraavan kerran joulukuussa 2023.

Ohessa maakuntahallituksen kokouksen päätöksiä lyhyesti:

* Kainuun edunajaminen: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi. Merkittiin, että maakuntajohtaja Pentti Malisen poistuessa kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana, maakuntahallituksen kokouksen esittelijänä toimi tämän kokouksen ajan maakuntajohtajan sijaiseksi määrätty aluekehitysjohtaja Jouni Ponnikas.

* Talousraportti 09/2023: Merkittiin tiedoksi.

* Talousarvio 2024 ja talous- ja toimintasuunnitelma 2024-2026: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.

* Maakuntavaltuuston päätösten täytäntöönpano: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.

* Eron myöntäminen Sari Kyllöselle vaalilautakunnan varajäsenyydestä: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti. Maakuntavaltuusto päättää asiasta  joulukuun kokouksessaan.

* Vaalilautakunnan varajäsenen valinta Sari Kyllösen tilalle: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti. Maakuntavaltuusto päättää asiasta joulukuun kokouksessaan.

* Eron myöntäminen Anssi Sotalalle vaalilautakunnan jäsenyydestä: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti. Maakuntavaltuusto päättää asiasta joulukuun kokouksessaan.

* Vaalilautakunnan jäsenen valinta Anssi Sotalan tilalle: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti. Maakuntavaltuusto päättää asiasta joulukuun kokouksessaan.

* Eron myöntäminen Anssi Sotalalle vaalilautakunnan varapuheenjohtajuudesta: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti. Maakuntavaltuusto päättää asiasta joulukuun kokouksessaan.

* Vaalilautakunnan varapuheenjohtajan valinta Anssi Sotalan tilalle: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti. Maakuntavaltuusto päättää asiasta joulukuun kokouksessaan.

* Kevään 2024 kokouspäivät: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.

* Maakuntajohtajan viran vaalin vahvistaminen: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.

* Viranhaltijapäätökset: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.

* Kainuun liiton lausunnot ajalla 02.10.-22.10.2023: Merkittiin tiedoksi.

* Tiedoksi merkittävät asiat: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.

* Kainuun tulevaisuusrahaston kehittäminen: Maakuntajohtajan muutettu ehdotus kokouksessa:

1. Maakuntahallitus päättää esittää maakuntavaltuustolle, että Kainuun liiton vuoden 2024 talousarvioesityksessä tulevaisuusrahaston pääomaan tehdään 100 000 euron määrärahasiirto.
  2. Maakuntahallitus päättää, että Kainuun liiton vuoden 2023 mahdollista ylijäämää esitetään maakuntavaltuustolle siirrettäväksi tilinpäätöksen yhteydessä tulevaisuusrahaston pääomaan.
  3. Maakuntahallitus päättää esittää maakuntavaltuustolle, että KaiCell Fibers Oy:n osakkeiden myynnin realisoituessa myyntitulot tuloutetaan tulevaisuusrahastoon.
  4. Kainuun liiton virasto selvittää tarkemmin Tompuri -asunto-osakkeiden myyntimahdollisuudet ja maakuntahallitus ratkaisee erikseen myyntitulojen käytöstä, jossa yhtenä vaihtoehtona on tulouttaminen tulevaisuusrahastoon.

Käydyn keskustelun jälkeen maakuntahallitus hyväksyi kokouksessa muutetun maakuntajohtajan ehdotuksen.

* Maakuntajohtajan ajankohtaiskatsaus: Merkittiin tiedoksi.

maakuntahallituksen puheenjohtaja Sakari Seppänen
sakari.seppanen@vuokatti.net