Kainuun maakuntahallituksen kokous 4.3.2024

Ensimmäinen Kainuun maakuntahallituksen kahdesta maaliskuun kokouksesta pidettiin 4.3.2024. Asialistalla olivat mm. Pohjoisen ja Itäisen Suomen ohjelmat, aluekehittämisen keskustelut sekä Pohjoisen-Suomen liikenne- ja logistiikkastrategian tilannekatsaus. Maakuntahallitus myös hyväksyi Kajaanin ammattikorkeakoulun hakeman Vuokatin huippu-urheiluviikko -hankkeen rahoituksen Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen (AKKE) ‑määrärahasta.

Kainuun edunajamisen osiossa jatkettiin keskusteluja valtion aluehallinnon uudistukseen liittyen sekä käytiin läpi mahdollisuudet vaikuttaa maan hallituksen julkisen talouden suunnitelmaan. Neuvottelu suunnitelmasta käydään huhtikuussa. Mukana keskusteluissa olivat Vihreiden varapuheenjohtaja Silja Keränen, Kainuun ELY-keskuksen ylijohtaja Jaana Korhonen, Kainuun TE-toimiston johtaja Pauli Piilma ja kansanedustaja Tuomas Kettunen.

Maakuntajohtajan katsauksessa keskusteltiin mm. Itä- ja Pohjois-Suomen neuvottelukuntien kokouksista sekä tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multalan 21.2.2024 tapahtuneen Kainuun vierailun annista. Keskusteluissa ministerin kanssa nousi erityisesti esille laaja-alaisen korkeakoulutuksen tarve Kainuussa myös jatkossa. Katsauksessa käsiteltiin myös valitettava uutinen Luonnonvarakeskus LUKE:n päätöksestä luopua Paltamon toimipisteestään.

Vuokatin huippu-urheiluviikko -hanke (AKKE-hanke)

Kajaanin ammattikorkeakoulu on hakenut rahoitusta uutta hanketta varten, jonka tavoitteena on edistää uuden kansallisen tason huippu-urheilutapahtuman syntymistä Vuokattiin. Tarkoituksena on hyödyntää erityisesti Vuokatin urheilubrändiä sekä alueen urheilu- ja matkailukapasiteettia. Urheilutapahtumasta, siihen nivoutuvasta asiantuntijafoorumista sekä näiden ympärille rakentuvista oheistapahtumista halutaan rakentaa ”urheilun SuomiAreena”. Hankkeesta toivotaan piristysruisketta alueen matkailuun ja vastausta Kainuun maakuntaohjelman tavoitteeseen tapahtumamatkailun kehittämisestä.

Hankkeen toteutusaika on 1.3.-9.8.2024 ja kokonaiskustannusten arvio noin 44 000 €. AKKE-rahoitusta tästä olisi noin 30 000 €.

Päätökset lyhyesti

• Kainuun edunajaminen: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.
  • Talousraportti 01/2024: Merkittiin tiedoksi.
  • Pohjoisen ja Itäisen Suomen ohjelmat: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Vuokatin huippu-urheiluviikko -hanke (AKKE-hanke): Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Pohjoisen liikennestrategian valmistelutilanne: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Aluekehittämisen keskustelut 2024: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Viranhaltijapäätökset: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Kainuun liiton lausunnot ajalla 05.-23.02.2024: Merkittiin tiedoksi.
  • Tiedoksi merkittävät asiat: Merkittiin tiedoksi.
  • Maakuntajohtajan ajankohtaiskatsaus: Merkittiin tiedoksi.

maakuntahallituksen puheenjohtaja Sakari Seppänen
sakari.seppanen@vuokatti.net