Kainuun maakuntahallituksen päätökset 9.10.2023

Lue Kainuun maakuntahallituksen 9.10.2023 esityslista tästä.

Kainuun maakuntahallituksen kokous pidettiin tänään hybridikokouksena.

Lokakuun kokouksessaan Kainuun maakuntahallitus keskittyi erityisesti edunvalvonnan eri teemoihin. Maakuntahallitus sai kuulla raportit mm. Liikenne12 -suunnitelman tilanteesta, Pohjoisen ohjelman valmistelusta sekä Itä- ja Pohjois-Suomen neuvottelukunnan uudesta sopimusluonnoksesta, joka määrittää mm. Itä- ja Pohjois-Suomen EU-toimiston toimintaa. Esityslistalla olivat myös mm. KaiCell Fibers Oy:n tilannekatsaus, talousarvion vuodelle 2024 ja talous- ja toimintasuunnitelman vuosille 2024–2026 luonnosversiot. Talousarvio ja talous- ja toimintasuunnitelma tulevat hyväksyttäväksi maakuntavaltuuston 12.12.2023 pidettävään kokoukseen. Kokouksessa käytiin myös läpi tulevan maakuntajohtajan, Riikka Pirkkalaisen, perehdyttämisen tulevat vaiheet.

Kainuun tulevaisuusrahaston kehittäminen

Kainuun maakuntavaltuuston päätöksellä 2015 perustettua Kainuun tulevaisuusrahastoa on käytetty maakunnan henkistä ja taloudellista vaurastumista ja yhteistyön kehittämistä tukevalla tavalla rahoittamaan maakunnallisesti merkittäviä kehittämishankkeita. Sääntöjen mukaan rahoitusta on voitu myöntää mm. kokeiluihin ja maakunnallisesti merkittävien alueen elinkeinotoimintaa tai kuntien välistä yhteistyötä edistävien hankkeiden toteutukseen. Rahoitettavien hankkeiden on katettava yhtä kuntaa laajempi alue. Vuonna 2016 rahastolle tehtiin lisäohjeet erityisesti av-tuotantojen houkuttelemiseksi Kainuuseen ja Kainuun tunnettuuden parantamiseen niiden kautta. Tulokset rahaston panostuksien suhteen ovat olleet erinomaiset. Tutkimusten mukaan rahaston noin 200 000 euron panos on tuottanut noin kaksi miljoonaa euroa alueelle. 30.9.2023 mennessä avustuksia on myönnetty 636 512,76 euroa ja maksettu 519 837,76 euroa.

Valtion talousarviossa tai hallitusohjelmassa ei ole varauksia kansalliselle aluekehitysrahoitukselle (AKKE). Tätä rahoitusta on aiemmin myönnetty kaikille maakunnan liitoille. Kyseinen rahoitus on joustavuutensa ansiosta ollut erinomainen työkalu erityisesti aluekohtaisiin ja yllättäviinkin kehitystarpeisiin (mm. koronaelvytyshankkeet). Tarve tällaiselle täsmähankkeiden rahoittamiselle on yhä olemassa. Koska kansallinen rahoitus on jäänyt pois, tulee Kainuun tulevaisuusrahastoa kehittää paikkaamaan tätä rahoitusvajetta.  Maakuntahallitus päätti kokouksessaan käynnistää Kainuun tulevaisuusrahaston sääntöjen uudistamisen vastaamaan tähän haasteeseen.

Maakuntahallitus keskusteli myös rahaston kasvattamisen eri mahdollisuuksista. Pöydällä olivat mm. Kainuun liiton kiinteistön realisointi, KaiCell Fibers Oy:n osakkeiden myyntitulot, varojen siirto Kainuun liiton pääomasta sekä mahdollinen varojen keräys sidosryhmiltä.

Ohessa maakuntahallituksen kokouksen 09.10.2023 päätöksiä:

• Kainuun edunajaminen: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.
  • KaiCell Fibers Oy:n tilannekatsaus: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.
  • Luonnonvarakeskuksen valtakunnan metsien inventointiin (VMI) perustuvat Kainuun metsävaratiedot: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.
  • Talousraportti 08/2023: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.
  • Talousarvio 2024 ja talous- ja toimintasuunnitelma 2024-2026: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.
  • Kainuun tulevaisuusrahaston kehittäminen: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.
  • Kainuun liiton strategia: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi ja päätettiin maakuntahallituksen iltakoulun ajankohdaksi 20.11.2023 varsinaisen kokouksen jälkeen.
  • Viranhaltijapäätökset: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Kainuun liiton lausunnot ajalla 11.09.-29.09.2023: Merkittiin tiedoksi.
  • Maakuntajohtajan ajankohtaiskatsaus: Merkittiin tiedoksi.

maakuntahallituksen puheenjohtaja Sakari Seppänen
sakari.seppanen@vuokatti.net