Pro Kainuu palkinnot 2023

Kainuun maakuntajuhlaa vietettiin tänä vuonna Puolangalla

Kainuulaisten yhteistä Kainuun maakuntajuhlaa vietettiin tänä vuonna Puolangan liikuntahallissa.

Tapahtuman ohjelma koostui mm. musiikkiesityksistä sekä juhlapuheista, lisäksi jaettiin aiempaan tapaan Pro Kainuu tunnustuspalkinnot.

Juhlapuheen maakuntajuhlassa piti prikaatikenraali Ari Laaksonen. Hän on aloittanut Kainuun prikaatin komentajana kuluneena kesänä. Juhlassa esiintyivät myös paikalliset muusikot ja juhlavieraat saivat nauttia myös Ida Elinan huikeasta konsertista.

Prikaatin komentaja Ari Laaksosen puhe 13082023

Pro Kainuu tunnustuspalkinnot

Kainuun maakuntahallitus päätti tämän vuoden palkittavista saatujen ehdotusten pohjalta. Perinteisen Pro Kainuu palkinnon ehdotti maakuntajuhlan järjestäjävuorossa oleva kunta, eli Puolanka tänä vuonna. Pro Kainuu nuori -palkinnon saajaksi oli yleisöllä mahdollisuus nostaa nimiä, kun taas mainetyön ehdokaslistan valmisteli Kainuun liiton koordinoima maakunnan mainetiimi.

Pro Kainuu

Maakuntajuhlavuorossa olevan kunnan myöntämä Pro Kainuu tunnustuspalkinto myönnetään esimerkiksi taiteen, kulttuurin tai liikunnan parissa tehdystä elämäntyöstä maakunnan ja oman kunnan hyväksi. Palkittava henkilö tai taho on tehnyt Kainuuta tunnetuksi ja vahvistanut maakunnan identiteettiä.

Pro Kainuu 2023 tunnustuspalkinto myönnettiin Askan Ahertajat ry:lle. Yhdistys vastaa Askanmäen kotiseututalon pihapiirin 500 paikkaisen kesäteatterin toiminnasta ja on kehittänyt kesäteatteritoimintaa vuosien ajan, merkittävänä osana kunnan kulttuuritarjontaa.

Pro Kainuu mainetyö

Pro Kainuu mainetyön tunnustuspalkinto myönnetään ansiokkaasta toiminnasta Kainuun näkyvyyden ja positiivisen tunnettuuden hyväksi.

Pro Kainuu mainetyön tunnustuspalkinto 2023 myönnettiin Kainuun keskussairaalan synnytysosaston henkilökunnalle. Synnytysosaston henkilökunnan aktiivisen markkinoinnin (mm. sosiaalinen media) ansiosta ulkopaikkakuntalaisten synnyttäjien määrä on noussut. Viime vuonna 45 % synnyttäjistä saapui maakunnan ulkopuolelta. Synnyttäjät löytävät Kainuuseen esim. Facebookin Synnytä Kajaanissa -sivuston kautta.

Pro Kainuu nuori

Pro Kainuu Nuori tunnustuspalkinto myönnetään 13–29-vuotiaalle Kainuussa asuvalle tai Kainuusta kotoisin olevalle henkilölle tai nuorten yhteisölle, joka on opinnoissa, työssä tai harrastuksissa tuonut uudella ja modernilla tavalla Kainuuta esille.

Pro Kainuu nuori tunnustuspalkinto 2023 myönnettiin Oskari Haapalaiselle ja Katja Kemppaiselle Puolangan Pessimisteistä. Molemmat ovat olleet keskeisiä henkilöitä Pessimistien toiminnassa pitkään. Heidän keskeisin panoksensa kuluneiden kolmen vuoden aikana on ollut Pessimismimusikaalin vuosittainen säveltäminen. Jokaiseen musikaaliin he ovat säveltäneet noin tunnin verran uutta musiikkia.

Juhlan juonsivat humoristiseen tyyliin Tommi Rajala ja Santeri Rahkamaa Puolangan Pessimisteistä.

Kainuukuula siirtyi Puolangalta Hyrynsalmelle merkiksi siitä, missä ensi vuonna maakuntajuhlaa vietetään. Kainuukuulan vastaanotti Hyrynsalmen kunnanvaltuuston puheenjohtaja Johanna Sorri.