Maakuntavaltuuston 12.6.2023 kokoustiedote

Kainuun maakuntavaltuusto kokoontui kesäkokoukseensa Suomussalmella 12.6.2023. Kokouksessa mm. käsiteltiin vuoden 2022 henkilöstöraportti sekä tarkastuslautakunnan arviointikertomus. Maakuntavaltuusto myös hyväksyi tilintarkastuspalveluiden optiovuosien 2025 ja 2026 käyttöönoton ja Kainuun liiton vuoden 2022 tilinpäätöksen. Kokouksessa kuultiin viimeisenä lista-asiana tilannekatsaus Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan tarkistamisesta ja muissa asioissa esitelty Kainuun hyvinvointialueen nuorisovaltuuston valtuustoaloite.

Nuorisovaltuuston puheenjohtaja Venla Österberg esitteli seitsemän toimenpidekohdan aloitetta, jolla haluttiin positiivisesti vaikuttaa lasten ja nuorten fyysiseen toimintakykyyn. Nuorisovaltuusto on huolestunut vuoden 2022 Move! -mittauksen (tehdään valtakunnallisesti jokaiselle viides- ja kahdeksasluokkalaiselle oppilaalle vuosittain) tuloksista, jotka ovat erityisen heikot viidesluokkalaisten poikien keskuudessa. Mittaustulosten mukaan 52,2 %:lla pojista on mahdollisesti terveyttä ja hyvinvointia kuluttavalla tai haittaavalla tasolla oleva fyysinen toimintakyky. Kaikista kainuulaisista mittaukseen osallistuneista nuorista fyysinen toimintakyky oli huolestuttavan matalalla tasolla 43.2 prosentilla. Nuorisovaltuusto vaatii aloitteessaan hyvinvointialueen ja kuntien sekä muiden (mm. maakuntavaltuusto) tahojen välistä yhteistyötä tilanteen parantamiseksi.  Aloitteessa nostettiin esille mm. ruutuaikasuositusten esilletuonti, älylaitteiden käytön rajoittaminen ala-asteella sekä koululiikunnan suorituskeskeisyyden vähentäminen. Aloite kirjattiin vastaanotetuksi ja siirrettiin maakuntahallitukselle valmisteltavaksi.

Kokouksen jälkeen maakuntavaltuusto katsoi kainuulaisen musiikillisen lyhytelokuvan Saga Caianian sekä sai mahdollisuuden tutustua Suomussalmen Ruukinkankaan uuteen kouluun.

Kainuun liiton vuoden 2022 tilinpäätöksen hyväksyminen ja vastuuvapauden myöntäminen

Kainuun liiton vuoden 2022 tilikauden tulos oli 346 888,18 euroa ja 387 493,02 euroa ylijäämäinen. Tulos selittyy pitkälti palveluiden ostojen kutistumisella suhteessa talousarvioon (259 500,78 euron alitus). Palveluiden ostoissa näkyvät mm. matkakustannukset, jotka ovat olleet huomattavasti pienemmät mm. koronavirustilanteesta johtuen ja etäkokousten yleistyessä.  Tämän lisäksi Venäjän Ukrainaan suuntaama hyökkäyssota on vaikuttanut dramaattisesti liiton toimintaan ja toiminnan kustannuksiin, kun Venäjä-yhteistyö kaikilla tasoilla jäädytettiin.

”Kainuun liiton toimintaan vuonna 2022 vaikutti merkittävimmin, suoraan ja välillisesti, Venäjän 24.02.2022 aloittama hyökkäyssota Ukrainaan. Toimintaympäristömuutokset ovat olleet laajoja, konkreettisia ja todennäköisesti pitkäkestoisia”, kirjoittaa maakuntajohtaja Pentti Malinen toimintakertomuksen vuosikatsauksessaan.

Maakuntavaltuusto hyväksyi Kainuun liiton vuoden 2022 tilinpäätöksen liitteineen sekä myönsi Kainuun liiton hallintoa ja taloutta hoitaneille toimielinten jäsenille sekä maakuntajohtajalle ja vastuualueiden johtaville viranhaltijoille vastuuvapauden vuoden 2022 hallinnosta ja taloudesta.

Tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2022

Tarkastuslautakunnan näkemykset Kainuun liiton toiminnasta vuonna 2022 olivat positiiviset. Lautakunta katsoi, että liiton toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet ovat vuodelta pääasiassa toteutuneet ja että kuntayhtymän toiminta on järjestetty tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla. Erityisesti lautakunta halusi arviointikertomuksessa nostaa liiton toiminnan kehittämismyönteisyyden. Lautakunta koki, että heidän ehdotuksiaan otetaan hyvin toteutettavaksi ja asioista keskustellaan avoimesti. Toiminnassa toivottiin panostettavan entistä enemmän toiminnan vaikuttavuuden seurantaan ja arviointiin. Myös varautumiseen liittyvät kysymykset nostettiin esille erityisinä huomionkohteina.

Maakuntavaltuuston puheenjohtaja Mikko Polvinen, +358 40 751 0297

https://www.youtube.com/watch?v=JbQnwXn_BFo (tallenne kokouksesta)