Kainuun majoitusmyynti takoi ennätyksiä heinäkuussa

Kainuun rekisteröity majoitusmyynti oli 5,9 miljoonaa euroa, mikä oli paras heinäkuu koko viiden vuoden seurantajaksolla. Kasvua myynneissä oli 410 000 euroa viime vuoteen verrattuna, vaikka matkailijoita saapuikin Kainuuseen heinäkuussa edellisvuotta vähemmän.

Eniten ulkomaalaisia matkailijoita Saksasta, Virosta, Alankomaista ja Englannista

Matkailijoiden yöpymisiä kirjautui 120 000 yötä (-13,0 %), joista kotimaisia oli 116 000 ja ulkomaalaisten tekemiä 4 500 yötä. Suomalaisten rekisteröidyt yöpymiset vähenivät 14 prosenttia, kun taas ulkomaalaisten rekisteröidyt yöpymiset lisääntyivät 53 prosenttia. Yhteensä yöpymiset vähenivät 13 prosenttia viime vuoden heinäkuusta, näin ne jäivät hieman alle normaalin matkustusvuoden 2019 määrien. Eniten ulkomaalaisia matkailijoita saapui Saksasta (1 300 yöpymistä), Virosta (630), Alankomaista (490), Englannista (380). Myös venäläisten matkat itärajan yli lisääntyivät 25,3 %. Vartiuksen raja-aseman kautta kirjattiin 2800 saapujaa, joista suurin osa oli ostosmatkalaisia.

Työmatkailijoiden määrä nousi hieman (11 600 yötä), kun taas vapaa-ajan matkailijoiden määrä väheni -14,4 % (109 000 yötä) viime vuoden heinäkuuhun verrattuna. Koronapandemian aikaansaama kotimaan matkailun trendin hiljeneminen näkyi puolen vuoden, tammi-heinäkuun osalta kotimaisten rekisteröityjen yöpymisten määrä hienoisena laskuna Kainuussa, ollen 553 000 yötä (-1,4 %). Vastaavasti ulkomaalaisten matkailijoiden määrän kasvussa näkyy koronarajoitusten vapautuminen (33 600 yötä, +91,7 %).

Heinäkuun majoitusmyynneissä reipasta kasvua

Vaikka yöpymisten määrä laskikin hieman heinäkuussa, niin rekisteröity majoitusmyynti kasvoi 410 000 euroa viime vuoteen verrattuna. Heinäkuun myynti oli 5,9 miljoonaa euroa, mikä oli paras koko viiden vuoden seurantajaksolla. Tammi-heinäkuu myynnit olivat 29,2 miljoonaa euroa ja ne lisääntyivät 4,4 miljoonaa euroa edellisestä vuodesta. Tähän vaikuttivat etenkin keskimääräisen huonehinnan 23 prosentin nousu rekisteröidyissä majoitusliikkeissä. Keskihinta 120 euroa oli myös korkein koko viiden vuoden seurantajaksolla. Huoneiden käyttöaste oli 64,6 %, lähes yhtä hyvä kuin huippuhyvän maaliskuun, jopa korkeampi heinäkuun osalta kuin ennen pandemiaa.

Kotimaiset matkailijat yöpyivät heinäkuun aikana rekisteröidyissä majoitusliikkeissä Kainuussa keskimäärin 2,8 yötä (+0,22) ja ulkomaiset matkailijat 2,3 yötä (-1,1). ”Vetovoimaisia tapahtumia ja palveluita tarvitaan, jotta käyttöastetta voidaan edelleen nostaa ja matkailijoiden viipymää pidentää”, toteaa Minna Komulainen Kainuun liitosta.

Markkinaosuuden kehittäminen kiinnostavuutta lisäämällä

Kainuu menetti heinäkuussa 2022 hieman markkinaosuuttaan Suomessa verrattuna ennen pandemiaa. Kainuun markkinaosuus kaikista rekisteröidyistä yöpymisistä oli 3,7 % (-0,4 %), kotimaisista yöpymisistä 4,3 % ja ulkomaalaisten tekemistä yöpymisistä 0,8 %. Matkailijat suuntasivat useammin myös suuriin kaupunkeihin ja muihin kohteisiin, kuten Kalajoelle. Maakuntamme vetovoimaisuus ympärivuotisena kohteena näkyy kuitenkin siinä, että Sotkamossa oli edelleen neljänneksi eniten yöpymisiä Suomessa tammi-heinäkuun 2022 aikana.

Markkinaosuutta voidaan kehittää markkinointitoimien, saavutettavuuden ja asiakaskokemuksen parantamisen kautta. Majoitusliikkeiden asiakastyytyväisyys oli heinäkuussa hieman noussut +3,5 %, ollen Kajaanissa 7,7. Lentomatkustajien määrä Kajaanin lentoaseman kautta kasvoi, eli kysyntää lennoille on, jos niitä vain on saatavilla. Heinäkuussa matkoja tehtiin Kajaanin lentoaseman kautta 2 600 (+56,2 %).

Lisätietoja: aluekehitysasiantuntija Minna Komulainen, Kainuun liitto, minna.komulainen@kainuunliitto.fi, puh. 044 410 0726

Visitoryn tilastot: https://visitory.io/fi/kainuu/2022-07/

Lue lisää: https://kainuunliitto.fi/kainuun-majoitusmyynti-takoi-ennatyksia-heinakuussa/